Filerijden: slippen in de een of de twee?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Fi-Wi
2nd Gear member

De laatste tijd is het weer bar en boos op de weg qua filerijden omdat er anderhalve vlok sneeuw valt.

Nou vraag ik mij af of het voor de gezondheid van je auto uitmaakt of je stilstaan-stapvoets-stilstaan doet door een slippende koppeling in de eerste versnelling of in de tweede versnelling?

Ik heb het uiteraard over maximale snelheden die zowel in de 1 als in de 2 gehaald kunnen worden.

Wat maakt het verder uit of ik de motor start met de koppeling ingedrukt en de versnelling in de 1 of in zijn vrij zonder koppeling ingedrukt? Slijt daar inderdaad echt iets extras van?
Martijn1974
2nd Gear member
Contacteer:

In de file rijd ik meestal tussen de vrachtwagens, een vrachtwagenchauffeur wil blijven rollen en daarom rijden ze veel gelijkmatiger. Met een beetje tussenruimte kan je stationair in de tweede versnelling blijven rollen en dat is heel relaxt. Vrachtwagens vinden het niet erg als je met ze mee rolt, als je ze maar niet onnodig laat stoppen.

Tussen de personenauto's file rijden is een bron van ergenis, die willen zo snel mogelijk op de achterbumper van de ander zitten, en dan staan ze weer stil.. en hup daar gaan ze weer... en staan weer stil, word je gek van. Laat je dan een beetje ruimte dan komen ze vanaf de andere baan ertussen omdat ze denken 1 auto eerder thuis te zijn.
Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur, en als ik zo'n file vanuit de cabine bekijk is het echt lachwekkend, je ziet dan echt zo'n golvende beweging... en ze zijn niks sneller maar wel geirriteerder.

Waarom wil je de maximale snelheid van je versnelling rijden in een file? Je kan dan toch een versnelling op schakelen? dat rijdt rustiger en goedkoper. Als je de maximale snelheid in de eerste versnelling rijdt en je laat je gas los dan heb je een grote vertraging zonder remlichten... da's niet zo veilig (en zeker niet in een file).

====

Als je je auto start met de koppeling ingedrukt is het enige extra belaste onderdeel je druklager, en dat kan volgens mij geen kwaad.
Zelf start ik de auto in z'n vrij zonder koppeling in te trappen.

mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Ik heb nu een automaat dus eh.... :)

Maar hiervoor reed ik alleen diesels. Gas geven niet nodig bij
stapvoets rijden. Meestal vast in de 1 en thuisgekomen een
lamme koppelingsvoet.
Fi-Wi
2nd Gear member

Inderdaad een "probleem" waar ik ook dagelijks mee worstel. Laat ik wat ruimte tussen mij en mij voorganger als we stapvoets rollen in de file, dan voegt een rechtsrijder (te dicht bij) voor mijn bumper in. Dat dwingt om weer in mijn ogen te dicht op mijn voorganger te rijden om dat te voorkomen (hoewel sommige hufters hun leasebak er gewoon tussen duwen en aangezien het mijn eigen auto is ga ik dan toch op de rem).
Oceanracer
Geartronic member

Het vanuit stilstand laten slippen in 2 tot minimale technische snelheid duurt uiteraard veel langer dan in de 1. Dus niet in de twee doen. Of heb ik de vraag niet goed begrepen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Fi-Wi
2nd Gear member

Oceanracer schreef:Het vanuit stilstand laten slippen in 2 tot minimale technische snelheid duurt uiteraard veel langer dan in de 1. Dus niet in de twee doen. Of heb ik de vraag niet goed begrepen?
Ik bedoel de vraag 1 of 2 wanneer je inderdaad enigszins rolt, dus niet vanuit stilstand.
Oceanracer
Geartronic member

Ook bij enigzins rollen moet je langer laten slippen in 2 dan in 1, dus geeft dit een zwaardere belasting voor je koppeling. Lekker de 1 gebruiken, al dan niet met een pietsje gas er bij.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
PeeJay
4th Gear member

Ik laat de koppeling opkomen tot de auto op stationair toerental rolt en dan gewoon de voet van de koppeling. Als de snelheid iets verder stijgt, dan schakel ik op en herhaal het bovenstaande in de volgende versnelling.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
steven460
5th Gear member
Contacteer:

toerental delta motor deel en bak deel van de koppeling laag houden.
kracht x frictie coefficient x rads/sec verchil = P_loss dacht ik.
kracht heb je toch nodig, frictie kun je nix aan doen, rads wel :D kalm aan met de toeren ;)

(verschil is omdat koppeling uit 2 delen bestaat, deel wat aan de bak zit en deel wat aan de motor zit,... vliegwiel)

Oh ik heb met mn 460 5 jaar gereden met een koppeling welke bij aanschaf vervangen 'moest/advies' worden, rustig en netjes koppelen doet gigantisch veel op de levensduur.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”