Hallo,
Ik heb centrale deurvergrendeling met afstandsbediening (klapsleutels) en met motortjes gekocht via cargoods.nl. Het gaat over dit setje dan.
Nu weet ik dat er een redelijk recent topic is geopend waarin wordt beschreven hoe het allemaal moet aangesloten worden, alleen is dit setje duidelijk weer anders.
De rede dat ik het setje mét de motortjes gekocht heb, is dat er één motortje kapot is en ik het motortje aan de bestuurderskant dus ook moet vervangen.
In het pakketje zit eigenlijk alles erbij, het relais; motortjes; bevestigingsmateriaal; en alle bedrading.
Nu wil ik de bestaande draden gebruiken, aangezien deze gewoon goed zijn en me dat behoorlijk wat vervelend werk scheelt met nieuwe kabels trekken..
Uit dit super simpele aansluitschema (i.p.v. de Nederlandse handleiding zoals op de internetsite vermeld staat) maak ik op dat er 2 hoofddraden naar de motortjes gaan. Een blauwe en een groene.
De andere draden voor de voorste deuren ben ik nog niet achter wat de functie is. Ik vermoed dat deze de rest ook aanstuurd d.w.z. dat wanneer ik op de motortjes met 5 draden er eentje open of sluit, dat ze dan allemaal mee doen.
Op de motortjes worden ook maar 2 draden aangesloten, een gele en een groene. Deze sluit ik dan ook aan op m'n nieuwe relais. Maar dan heb ik het slechts half werkend.
Het probleem: het relais reageert wel, en de sloten ook, maar gaan maar half open soms. Met 2x, 3x of soms nog vaker drukken op de afstandsbediening, gaan ze wel helemaal open. Soms is het ook zo dat de ene deur wel open gaat en de andere niet. En de kofferbak het zelfde verhaal (vaker niet dan wel).
De sloten gaan niet dicht. Alleen aan de bestuurderskant wel, daar heb ik dan ook het nieuwe motortje in zitten. De bestuurderskant werkt dus gewoon helemaal goed, 1x drukken is open en 1x drukken is weer dicht.
Maar weet iemand hoe dit komt en hoe dit op te lossen is?
Nou een heel verhaal, maar hoop dat m'n probleem een beetje duidelijk is. Alvast bedankt voor de reacties!
Ps. Wat ik heel opvallend vond, is dat er in andere topics gezegt wordt dat de bijgeleverde motortjes een te kleine slag zouden maken. Dit is absoluut niet waar en het motortje in de bestuurdersdeur was zelfs op de zelfde plek en manier te bevestigen als het originele motortje/'aanstuurmechanisme'.
Centrale deurvergrendeling op afstandsbediening
-
Guestuser
- Igoriaan
- 4th Gear member
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 22.04.2008 - 03:03
- Locatie: Eindhoven
Ik heb toen ook heel lang lopen klooien (zie het recente topic), maar dan met de set zonder de extra motortjes. Ik begrijp in ieder geval uit jouw verhaal dat je alle motortjes in je deuren hebt vervangen voor deze nieuwe set, en dat je de bekabeling gewoon hebt laten zitten. Daarna bleek dat het geheel niet helemaal werkte. Ik kan proberen je te helpen, maar je moet wel bedenken dat ik dus moet denken met de manier die ik heb gebruikt (dus zonder motortjes).
Bij de originele slotschakelaar in de bestuurdersdeur is het zo dat als je er stroom opzet hij een keer een schok/tik geeft naar beneden of naar boven zodra hij op slot gaat of opent. Vanuit daar komt er dus een pulsje dat naar de rest van de motoren gaat. Je moet dus die slotschakelaar verwijderen en vervangen voor een normaal motortje die alleen maar een puls kan ontvangen in plaats van geven. In jouw geval heb je dus 4 (of 5, kofferbak meegerekend) nieuwe motortjes die (waarschijnlijk) alleen pulsjes kan ontvangen (misschien kan dit setje ook wel "uitzenden", weet ik niet).
Hoe dan ook: je wilt gebruik maken van je bestaande circuit dat door de auto loopt. Je hebt hiervoor dus per motortje 2 draadjes nodig; de groene en de gele die je al gevonden hebt. Alleen, vanuit je bestuurdersdeur lopen andere draadjes dan vanuit je andere deuren. Dit komt doordat die deur dus normaal gesproken aanstuurt ipv ontvangt. Je merkte dus ook al dat als je je auto op slot probeerde te zetten via de passagiersdeur hij niet centraal vergrendelde.
