Hallo, ik heb sinds ongeveer een half jaar een 480 2.0 Collection, maar die weigert ineens te starten. Een week geleden is er al een koplamp kapot gegaan (wilde niet meer omhoog, scharniertjes afgebroken en waarschijnlijk motortje kapot), en nu had ik ineens een lege accu.
Startkabels erop gezet, maar in plaats van te starten krijg ik alleen een soort heftig relais-geluid en een knipperend dashboard. Ik heb het ook al zonder de zekeringen van de koplamp en koplampmotors geprobeerd omdat daar al een probleem mee was, en net met een nieuwe accu maar er gebeurt steeds hetzelfde.
Er zit ook een startonderbreker in, maar als ik het lampje moet geloven werkt die wel gewoon, net als al het andere eigenlijk behalve de startmotor. Die is dus wel verdacht maar ik had toen de accu ineens leeg was ook geen lampen aan gelaten ofzo, dus ik weet niet hoe die leeg is geraakt...
Heeft iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken? Ik ben helaas electrotechnisch niet zo heel erg begaafd dus heb alles nog maar even op z'n plek gelaten (alleen de accukabel los voor de zekerheid).
Bij voorbaat dank.
480 start niet
- PeeJay
- 4th Gear member
Wellicht het relais dat op de startmotor zit. Eigenlijk zou je moeten proberen of de startmotor rondgaat als je de accukabel direct tegen de startmotor houdt, zodat je het relais uitsluit 

Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
-
- 2nd Gear member
Je kunt proberen de wagen in z'n 1 te zetten en even naar voor en naar achter bewegen. Wellicht valt de startmotor net even niet lekker in de startkrans.
Verder dien je echt een hele goede accu te gebruiken. Wanneer je een zwakke accu met startkabels aansluit op jouw accu kan het zijn dat de andere accu gewoon niet sterk genoeg is. Dan krijg je zo'n ''klak-klak'' geluidje.
Verder dien je echt een hele goede accu te gebruiken. Wanneer je een zwakke accu met startkabels aansluit op jouw accu kan het zijn dat de andere accu gewoon niet sterk genoeg is. Dan krijg je zo'n ''klak-klak'' geluidje.
- Lex!
- 2nd Gear member
ik heb al 's geprobeerd mijn 480 met dunne kabels te jump-starten, maakten gewoon niet goed contact en lieten te weinig stroom door, 10 minuten aan het klooien geweest, dikkere kabels erbij gehaald en instant start! check trouwens ook ff de massa-punten van je accu/motor etc. die willen nog wel 's corroderen.
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
460 2.0i
S40 1.8 G3
-
- Starter
Bedankt voor de tips, heen en weer bewegen hielp niet maar heb weer goede hoop dat het alleen de accu is. Die "nieuwe" accu die ik erin heb gezet kwam trouwens ook van de sloop dus die kan ook best te zwak zijn geweest. Het zou ook wel erg toevallig zijn als de startmotor en accu er tegelijk mee ophielden.
Misschien kan ik trouwens ook gewoon eens proberen hem aan te duwen, daar had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht. Ik kan er alleen in het weekend pas weer mee aan de slag want ik heb voor deze week een andere auto geleend, ik laat nog wel weten hoe het afloopt...
Misschien kan ik trouwens ook gewoon eens proberen hem aan te duwen, daar had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht. Ik kan er alleen in het weekend pas weer mee aan de slag want ik heb voor deze week een andere auto geleend, ik laat nog wel weten hoe het afloopt...
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Contacteer:
Niet per ongeluk de achterklep niet goed in het slot laten vallen? Als dat namelijk te lang duurt (Een week of 2) dan is je accu ook helemaal leeg.
Heb je een accuspanningsmeter op je dashboard? Daaraan kun je een klein beetje zien hoe het met je accu gesteld is tijdens opladen met te dunne/slechte startkabels. (En als je dan te vroeg bent met willen starten, hoor je idd het startrelais meerdere keren klikken.)
Heb je een accuspanningsmeter op je dashboard? Daaraan kun je een klein beetje zien hoe het met je accu gesteld is tijdens opladen met te dunne/slechte startkabels. (En als je dan te vroeg bent met willen starten, hoor je idd het startrelais meerdere keren klikken.)
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
-
- Starter
Bedankt, hij doet het weer! Inderdaad te dunne kabels, met een paar dikke lukte het zelfs met hulp van een Matiz! Ik was al bijna een nieuwe startmotor gaan halen...
