Stuurbediening Telefoon/Audio

PeeJay
4th Gear member

Hoe BT functioneert in mijn auto (af fabriek):

Ik heb de 'Phone' mode altijd aan staan. Hoef ik namelijk nergens op te letten en zodra ik in de auto stap heb ik verbinding met de gsm.

Het audio-menu functioneert gewoon, dus de pijltjes op het stuur en het volume werkt naar behoren. Zodra ik wil bellen, duw ik op de 'Enter' toets op het stuur en ik kom in het gsm menu.
Dan kan ik met de pijltjes op het stuur direct scrollen door de telefoonlijst, of ik duw nogmaals op de 'Enter' toets en ik kan door de laatst gebelde lijst scrollen. Nogmaals op 'Enter' duwen en het nummer wordt gebeld.
Ophangen gaat met de 'Exit' knop, waarop ik weer in het telefoonmenu terugkeer. Nogmaals de 'Exit' knop en ik zit weer in het audio menu.

Met gebeld worden is het nog makkelijker. Opnemen met 'Enter' en wegduwen met 'Exit'. Geen extra handelingen om terug naar Audio te keren.

Het werkt in mijn ogen perfect en ik hoef voor geen enkele handeling (v.w.b. de telefoon ;)) mijn handen van het stuur te halen.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Rene68
4th Gear member

Maar dan zie je op het display niet welk nummer e.d. o je iPod speelt alleen de naam van je telefoon. Dat vind ik niet handig.

Het probleem is bij mij overigens beperkt want ik bel zelden mensen vanuit de auto en als ik gebeld word kan ik gewoon op het stuur opnemen.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
PeeJay
4th Gear member

De naam van mijn telefoon zie ik alleen zodra ik in het telefoonmenu zit. Als ik op EXIT duw, dan kom ik in het audiomenu.
Daar wordt alles gewoon weergegeven, namen van artiesten enzo :)
Alleen door het BT tekentje aan de rechterkant zie ik dat ik verbonden ben.
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Rene68
4th Gear member

Maar dan staat ie niet meer in phone modus......... dat is dus wat we hier bedoelen.
PeeJay
4th Gear member

Rene68 schreef:Maar dan staat ie niet meer in phone modus......... dat is dus wat we hier bedoelen.
Wat versta jij onder phone modus? Dat je auto connectie heeft met de telefoon? Dat staat altijd aan bij mij.
Met de ENTER en EXIT toetsen kan ik schakelen tussen het gsm menu en het audio menu.
Ook als ik in het audio menu zit, kan ik gewoon gebeld worden en dan opnemen.
Alchemist
3rd Gear member

@PeeJay
da's nou precies wat ik ook zou willen! Lees iets eerder in dit verhaal hoe de ENTER/EXIt toetsen werken in de V70.
Ook bij mij staat Phone continu aan = direct verbinding als ik in de auto stap.
de stuurtoetsen functioneren echter alleen op het apparaat wat nu geselecteerd staat in het display, dus OF telefoon in display + bedienbaar OF audio in display + bedienbaar.
Tikkie vaag toch?
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Rene68
4th Gear member

@PeeJay: dat is inderdaad precies wat wij bedoelen. Als je instapt dan pakt bluetooth automatisch de verbinding op met je telefoon. Als je dan naar de iPod/Radio/CD oid luistert en je wordt gebeld kun je opnemen. Gesprek voorbij druk je op exit en dan zit je weer in je audio menu.

Maar als je in je audio menu zit kun je niet de telefoon bedienen vanaf je stuur om te bellen. Dan moet je eerst op het middenconsole de telefoon knop indrukken en dan kun je de telefoon vanaf je stuur bedienen maar niet de audio.

Wat logischer zou zijn is dat wanneer je wilt bellen je op het knopje op je stuur drukt en dan automatisch in het phone menu komt.
PeeJay
4th Gear member

Alchemist schreef:@PeeJay
da's nou precies wat ik ook zou willen! Lees iets eerder in dit verhaal hoe de ENTER/EXIt toetsen werken in de V70.
Ook bij mij staat Phone continu aan = direct verbinding als ik in de auto stap.
de stuurtoetsen functioneren echter alleen op het apparaat wat nu geselecteerd staat in het display, dus OF telefoon in display + bedienbaar OF audio in display + bedienbaar.
Tikkie vaag toch?
Dat heb ik ook, dat ik of de telefoon of de audio bedien met het stuur. Maar ik kan met de knoppen op het stuur dus wel tussen die 2 switchen.
Rene68 schreef:
Wat logischer zou zijn is dat wanneer je wilt bellen je op het knopje op je stuur drukt en dan automatisch in het phone menu komt.
Dit is bij mij dus het geval.
Rene68
4th Gear member

Maar jij rijdt in een C30? We weten inmiddels dat dat ook zo werkt op de S40/V50. Dan moet de conclusie zijn dat het dus wel kan mits de juiste software wordt geïnstalleerd.
Paul
Geartronic member

En wat zegt jouw dealer ervan?