De oplossing is eigenlijk vrij eenvoudig: verwijder het relais! Het relais dat je zo netjes geschetst hebt is belangrijk bij het originele systeem. Ik weet niet precies wat het doet, maar volgens mij zorgt het er o.a. voor dat er geen stroompje terug naar de bestuurdersdeur gaat ofzo, of dat het stroompje goed verdeeld wordt (werkelijk geen verstand van elektronica!!). Het komt erop neer dat het iets doet wat ervoor zorgt dat je circuit niet gewoon plus en min is.
Je moet dus het relais eruit halen en de groene en gele draad weer verder verbinden zodat het een mooi werkend circuit wordt.
Als dit allemaal nog niet werkt zou ik het setje terugsturen, de set zonder motortje bestellen, het kapotte motortje dat je hebt vervangen voor een werkende, een extra motortje kopen voor je bestuurdersdeur, en het op de makkelijke manier inbouwen. Dan kan ik je evt. wel een keer komen helpen, ik woon in Nuenen dus is vlakbij.
In ieder geval succes ermee!
Bij de originele slotschakelaar in de bestuurdersdeur is het zo dat als je er stroom opzet hij een keer een schok/tik geeft naar beneden of naar boven zodra hij op slot gaat of opent. Vanuit daar komt er dus een pulsje dat naar de rest van de motoren gaat. Je moet dus die slotschakelaar verwijderen en vervangen voor een normaal motortje die alleen maar een puls kan ontvangen in plaats van geven. In jouw geval heb je dus 4 (of 5, kofferbak meegerekend) nieuwe motortjes die (waarschijnlijk) alleen pulsjes kan ontvangen (misschien kan dit setje ook wel "uitzenden", weet ik niet).
Hoe dan ook: je wilt gebruik maken van je bestaande circuit dat door de auto loopt. Je hebt hiervoor dus per motortje 2 draadjes nodig; de groene en de gele die je al gevonden hebt. Alleen, vanuit je bestuurdersdeur lopen andere draadjes dan vanuit je andere deuren. Dit komt doordat die deur dus normaal gesproken aanstuurt ipv ontvangt. Je merkte dus ook al dat als je je auto op slot probeerde te zetten via de passagiersdeur hij niet centraal vergrendelde.
De oplossing is eigenlijk vrij eenvoudig: verwijder het relais! Het relais dat je zo netjes geschetst hebt is belangrijk bij het originele systeem. Ik weet niet precies wat het doet, maar volgens mij zorgt het er o.a. voor dat er geen stroompje terug naar de bestuurdersdeur gaat ofzo, of dat het stroompje goed verdeeld wordt (werkelijk geen verstand van elektronica!!). Het komt erop neer dat het iets doet wat ervoor zorgt dat je circuit niet gewoon plus en min is.
Je moet dus het relais eruit halen en de groene en gele draad weer verder verbinden zodat het een mooi werkend circuit wordt.
Als dit allemaal nog niet werkt zou ik het setje terugsturen, de set zonder motortje bestellen, het kapotte motortje dat je hebt vervangen voor een werkende, een extra motortje kopen voor je bestuurdersdeur, en het op de makkelijke manier inbouwen. Dan kan ik je evt. wel een keer komen helpen, ik woon in Nuenen dus is vlakbij.
In ieder geval succes ermee!
- Igor...
S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
-
Guestuser
Oke, bedankt voor je hulp!
Maar zoals je het beschreven hebt werkt dus helaas niet..
Ik heb de originele motortjes er nog in zitten, behalve aan de bestuurderskant, deze heb ik vervangen voor een van cargoods.
En de deur van linksachter, lukt me niet om het originele motortje eruit te halen. Heb ik echt al uren aan zitten klooien, maar het lukt me gewoon niet. (Ook al verschillende keren geprobeerd, dus niet op één dag
)
Maar ik heb het idee dat het nieuwe relais (van cargoods) een kortere puls o.i.d. geeft dan het originele relais. Waardoor de originele motortjes zich niet geheel kunnen openen en sluiten. Snap je?
Met het setje dat ik ontvangen heb, is het zo dat er voor de vóórdeuren een 5-draads motortje heeft en achter gewoon een 2-draads. De 5-draadsmotortjes kunnen dus ook een signaal sturen en ook ontvangen (getest).
Nu wil ik het eigenlijk zo proberen, dat het signaal dat hij wegstuurd naar het originele relais gaat, zodat die dan de rest van de originele motortjes aan stuurt, zodat het wel werkt.
Kan je me volgen
?
Ik kan overigens het setje niet meer terugsturen. Ik heb al veel te veel in de bekabeling zitten knippen ed. Als dit nou echt niet gaat werken, bestel ik er wel gewoon het setje zonder motortjes bij. Dan kan ik bovendien ook knipperlichten enz. aansluiten. Dat kan bij dit setje helaas niet.