Ik heb trouwens ook ontdekt dat de plus-accuklem gescheurd is en los zat, dus misschien laadde hij gewoon al een tijdje niet goed op.
Ik heb trouwens ook ontdekt dat de plus-accuklem gescheurd is en los zat, dus misschien laadde hij gewoon al een tijdje niet goed op.
- Kerel480
- 2nd Gear member
Ik ben momenteel met het zelfde accu probleem aan het klooien, nieuwe accu gehaald en weer binnen een dag leeg.
ANWB er bij gehaald en de accu gemeten, 14,2V dus de dynamo en de spanningsregelaar doen het gewoon.
Net m'n nieuwe accu weer los gehaald en terug gebracht om even goed op te laden bij de leverancier.
Ga hem zo weer ophalen en dan even kijken wat er echt aan de hand is;
+pool aansluiten en het contact uitlaten, als je nu de -pool bij de -aansluiting v/d accu houd mogen er geen vonken overspringen.
Als dit wel het geval is dan is er iets anders in de auto wat nog steeds stroom trekt.
Dan hebben we een uitdaging...
Ik hoop dat het dus zo met een goed opgeladen accu beter gaat want ik had het id dat de accu niet goed geladen was toen ik hem er vorige keer in had. gezet.
Word vervolgd....
ANWB er bij gehaald en de accu gemeten, 14,2V dus de dynamo en de spanningsregelaar doen het gewoon.
Net m'n nieuwe accu weer los gehaald en terug gebracht om even goed op te laden bij de leverancier.
Ga hem zo weer ophalen en dan even kijken wat er echt aan de hand is;
+pool aansluiten en het contact uitlaten, als je nu de -pool bij de -aansluiting v/d accu houd mogen er geen vonken overspringen.
Als dit wel het geval is dan is er iets anders in de auto wat nog steeds stroom trekt.
Dan hebben we een uitdaging...
Ik hoop dat het dus zo met een goed opgeladen accu beter gaat want ik had het id dat de accu niet goed geladen was toen ik hem er vorige keer in had. gezet.
Word vervolgd....
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
- Iroll
- 6th Gear member
Even een multimeter tussen de min van de accu en de minkabel aansluiten en op amp zetten. Je mag niet meer als 0,05 op het display zien. Dan weet je of je accu leeg getrokken wordt. Wel alle stroomgebruikers uitzetten uiteraard en contact uit.
- Kerel480
- 2nd Gear member
Ben ik weer...
Accu met alleen de +pool aangesloten en het trucje toegepast.
Vonken is wat de -pool doet en ik hoor allerlei relais schakelen in de relais-box onder de motorkap aan de kant van het bestuurders-portier.
Ik weet niet of dit normaal is en ga de elektrische schema's maar eens uitpluizen.
De uitdaging is daar....
Grtz. Kerel480
Accu met alleen de +pool aangesloten en het trucje toegepast.
Vonken is wat de -pool doet en ik hoor allerlei relais schakelen in de relais-box onder de motorkap aan de kant van het bestuurders-portier.
Ik weet niet of dit normaal is en ga de elektrische schema's maar eens uitpluizen.
De uitdaging is daar....
Grtz. Kerel480
- Kerel480
- 2nd Gear member
....Maar als het contact uit staat heb ik toch eigenlijk geen stroom-gebruikers meer als het goed is behalve m'n analoge klokje....Iroll schreef:Even een multimeter tussen de min van de accu en de minkabel aansluiten en op amp zetten. Je mag niet meer als 0,05 op het display zien. Dan weet je of je accu leeg getrokken wordt. Wel alle stroomgebruikers uitzetten uiteraard en contact uit.
- Iroll
- 6th Gear member
Precies, en om te controleren of het goed is moet je 'm doormeten. Kan je er achterkomen of iets je accu leegtrekt.....Maar als het contact uit staat heb ik toch eigenlijk geen stroom-gebruikers meer als het goed is behalve m'n analoge klokje....
- Kerel480
- 2nd Gear member
Iroll schreef:Precies, en om te controleren of het goed is moet je 'm doormeten. Kan je er achterkomen of iets je accu leegtrekt.....Maar als het contact uit staat heb ik toch eigenlijk geen stroom-gebruikers meer als het goed is behalve m'n analoge klokje....
...Is ook eigenlijk niet waar dat het alleen het klokje is want zodra ik de minpool aansluit komen er ook een aantal relais op die ook stroom trekken.
Lijkt me niet dat dat de oorzaak is...
- Iroll
- 6th Gear member
Relais die stroom trekken als je de min pool aansluit!? Een relais trekt alleen stroom als je 'm aanschakeld en niet als je de accu aansluit. Doet ie dat wel dan is het relais stuk. Maar als je geen zin hebt om te controleren weet je 't nooit, je redenatie klopt iig niet. Er horen maar een paar dingetjes stroom te trekken oa klokje, alarm, radiogeheugen en dat mag bijelkaar niet meer als een amp of 0,05 zijn. Bijna niets dus, alles daarboven laat je accu leeglopen.
- Kerel480
- 2nd Gear member
....Heb net de stroom gemeten tussen de accu en de min aansluiting vd kabel en meet 0,00A zelfs met de binnenverlichting aan. De accu zelf heeft nogsteeds een spanning van 12,34V dus die is goed.Iroll schreef:Relais die stroom trekken als je de min pool aansluit!? Een relais trekt alleen stroom als je 'm aanschakeld en niet als je de accu aansluit. Doet ie dat wel dan is het relais stuk. Maar als je geen zin hebt om te controleren weet je 't nooit, je redenatie klopt iig niet. Er horen maar een paar dingetjes stroom te trekken oa klokje, alarm, radiogeheugen en dat mag bijelkaar niet meer als een amp of 0,05 zijn. Bijna niets dus, alles daarboven laat je accu leeglopen.
Wat betreft de relais denk ik dat die van mij toch worden aangestuurd ondanks het contact uit is..
Zou het mischien niet het relais van de binnenverlichting kunnen zijn, die komt immers op als je het portier opend en valt dan na een seconde of 10 weer af...
Het is alleen typisch dat het niet 1relais is wat op komt bij mij dus denk ik dat er toch het een en ander aangestuurd word al dan niet terecht.
Dus als ik de amperemeter tussen de accupool en de aansluiting plaats hebben we een gesloten stroomkring (toch?) en zou dat zelfde relais toch op moeten komen net als zonder de meter er tussen...
In dat geval zou m'n meter stuk zijn.
- Iroll
- 6th Gear member
Je hebt idd een gesloten kring als je de mm ertussen zet. Of de stand van de meter was niet goed, of de mm is kapot. Of heb je vergeten de voeler van de meter in het juiste (amp)gat te doen? Je moet de amp kunnen meten, zeker als er een lampje brand. En het relais hoort in te komen, ook met de meter ertussen. (als die dat ook doet zonder meter)....Heb net de stroom gemeten tussen de accu en de min aansluiting vd kabel en meet 0,00A zelfs met de binnenverlichting aan.
- Kerel480
- 2nd Gear member
... ik weet hoe ik een multimeter moet gebruiken maar zal voor de zekerheid morgen een echte Fluke meenemen met amperetang en dan zal het beter gaan dan met dat hobby-ding wat ik thuis heb.
Ik moet eigenlijk ook even de schema's nalopen om te zien wat er allemaal 'opstart' als je de accu aansluit om het relais-verhaal te begrijpen....
Ik moet eigenlijk ook even de schema's nalopen om te zien wat er allemaal 'opstart' als je de accu aansluit om het relais-verhaal te begrijpen....
- Iroll
- 6th Gear member
Normaal start er niets op als je de accu aansluit, behalve je klokje dan. Er start pas wat op als je het contact aanzet. Als je een relais hoort klikken als je de accu aansluit dan heb ik het vermoeden dat het relais van de startmotor niet goed is of je hebt kortsluiting in je contactslot. Even goed luisteren waar het klikken vandaan komt.Ik moet eigenlijk ook even de schema's nalopen om te zien wat er allemaal 'opstart' als je de accu aansluit om het relais-verhaal te begrijpen....
- Kerel480
- 2nd Gear member
...Heb net de stroom met een Fluke gemeten die in rust door de accu geleverd word en die bedraagt 0,34A en is volgens de theorie niet toelaatbaar.
Nu met goede meter, komen er nog steeds relaitjes op (gesloten stroomkring) die ik al eerder had beschreven in deze topic nl. onder de motorkap aan de kant van het bestuurdes-portier.
Deze relais zitten in een soort van driekantige box terhoogte van de ruitenwissermotor en het deksel zit met een groote schroef vast.
Nu met goede meter, komen er nog steeds relaitjes op (gesloten stroomkring) die ik al eerder had beschreven in deze topic nl. onder de motorkap aan de kant van het bestuurdes-portier.
Deze relais zitten in een soort van driekantige box terhoogte van de ruitenwissermotor en het deksel zit met een groote schroef vast.