Heb je het zelf nog getest in een andere V70?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
PeeJay
4th Gear member

Rene68 schreef:Maar jij rijdt in een C30? We weten inmiddels dat dat ook zo werkt op de S40/V50. Dan moet de conclusie zijn dat het dus wel kan mits de juiste software wordt geïnstalleerd.
Een C30 inderdaad.
Daar lijkt het dan wel op, dat het verschil in software is.
Alchemist
3rd Gear member

Paul schreef:En wat zegt jouw dealer ervan? Heb je het zelf nog getest in een andere V70?
Ehhh, wie vraag je dat? Ik had deze thread opgestart om te vragen aan mede V70-ers of ik nou iets verkeerd deed, of dat het niet anders kan.
Pas daarna lijkt 't me de moeite om de dealer te vragen; denk overigens dat die ook niet veel kan doen. Andere V70 = zie eerdere reacties: meeste mensen vinden dit niet interessant/relevant & er zijn in ieder geval 2 vergelijkbare V70's die dit hebben, BT af fabriek + Ipod-interface
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
director
1st Gear member

Ik heb vandaag in een V50 met geintegreerde Bluetooth gereden en dit werkt inderdaad anders dan in mijn V70. In de V70 moet je, als je radio of CD luistert, eerst op de "phone" knop drukken zodat het telefoon menu in het display zichtbaar is. Pas daarna kun je de twee toetsen op het stuur bedienen om door het geheugen van je telefoon te bladeeren of de voice dialing te activeren. In de V50 hoef je niet eerst op de "phone" knop te drukken. Bij inkomende gesprekken werken de toetsen op het stuur wel altijd.

De bediening in de V50 heeft mijn voorkeur, misschien is er in de toekomst iets mogelijk met een software update.
V70 2.0D Momentum Seashell met. / audio line / trekhaak / schuifkantel dak / Navigon 8110
pierre110
Starter

Fulaks schreef:Volume wel hoor.

Wat ik dan weer lastig vind, is dat als je een naam uit je telefoonboek wil zoeken, bijvoorbeeld Cornelis, dat je dan op de A even drukt, maar dat je niet naar de C kan zonder eerst alle A's en B's te doorlopen. Of is hier een truucje voor dat ik niet ken ?

Vind ik veel onveiliger (rijdend) dan even op 'phone', 'FM' of 'CD' drukken.
Dit is simpel. Het werkt net als je mobiele telefoon. Als je 'c' wilt hebben druk je drie keer op de 'A' knop. Dan kun je alle contacten met een 'c' doorlopen.
Fulaks
6th Gear member

Heb ik al geprobeerd, maar lijkt niet te werken. Zal nog eens proberen...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Johan
5th Gear member

Zou het niet zo zijn dat eerst "phone" activeren op de console bewust is gedaan om het per ongeluk bellen te voorkomen als de handen toenvallig op de knoppen rusten?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Mir
3rd Gear member

Dat is mij in 20.000 nog geen één keer gelukt.. denk het niet ;)

Het is juist handig om het direct benaderbaar te hebben!
RobBob
2nd Gear member

Yep, ...
Ook hier hetzelfde verhaal.
V70, BT vanaf fabriek en ook bij mij altijd eerst phone-knop op de middenconsole indrukken, dan pas controle via stuurbediening :(
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
Max
7th Gear member

Alchemist schreef:@Mir Nog ff alles geprobeerd en in de V70 werkt 't als volgt (niet :wink: ):
- als radio/cd speelt: groene en rode telefoonhoorn op het stuur doen helaas niets!
- als Ipod/USB speelt: groene en rode telefoonhoorn op het stuur openen/sluiten de mappenstructuur van het Ipod/USB apparaat...

Dus om te gaan bellen = altijd eerst op Phone duwen om functie "telefoon"te starten.
Pas bij gebeld worden of geactiveerde telefoon werken de groene en rode telefoonhoorn voor de telefoon... logica :? ?

In de V50 lijken de toetsen dus wel het gewenste programmering te hebben?
In mijn XC70 (en hiervoor mijn S80) werkt het ook conform wens:
- groen = telefoon opnemen voor beantwoorden of starten van een gesprek
- rood = telefoon afsluiten en terug naar audio
De bediening voor de radio werkt dan gewoon vanaf het stuur, zoals het naar mijn mening ook hoort.
Maar ik heb (nog) geen ipod-aansluiting, dus misschien wordt het anders?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”