Ford Puts 6 Billion Dollar PriceTag on Volvo
Ford has put Volvo on the auction block, but buyers are scarce
by Alex Ricciuti
December 4, 2008 9:23 PM
Filed Under: American, Corporate/Financial, Ford, Industry, Volvo
Ford is looking to unload Volvo and has put a 6 billion US dollar price tag on the Swedish automaker. Ford is using JPMorgan Chase & Co. as an adviser on a possible sale.
The Big 3 Detroit automakers are making a bid to the US government for a 34 billion dollar bailout and each automaker is taking steps to demonstrate they are serious about restructuring their companies and cutting their losses. Volvo has not been a profitable part of Ford's business and lost over 450 million dollars in the third quarter of this year. Ford is asking for a 9 billion line of credit as its part of the bailout package.
Ford bought Volvo for 6.4 billion US in 1999 but may not get the 6 billion it is asking for it today. These are tough times in the automotive world and it may be difficult to find a buyer. Earlier this year Ford had discussions with Renault on a possible sale of Volvo to the French car maker, but ultimately Renault wasn't interested. Other European car makers such as VW already have their own partnerships with premium or luxury brands and therefore would have little interest in buying Volvo.
Asian automakers are another avenue for Ford - companies such as SAIC Motor Corp., China's largest car maker, or Hyundai of Korea. Another possibility is purchase by an equity group interested in buying a name-brand company on the cheap.
The Swedish government is also considering providing aid to its two domestic brands, Saab and Volvo, both in trouble because of their parent companies, GM and Ford, respectively. The government may consider putting together a deal for the Wallenberg family, who control Sweden's Investor AB, to make a bid for either car maker. It is unlikely the government of Sweden is interested in directly buying either Volvo or Saab.
Officieel: Volvo staat te koop!
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
- Polarbaer
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02.08.2007 - 14:03
Het is natuurlijk op dit moment één groot strategisch spel. Niemand wil het achterste van z'n tong laten zien. Duidelijk is dat Zweden Volvo en Saab niet wil laten vallen, maar ook weinig voor een overname voelt. Begrijpelijk, want daar ben je als staat niet voor.BarnOwl schreef:Dat gaan ze dus wel doen, zie het tweede artikel in Menjo's post:Rene68 schreef: Ongelooflijk dat de Zweedse overheid hier niet instapt. ...
"Sweden to come to rescue of struggling carmakers Saab and Volvo"
Toch vind ik het wel opmerkelijk dat ze er tamelijk dicht bovenop zitten. Ze lijken me in ieder geval meer betrokken dan de Britse overheid in het geval van Rover. Het zou mij benieuwen wat er gebeurt als er uiteindelijk geen serieus bod komt.
Meest waarschijnlijke scenario tot nu toe is inderdaad een groep investeerders in combinatie met de Zweedse overheid. Dat hoeft geen slecht scenario te zijn. Het trekt mij meer dan de Chinezen... :oops:
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23
Vooralsnog lijkt Tata goed met Jaguar om te gaan, en is het investeerdersconsortium achter Aston Martin ook bereidwillig om geld in dat merk te pompen.
Vooralsnog maakt het mij niet veel uit wie de eigenaar wordt, zolang dit er een is met respect voor de merkwaarden van Volvo en de bereidheid om te investeren in (vooral) nieuwe motoren. Het moet geen Chinees product met Volvo-grille worden. Waarom geen doorontwikkeling van de 2-liter vijfcilinder met turbo ipv de 2.4? Of een 1.6 turbo?
BMW lijkt mij een mooie kandidaat...
Vooralsnog maakt het mij niet veel uit wie de eigenaar wordt, zolang dit er een is met respect voor de merkwaarden van Volvo en de bereidheid om te investeren in (vooral) nieuwe motoren. Het moet geen Chinees product met Volvo-grille worden. Waarom geen doorontwikkeling van de 2-liter vijfcilinder met turbo ipv de 2.4? Of een 1.6 turbo?
BMW lijkt mij een mooie kandidaat...
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4161
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Airborn
Toch wel interessant, al die speculaties en verschuivingen in de automarkt. Met de malaise is niets meer zeker, ook niet het voortbestaan van enig bedrijf.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 07:30
Mijn gok, Volvo AB ( oa Trucks ) en Zweedse overheid komen met geld over de brug...
