zelf wielen wisselen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Battlecruiser
8th Gear member

Ik had de vorige keer zelf met een momentsleutel de zomervelgen erop gezet met 120NM, maar was die ene keer vergeten er vet op te doen. Dus waren de bouten (verchroomde!) vastgeroest. Daarom gingen mijn slotbouten kapot. En de gewone bouten waren slechts met abnormale hoge krachten los te krijgen!
Dus het verhaaltje dat het alleen maar bij te hoge NM zou ontstaan is onzin (o ja, tussendoor heeft niemand anders wielen losgemaakt bij mijn auto).

Inmiddels heb ik de wintervelgen volgens de nieuwste inzichten (100NM) vastgezet mét vet op de bouten. Na 2 1/2 week en na 1500 km heb ik ze nog maar eens nagetrokken, maar dat was overbodig: alles zat nog goed vast.
Dus....
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
safarigeel
2nd Gear member

Dus...
misschien goede verchroomde bouten kopen, die niet zo vastroesten?
66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
Battlecruiser
8th Gear member

Nee, dat is onzin. De dure verchroomde bouten van Volvo zijn prima. het is bijgeloof dat verchroomde bouten niet vast zouden kunnen roesten.
Dou nou maar gewoon als iedere goede monteur in NL: een beetje vet op elke bout en dan pas indraaien. Het vet zorgt niet voor een verlaging van de kracht-setting, want daar werken de krachten anders in dan je denkt. Dat verhaal geldt slechts voor schroeven (nooit voor bouten) met een grote "spoed".
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
PeeJay
4th Gear member

Battlecruiser S80 schreef: Dou nou maar gewoon als iedere goede monteur in NL: een beetje vet op elke bout en dan pas indraaien. Het vet zorgt niet voor een verlaging van de kracht-setting, want daar werken de krachten anders in dan je denkt. Dat verhaal geldt slechts voor schroeven (nooit voor bouten) met een grote "spoed".
Tenzij je het vasttrekt in aluminium. Dan is vet absoluut not done.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Battlecruiser
8th Gear member

Goede aluminium velgen (zoals de Volvovelgen) hebben geharde ringen op de plaats van de bouten. Geen gevaar!
Volvo Rules the Road
Iroll
6th Gear member

Altijd kopervet gebruiken op bouten met een aanhaalmoment voorgeschreven. Alleen zo worden ze goed vastgezet en blijven ze ook goed vastzitten. En kan je ze ook weer loskrijgen....aanhaalmoment is gebaseerd op gesmeerd schroefdraad. Staat er in het manual haal aan met ...nm dan MOET dit met een momentsleutel gebeuren, staat er echter aanhaalmoment ...nm dan kan het ook ongeveer gebeuren, dus op gevoel zonder momentsleutel. Klein nuance verschil wat voor onduidelijkheid kan zorgen!
En voor de 400serie is 110nm voor geschreven voor de wielbouten volgens het manual. (er staat dus haal aan met 110nm)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PeeJay
4th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Goede aluminium velgen (zoals de Volvovelgen) hebben geharde ringen op de plaats van de bouten. Geen gevaar!
Dan trek je de bouten dus ook niet vast in aluminium.
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
safarigeel
2nd Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Nee, dat is onzin. De dure verchroomde bouten van Volvo zijn prima. het is bijgeloof dat verchroomde bouten niet vast zouden kunnen roesten.
Dou nou maar gewoon als iedere goede monteur in NL: een beetje vet op elke bout en dan pas indraaien. Het vet zorgt niet voor een verlaging van de kracht-setting, want daar werken de krachten anders in dan je denkt. Dat verhaal geldt slechts voor schroeven (nooit voor bouten) met een grote "spoed".
Misschien is het handiger als je je wat meer informeert voordat je adviezen gaat geven. De momentwaardes voor het vastdraaien van de velgen zijn gebaseerd op droge bouten cq. moeren. Dit om een vast uitgangspunt te hebben. Als je dit gaat veranderen door het gebruik van vet of olie moet je een ander moment gebruiken en ben je eigenlijk meer aan het raden. De spanning op de bout en velg zal moeilijk te bepalen zijn. Gelukkig zijn de bouten met zo'n grote tolerantie gemaakt, dat ze een hoge mate van misbruik aankunnen.
66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
Battlecruiser
8th Gear member

Inderdaad en daarom kan 100NM heel goed en het wordt door de wetenschappers ook steeds meer geadviseerd. Ouderwetse monteurs doen het nog met 120NM.

Vet op de bouten is heel normaal en het is abnormaal en onverstandig om te adviseren om geen vet op de bouten te gebruiken.
Wellicht kun je beter de hand in eigen boezem steken en luisteren naar de mensen die ervaring hebben met bouten zonder vet!
Volvo Rules the Road
PeeJay
4th Gear member

Battlecruiser S80 schreef: Wellicht kun je beter de hand in eigen boezem steken en luisteren naar de mensen die ervaring hebben met bouten zonder vet!
Mjah, in de motorsportwereld hebben wij alleen maar slechte ervaringen met bouten mèt vet.
Ik heb op mijn voertuigen nog nooit vet op de bouten gebruikt en ook nog nooit problemen gehad. Het is dus maar net wie je het vraagt.
Battlecruiser
8th Gear member

Juist verchroomde bouten moeten een ietsje vet hebben. smeer het niet op de wielnaaf of de contactvlakken tussen wiel en naaf.