Ps. als ik alle motortjes zou vervangen, dan zou het denk ik wel gewoon werken. Maar dan werkt mun kofferbak dus niet (worden 4 motortjes geleverd). Bovendien lukt het me niet om de motortjes in de achterdeuren te vervangen, krijg de originele er gewoon al niet uit. Passagiersdeur zal wel moeten lukken denk ik, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Omdat ik het eigenlijk eerst zo wil doen.
Maar zoals je het beschreven hebt werkt dus helaas niet..
Ik heb de originele motortjes er nog in zitten, behalve aan de bestuurderskant, deze heb ik vervangen voor een van cargoods.
En de deur van linksachter, lukt me niet om het originele motortje eruit te halen. Heb ik echt al uren aan zitten klooien, maar het lukt me gewoon niet. (Ook al verschillende keren geprobeerd, dus niet op één dag
Maar ik heb het idee dat het nieuwe relais (van cargoods) een kortere puls o.i.d. geeft dan het originele relais. Waardoor de originele motortjes zich niet geheel kunnen openen en sluiten. Snap je?
Met het setje dat ik ontvangen heb, is het zo dat er voor de vóórdeuren een 5-draads motortje heeft en achter gewoon een 2-draads. De 5-draadsmotortjes kunnen dus ook een signaal sturen en ook ontvangen (getest).
Nu wil ik het eigenlijk zo proberen, dat het signaal dat hij wegstuurd naar het originele relais gaat, zodat die dan de rest van de originele motortjes aan stuurt, zodat het wel werkt.
Kan je me volgen
Ik kan overigens het setje niet meer terugsturen. Ik heb al veel te veel in de bekabeling zitten knippen ed. Als dit nou echt niet gaat werken, bestel ik er wel gewoon het setje zonder motortjes bij. Dan kan ik bovendien ook knipperlichten enz. aansluiten. Dat kan bij dit setje helaas niet.
Ps. als ik alle motortjes zou vervangen, dan zou het denk ik wel gewoon werken. Maar dan werkt mun kofferbak dus niet (worden 4 motortjes geleverd). Bovendien lukt het me niet om de motortjes in de achterdeuren te vervangen, krijg de originele er gewoon al niet uit. Passagiersdeur zal wel moeten lukken denk ik, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Omdat ik het eigenlijk eerst zo wil doen.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Je zal zoals boven al gezegd het originele relais moeten demonteren de motoren zijn in feite hetzelfde dus die kun je gebruiken ,ze worden alle op dezelfde manier aangestuurd er bestaat alleen de kans dat bv je nieuwe opent en de oude sluit maar dat is een kwestie van de draden omdraaien.
Het org. relais draait de plus en min op het motortje om gelijk je nieuwe set je hebt nu dus twee door elkaar heen lopende systemen .
Als je van het pasagierportier alleen de blauw en groene aansluit op je nieuwe motor werkt dit ook, alleen kun je dan niet met de sleutel op dit portier alle deuren openen.
Het org. relais draait de plus en min op het motortje om gelijk je nieuwe set je hebt nu dus twee door elkaar heen lopende systemen .
Als je van het pasagierportier alleen de blauw en groene aansluit op je nieuwe motor werkt dit ook, alleen kun je dan niet met de sleutel op dit portier alle deuren openen.
-
Guestuser
Ja dat heb ik dus geprobeerd en dat werkt dus niet.. Ik heb al wel een nieuw idee om uit te proberen, maar aangezien ik buiten moet knutselen wacht ik even tot het weer wat beter weer is
..
Ik sluit het originele relais weer aan zoals het was.
Ik vervang de originele schakelaar in de bestuurdersdeur (3 draads).
Deze vervang ik voor een nieuwe motortje (5 draads).
Ik sluit vervolgens de 3 draden voor het signaal aan op de oude bekabeling van de schakelaar.
En ik sluit de 2 draden (groen en blauw) van het motortje aan op het relais.
Het nieuwe relais opent dus de bestuurderkant deur,
deze geeft een signaal door naar het originele relais die vervolgens de rest van de deuren opend.
Dit zal toch moeten werken denk ik? Of kan er nou al iemand zeggen dat dit niet gaat werken?
Ik heb al uitgevogeld welke draden waarvoor dienen zowel van de originele schakelaar als het 5 dradig motortje. 3 draden van het motortje en de 3 draden van de originele schakelaar hebben precies de zelfde functie.
Ik sluit het originele relais weer aan zoals het was.
Ik vervang de originele schakelaar in de bestuurdersdeur (3 draads).
Deze vervang ik voor een nieuwe motortje (5 draads).
Ik sluit vervolgens de 3 draden voor het signaal aan op de oude bekabeling van de schakelaar.
En ik sluit de 2 draden (groen en blauw) van het motortje aan op het relais.