Mods edit
dubbel bericht verwijderd
Mods edit
dubbel bericht verwijderd
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Dit bericht hebben we toch al gehad? Zie Volvo nieuws
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 07:30
Wou gewoon nog es verduidelijken waarom Volvo precies in Gent zit, zie enkele pagina's terug. En als Volvo AB meedoet, zullen die hier wel blijvenPaul schreef:Dit bericht hebben we toch al gehad? Zie Volvo nieuws

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik denk niet dat je de Zweedse bevolking enthousiast gaat krijgen om financieel bij te gaan dragen in de Belgische werkgelegenheid
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 07:30
De Zweedse bevolking heeft hier niks mee te maken denk ik. Het is een globaal probleem. Volvo AB en de Zweedse overheid willen ALLE Volvo Cars fabrieken verzekeren van een goede toekomst...ook deze in Rusland enz...En trouwens, de Belgische staat heeft al serieus wat centen in Volvo gestoken...bart simpson schreef:Ik denk niet dat je de Zweedse bevolking enthousiast gaat krijgen om financieel bij te gaan dragen in de Belgische werkgelegenheid
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41426
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Voor zover ik weet staat er geen Volvo fabriek in Rusland. Wel eentje in China waar de S40 en binnenkort de S80 voor de Chinese markt geproduceerd worden.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 07:30
Idd mijn fout, fabriek in Kaluga is trucks....Ben schreef:Voor zover ik weet staat er geen Volvo fabriek in Rusland. Wel eentje in China waar de S40 en binnenkort de S80 voor de Chinese markt geproduceerd worden.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Als een Zweedse overheid ergens geld in stopt zijn dat imho altijd gelden opgebracht door de Zweedse belastingbetalende bevolking, die zal het worst zijn hoe de zaken er globaal voor staan.TaxiGilbert schreef:De Zweedse bevolking heeft hier niks mee te maken denk ik. Het is een globaal probleem. Volvo AB en de Zweedse overheid willen ALLE Volvo Cars fabrieken verzekeren van een goede toekomst...ook deze in Rusland enz...En trouwens, de Belgische staat heeft al serieus wat centen in Volvo gestoken...bart simpson schreef:Ik denk niet dat je de Zweedse bevolking enthousiast gaat krijgen om financieel bij te gaan dragen in de Belgische werkgelegenheid
Willen China of België Volvo arbeidsplaatsen ter plaatse veiligstellen zullen deze daarvoor zelf in de knip moeten.
- vcadspro
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 07.09.2006 - 17:21
het einde?
http://www.nu.nl/news/1873110/32/%27All ... is%27.html
TURIJN - Kleinere autofabrikanten zullen de huidige crisis in de autosector niet overleven. Over twee jaar zijn er wereldwijd slechts zes grote producenten over.
Dat zegt Fiat-topman Sergio Marchionne in een interview met het blad Automotive News Europe dat zaterdag is verschenen. Daarnaast zouden er kleine fabrieken kunnen blijven die geen massaproductie leveren.
Volgens Marchionne zullen alleen fabrikanten die meer dan 5,5 miljoen auto's per jaar maken de problemen het hoofd kunnen bieden. Op dit moment zijn dit Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford Motor en Renault-Nissan.
De Italiaanse topman denkt dat er uiteindelijk een Amerikaanse groep, een grote Duitse fabrikant, een Frans-Japanse producent en een zuiver Japanse automaker overblijven. Verder komen er volgens Marchionne een grote Chinese speler bij en een pan-Europese producent.
Achteruitgang
De auto-industrie is wereldwijd getroffen door een grote achteruitgang in de vraag. De grote Amerikaanse fabrikanten staat het water aan de lippen en in Europa liggen de komende weken of maanden verscheidene fabrieken stil om de productie drastisch omlaag te krijgen.
"Alles wordt anders. De dingen kunnen niet doorgaan zoals in het verleden. Onafhankelijkheid is niet langer vol te houden", aldus Marchionne. Over de toekomst van zijn eigen Fiat liet de topman zich niet uit.
Wel zei hij dat hij momenteel "overal de rem op zet". Er komen voorlopig geen nieuwe modellen, behalve als ze al voor 80 of 90 procent in de steigers staan.

http://www.nu.nl/news/1873110/32/%27All ... is%27.html
TURIJN - Kleinere autofabrikanten zullen de huidige crisis in de autosector niet overleven. Over twee jaar zijn er wereldwijd slechts zes grote producenten over.
Dat zegt Fiat-topman Sergio Marchionne in een interview met het blad Automotive News Europe dat zaterdag is verschenen. Daarnaast zouden er kleine fabrieken kunnen blijven die geen massaproductie leveren.
Volgens Marchionne zullen alleen fabrikanten die meer dan 5,5 miljoen auto's per jaar maken de problemen het hoofd kunnen bieden. Op dit moment zijn dit Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford Motor en Renault-Nissan.
De Italiaanse topman denkt dat er uiteindelijk een Amerikaanse groep, een grote Duitse fabrikant, een Frans-Japanse producent en een zuiver Japanse automaker overblijven. Verder komen er volgens Marchionne een grote Chinese speler bij en een pan-Europese producent.
Achteruitgang
De auto-industrie is wereldwijd getroffen door een grote achteruitgang in de vraag. De grote Amerikaanse fabrikanten staat het water aan de lippen en in Europa liggen de komende weken of maanden verscheidene fabrieken stil om de productie drastisch omlaag te krijgen.
"Alles wordt anders. De dingen kunnen niet doorgaan zoals in het verleden. Onafhankelijkheid is niet langer vol te houden", aldus Marchionne. Over de toekomst van zijn eigen Fiat liet de topman zich niet uit.