Moderne wielbouten van chroom-vanadium met een zinklaagje mogen maar weinig vet hebben (maar er zijn nog weinig mensen die die hebben), omdat zink zelfsmerend is. De wetenschappers hebben uitgevonden dat het op die manier optimaler is omdat er dan niet gemorst kan worden met vet.

Kortom: spaarzaam gebruik van vet/kopervet verdient de voorkeur en niet kliederen.
Dat mijn eigen mooie verchroomde wielbouten na 7 maanden vastgeroest waren ondanks de niet te hoge 110NM is weliswaar een klein bewijsje, maar toch. Verder baseer ik me op de vakliteratuur van mijn zoon (automonteur) en die van de garagechef in Deventer, waarmee ik een gesprek heb gehad over deze zaak. En in de werkplaatsen komen ze het probleem niet incidenteel tegen, zoals wij hier, maar dagelijks.
Volvo Rules the Road
Iroll
6th Gear member

Voorgeschreven aanhaalmoment gaat uit van INGEVETTE bouten!
Onderstaande is gekopieerd uit het Volvo manual:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjoerdb
5th Gear member

ik heb een 440 TD, ik wissel zelf mijn wintervelgen voor zomervelgen. ik gebruik geen vet of olie, en zet de bouten zelf altijd vast met een momentsleutel op 110 Nm. ik heb tot nu toe geen last gehad met niet loskrijgen van bouten. ook loslaten van bouten is me nog niet overkomen.

ik durf wel voorzichtig te zeggen dat hoe ik het doe, niet kwaad kan en prima werkt.

ik heb 1 keer gezien dat mijn aluminium velgen met een luchtsleutel werden vastgezet bij een bandencentrum in grootebroek, ik ben daar nooit meer naar terug gegaan. dat vondt ik toch wel slechtste reclame en voobeeld in de bandenwereld.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Iroll
6th Gear member

ook loslaten van bouten is me nog niet overkomen.
Precies, is me NOG niet overkomen! Als je de momentsleutel gebruikt op niet ingevette bouten dan zet je hem dus niet vast met het juiste moment. De weerstand van het schroefdraad is dan groter. Neem gewoon geen risico op zoiets essentieels als wielbouten en ga uit van de juiste methode. Is toch geen moeite om een beetje vet op het schroefdraad te doen? Kan je een hoop ellende mee voorkomen.
PeeJay
4th Gear member

Iroll schreef: Precies, is me NOG niet overkomen! Als je de momentsleutel gebruikt op niet ingevette bouten dan zet je hem dus niet vast met het juiste moment. De weerstand van het schroefdraad is dan groter. Neem gewoon geen risico op zoiets essentieels als wielbouten en ga uit van de juiste methode. Is toch geen moeite om een beetje vet op het schroefdraad te doen? Kan je een hoop ellende mee voorkomen.
Jij laat je momentsleutel ook elk jaar ijken?
Oceanracer
Geartronic member

:agrue:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
zijdo
1st Gear member

Iedereen die hier zo lekker aan het discusseren is, denkt er in ieder geval over na en dat is beter dan met de luchtsleutel de bouten erop "blazen" of in het andere geval vergeten goed aan te draaien, zoals ik in de fastfit bedrijven wel eens ben tegengekomen. Daar ga ik dus niet meer naar toe en doe ik het liever zelf.
Persoonlijk doe ik het zo: beetje kopervet, momentsleutel 110nm.
Henkvdz
3rd Gear member

zijdo schreef:Iedereen die hier zo lekker aan het discusseren is, denkt er in ieder geval over na en dat is beter dan met de luchtsleutel de bouten erop "blazen" of in het andere geval vergeten goed aan te draaien, zoals ik in de fastfit bedrijven wel eens ben tegengekomen. Daar ga ik dus niet meer naar toe en doe ik het liever zelf.
Persoonlijk doe ik het zo: beetje kopervet, momentsleutel 110nm.
Terwijl ergens op het forum, ik kan even gauw niet vinden waar, geadviseerd wordt om ze met 140nm aan te draaien.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Iroll
6th Gear member

Terwijl ergens op het forum, ik kan even gauw niet vinden waar, geadviseerd wordt om ze met 140nm aan te draaien.
Hoe hoog je ze moet aanhalen verschilt per serie. Even in het manual kijken om helemaal zeker te zijn. Voor de 400 serie is het bijv. 110nm voor de V70 140nm. Ligt aan het gewicht van de auto.
Henkvdz
3rd Gear member

Iroll schreef:
Hoe hoog je ze moet aanhalen verschilt per serie. Even in het manual kijken om helemaal zeker te zijn. Voor de 400 serie is het bijv. 110nm voor de V70 140nm. Ligt aan het gewicht van de auto.
Aan zijn avatar te zien meende ik dat het om een S60 of S80 ging, dus vandaar mijn advies ''140nm''.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”