Het nieuwe relais opent dus de bestuurderkant deur,
deze geeft een signaal door naar het originele relais die vervolgens de rest van de deuren opend.
Dit zal toch moeten werken denk ik? Of kan er nou al iemand zeggen dat dit niet gaat werken?
Ik heb al uitgevogeld welke draden waarvoor dienen zowel van de originele schakelaar als het 5 dradig motortje. 3 draden van het motortje en de 3 draden van de originele schakelaar hebben precies de zelfde functie.
- Igoriaan
- 4th Gear member
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 22.04.2008 - 03:03
- Locatie: Eindhoven
Lijkt me dat dat moet lukken. Je kan ook nieuwe draden trekken voor de 2 overgebleven draden vanaf de draden die verder gaan naar de overige deuren. Snap je? Dus in feite de passagiersdeur aftakken en die naar de 2 andere draadjes van het motortje sturen.
Ik had (bedenk ik me nu) ook nieuwe draden getrokken omdat ik op een of andere manier ook niet het juiste pulsje uit de originele draden van de bestuurdersdeur kreeg.
Je kunt dus ook proberen die andere 3 draden gewoon niet aan te sluiten, en (zoals ik had gedaan) voor lief te nemen dat je deuren niet meer centraal vergrendelen met de sleutel. Je gebruikt die sleutel als het goed is toch niet meer voor je deur....
Ik weet trouwens niet zeker wat dat nieuwe motortje allemaal kan t.o.v. de oude schakelaar, en dan in het bijzonder wat die 5 draden allemaal doen, want ik had dat motortje dus niet.
Ik had (bedenk ik me nu) ook nieuwe draden getrokken omdat ik op een of andere manier ook niet het juiste pulsje uit de originele draden van de bestuurdersdeur kreeg.
Je kunt dus ook proberen die andere 3 draden gewoon niet aan te sluiten, en (zoals ik had gedaan) voor lief te nemen dat je deuren niet meer centraal vergrendelen met de sleutel. Je gebruikt die sleutel als het goed is toch niet meer voor je deur....
Ik weet trouwens niet zeker wat dat nieuwe motortje allemaal kan t.o.v. de oude schakelaar, en dan in het bijzonder wat die 5 draden allemaal doen, want ik had dat motortje dus niet.
- Igor...
S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
-
Guestuser
Ja klopt, maar ik heb al 5 draden getrokken door de m'n bestuurdersdeur.
Ik heb alles uit mun auto gehaald en binnen aan een 12 volt voeding zitten proberen. Nu weet ik dus wat welk draadje doet.
Van de schakelaar:
bruin = altijd aangesloten
contact met geel = sluiten
contact met groen = openen
zo zit het ook met de nieuwe motortjes:
zwart = altijd aangesloten
contact met wit = sluiten
contact met bruin = openen
voor het alleen aansturen van het motortje heb je de groene en de blauwe draad.
Tis eigenlijk zo simpel hè
Maar ik kan dus dadelijk, als het goed is, al m'n deuren nog openen met de sleutel op de bestuurdersdeur. Niet echt nodig, want ik ben niet van plan die deuren nog ooit te gaan openen met de sleutel, maar kan misschien ooit nog eens handig zijn
..
Weet iemand hoe je het originele relais kan doormeten o.i.d.? Heb het idee dat deze niet meer werkt na al het gekloot met de draadjes. Heb al een nieuwe van de sloop gehaald, maar ook deze lijkt niet meer te werken.. Wil het gewoon even uitsluiten, voordat ik het straks zoals boven geschreven staat gemaakt heb, en het dan daarom niet werkt.
Ik heb alles uit mun auto gehaald en binnen aan een 12 volt voeding zitten proberen. Nu weet ik dus wat welk draadje doet.
Van de schakelaar:
bruin = altijd aangesloten
contact met geel = sluiten
contact met groen = openen
zo zit het ook met de nieuwe motortjes:
zwart = altijd aangesloten
contact met wit = sluiten
contact met bruin = openen
voor het alleen aansturen van het motortje heb je de groene en de blauwe draad.
Tis eigenlijk zo simpel hè
Maar ik kan dus dadelijk, als het goed is, al m'n deuren nog openen met de sleutel op de bestuurdersdeur. Niet echt nodig, want ik ben niet van plan die deuren nog ooit te gaan openen met de sleutel, maar kan misschien ooit nog eens handig zijn
Weet iemand hoe je het originele relais kan doormeten o.i.d.? Heb het idee dat deze niet meer werkt na al het gekloot met de draadjes. Heb al een nieuwe van de sloop gehaald, maar ook deze lijkt niet meer te werken.. Wil het gewoon even uitsluiten, voordat ik het straks zoals boven geschreven staat gemaakt heb, en het dan daarom niet werkt.
