Wel zei hij dat hij momenteel "overal de rem op zet". Er komen voorlopig geen nieuwe modellen, behalve als ze al voor 80 of 90 procent in de steigers staan.
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7770
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Wat heeft dit nu te maken met Volvo? Onafhankelijkheid al 10 jaar geleden verloren...
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41426
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Er hang nu een echt prijskaartje aan:


Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:10
- Locatie: Veghel
Klopt (Bron autoweek)
Pech voor de grote Amerikaanse automobielconcerns: de Senaat is niet onder de indruk van de gepresenteerde toekomstplannen en weigert onvoorwaardelijk financiële steun te geven. Vooral Chrysler en General Motors vestigen hun hoop nu op het Huis van Afgevaardigden.
De Amerikaanse Senaat weigert over de brug te komen met 34 miljard dollar om Ford, Chrysler en General Motors in de huidige vorm verder te laten gaan. Dat is het belangrijkste resultaat van een eerste hoorzitting, gisteren in Washington.
De Senaat staat welwillender tegenover steun als de fabrikanten kiezen voor een ‘gestructureerd bankroet’ in overleg met de schuldeisers, aandeelhouders en werknemers. Ook een fusie tussen bijvoorbeeld General Motors en Chrysler zou de congresleden welwillend stemmen. Beide concerns hebben aangegeven best te willen fuseren als dit hun bedrijven kan redden. Analisten twijfelen echter aan het nut van zo’n fusie, omdat beide concerns dan alsnog heel veel personeel moeten ontslaan en er dan nog altijd veel dealers moeten verdwijnen.
Vandaag kunnen de Grote Drie hun verhaal doen in het Huis van Afgevaardigden. Maandag wordt er dan daadwerkelijk een voorstel in stemming gebracht. Ford hoopt uiteindelijk de overheidssteun niet nodig te hebben, maar dan moet het concern wel Volvo verkopen. De vraagprijs is 6 miljard dollar.
Pech voor de grote Amerikaanse automobielconcerns: de Senaat is niet onder de indruk van de gepresenteerde toekomstplannen en weigert onvoorwaardelijk financiële steun te geven. Vooral Chrysler en General Motors vestigen hun hoop nu op het Huis van Afgevaardigden.
De Amerikaanse Senaat weigert over de brug te komen met 34 miljard dollar om Ford, Chrysler en General Motors in de huidige vorm verder te laten gaan. Dat is het belangrijkste resultaat van een eerste hoorzitting, gisteren in Washington.
De Senaat staat welwillender tegenover steun als de fabrikanten kiezen voor een ‘gestructureerd bankroet’ in overleg met de schuldeisers, aandeelhouders en werknemers. Ook een fusie tussen bijvoorbeeld General Motors en Chrysler zou de congresleden welwillend stemmen. Beide concerns hebben aangegeven best te willen fuseren als dit hun bedrijven kan redden. Analisten twijfelen echter aan het nut van zo’n fusie, omdat beide concerns dan alsnog heel veel personeel moeten ontslaan en er dan nog altijd veel dealers moeten verdwijnen.
Vandaag kunnen de Grote Drie hun verhaal doen in het Huis van Afgevaardigden. Maandag wordt er dan daadwerkelijk een voorstel in stemming gebracht. Ford hoopt uiteindelijk de overheidssteun niet nodig te hebben, maar dan moet het concern wel Volvo verkopen. De vraagprijs is 6 miljard dollar.
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
- RaoulC
- 2nd Gear member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 17.09.2007 - 11:51
- Locatie: Gent
Volvo heeft geen fabriek in China, ze kopen capaciteit in bij Changan Ford Mazda (CFMA), de joint-venture die er is opgezet. Dit is niet een Volvo eigen fabriek, ze hebben dit ook gedaan indertijd met de oude S/V40 in Zuid-Afrika, ook op een Ford-lijn.Ben schreef:Voor zover ik weet staat er geen Volvo fabriek in Rusland. Wel eentje in China waar de S40 en binnenkort de S80 voor de Chinese markt geproduceerd worden.
Wat die 6 miljard dollar betreft, het is te hopen voor Ford dat ze dat krijgen, dan is hun verlies beperkt gebleven tot 1 miljard t.o.v. wat zij er voor betaald hebben. Zelfstandig zal Volvo het niet kunnen overleven, daar de ontwikkeling van nieuwe auto's te duur is en ze te weinig produceren om een goede break-even te halen. Overname door een non-automotive betekend dat ze veel geld moeten hebben voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Of een samenwerkingsverband met een ander automerk, maar dan zijn ze elkaars concurrent in een al overspannen markt.
sinds augustus '11 850 2,5ltr BJ'95 benzine
september '07 een 245 GL B230F BJ'90 afgekeurd augustus '11
september '07 een 245 GL B230F BJ'90 afgekeurd augustus '11
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33132
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
worden in Zuid-Afrika oude S40/V40's gemaakt?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Er worden in zuidelijk afrika wel meer automodellen verkocht die hier allang niet meer verkocht worden.Paul schreef:worden in Zuid-Afrika oude S40/V40's gemaakt?
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl