Beste forumleden,
Tijdens mijn vakantie problemen gehad met mijn V70 Classic met 2.4 benzinemotor.
Het probleem heeft waarschijnlijk verstrekkende gevolgen voor de portemonnee, zoals wel vaker...
Maar goed, het leek me wel een aardig idee om het probleem hier op het forum te beschrijven, voordat ik de oorzaak verklap zoals die door de monteur ter plekke is vastgesteld. Overigens, ik doe dit niet om het kennisniveau van de forumleden te meten, maar ik ben benieuwd of we hier tot dezelfde conclusies komen. Hulp van het Volvo-forum dus!
Volvo: V70 2.4 benzinemotor (vaste klepstoters) 214.000 km, bij 2 ton LPi Vialle installatie ingebouwd (incl flashlube).
Probleem: tijdens bergrit in afdaling een rammelend geluid in de motor. De auto reed op benzine. Alsof je over een wasbord rijdt. Dashboardlampje van motormanagement ging branden.
Wat bleek, de bougie van vijfde cilinder had een onregelmatige vonk. Nadat de bougie was schoongemaakt, er bleek olie op te zitten, was het probleem verholpen.
Misschien heb ik nu al te veel 'verklapt', maar mijn vragen aan het forum is:
Hoe is er olie op de bougie gekomen?
Wat is de oorzaak en wat moet er gebeuren om het in de toekomst te verhelpen en in de tussentijd te voorkomen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Tim
Raadsel voor motorspecialisten?! Oorzaak onregelmatige vonk
- Bombina
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
- Locatie: Utrecht
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
bergaf = remmen op de motor = hoog vaccuum = olie aanzuigen & geen verbranding.
Of te wel, de bougie welke nat wordt van de olie vonkt niet meer.
Klepgeleiderring(en) waarschijnlijk een beetje versleten. Maar dat merk je ook aan bovengemiddeld olie verbruik. Of gewoon pech. Rookt de motor na lang afremmen en stevig optrekken?
Of te wel, de bougie welke nat wordt van de olie vonkt niet meer.
Klepgeleiderring(en) waarschijnlijk een beetje versleten. Maar dat merk je ook aan bovengemiddeld olie verbruik. Of gewoon pech. Rookt de motor na lang afremmen en stevig optrekken?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Bombina
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
- Locatie: Utrecht
Hai Steven, dacht dat er nooit meer een antwoord zou komen!
Jouw verhaal komt overeen met wat de ANWB zei.
De Volvomonteur viel het wel op dat de olie sterk vervuild is na 20.000 km.
Komt waarschijnlijk door de vele korte ritten van de vorige eigenaar (huisarts).
Maar nu de hamvraag, wat doe je eraan?
Doorrijden of koprevisie?
Jouw verhaal komt overeen met wat de ANWB zei.
Dat is me nooit opgevallen, volgens mij niet.Rookt de motor na lang afremmen en stevig optrekken?
De Volvomonteur viel het wel op dat de olie sterk vervuild is na 20.000 km.
Komt waarschijnlijk door de vele korte ritten van de vorige eigenaar (huisarts).
Maar nu de hamvraag, wat doe je eraan?
Doorrijden of koprevisie?
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
wat voor olie zit er in?
0w30?
ga iig van 0w30 naar 5w40 dat scheelt 30% in verbruik
ook is het slim om prut uit de motor te halen door 2 a 3x snel van olie te verversen. Kost wel 240 euro met hedendaagse olie prijzen maar dan het blok binnen heel wat schoner. Vuildeelties die je rubbers wegslijpen heben dan minder kans.
Mijn advies, is knallen met die kar en pas stoppen als ie echt olie gaat verbruiken en of ruikbaar/zichtbaar rookt.
0w30?
ga iig van 0w30 naar 5w40 dat scheelt 30% in verbruik
ook is het slim om prut uit de motor te halen door 2 a 3x snel van olie te verversen. Kost wel 240 euro met hedendaagse olie prijzen maar dan het blok binnen heel wat schoner. Vuildeelties die je rubbers wegslijpen heben dan minder kans.
Mijn advies, is knallen met die kar en pas stoppen als ie echt olie gaat verbruiken en of ruikbaar/zichtbaar rookt.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Bombina
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
- Locatie: Utrecht
Even dit topic weer updaten.
Buren bij mij in de straat hebben dit voorjaar vrijwel exact dezelfde als mijn V70 Classic gekocht. (2.4, licht beige lederen bekleding, koplampwissers, XC railing, spoiler etc (alleen geen nivomats, en zwart ipv groen).
Maar goed, terug van hun vakantie in de bergen, vertellen ze me dat ze nog motorstoring hebben gehad, en wat denk je, exact hetzelfde euvel als bovenstaand verhaal:
Na stevige klim in de bergen, bij afdaling motor begint onregelmatig te lopen, motormanagementlamp begint te branden, uiteindelijk hebben ze de Volvo zowat de camping op moeten duwen.
Om een lang verhaal kort te maken, de Volvo-dealer had geen tijd op korte termijn en uiteindelijk heeft een Boschdienst uitgevogeld dat een van de bougies was vetgeslagen en heeft deze vervangen.
Toeval, of ligt dit aan de 2.4 benzine motor?
Buren bij mij in de straat hebben dit voorjaar vrijwel exact dezelfde als mijn V70 Classic gekocht. (2.4, licht beige lederen bekleding, koplampwissers, XC railing, spoiler etc (alleen geen nivomats, en zwart ipv groen).
Maar goed, terug van hun vakantie in de bergen, vertellen ze me dat ze nog motorstoring hebben gehad, en wat denk je, exact hetzelfde euvel als bovenstaand verhaal:
Na stevige klim in de bergen, bij afdaling motor begint onregelmatig te lopen, motormanagementlamp begint te branden, uiteindelijk hebben ze de Volvo zowat de camping op moeten duwen.
Om een lang verhaal kort te maken, de Volvo-dealer had geen tijd op korte termijn en uiteindelijk heeft een Boschdienst uitgevogeld dat een van de bougies was vetgeslagen en heeft deze vervangen.
Toeval, of ligt dit aan de 2.4 benzine motor?
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]