Beste collega-liefhebbers,
Mijn Volvo 480 gaat rechtdoor wanneer ik stuur:) Het kruiskoppelingetje aan het einde van mijn stuuras is namelijk glad. Hier zit een koppelingetje welke het geribbelde asje wat uit het stuurhuis komt verbindt met de (eveneens geribbelde) stuuras (die door het schutbord naar binnen gaat en waar je stuur uiteindelijk vastzit).
heeft er iemand zo'n stuurkoppeling toevallig liggen en weet iemand wellicht zo te vertellen hoe ik deze het makkelijkste vervang?
Alvast bedankt!
Iemand wel eens een kruiskoppeling vervangen?
-
Melvin
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
- Locatie: Zutphen
Ik heb zo'n asje met 2 kruiskoppelingen bij een Volvo sloper gehaald voor 25Euro. Nieuw zou het 211Euro zijn als ik me niet vergis, een hoop geld.
Het monteren heb ik niet zelf gedaan, maar heb er wel bij gekeken. De monteur kon nadat hij zowel de zijde aan het stuurhuis als de zijde aan de as van het stuur los had, de as met kruiskoppelingen er aan de kant van de pedalen naar binnen uithalen. Monteren op dezelfde manier. Zorg wel dat het stuur in dezelfde stand staat als toen je de oude as los maakte.
Verder zijn deze asjes met kruiskoppelingen voor de gehele 400 serie gelijk. Dat maakt het al een stuk makkelijker om een ander te vinden. Als je er 1 van een 440 gebruikt moet je wel de rubberen hoes overzetten die het gat rondom de as afsluit waar deze naar buiten gaat.
Als je een gebruikte haalt, kijk dat goed of er geen speling op zowel de kruiskoppelingen als op het uitschuifbare stuk zit.
Het monteren heb ik niet zelf gedaan, maar heb er wel bij gekeken. De monteur kon nadat hij zowel de zijde aan het stuurhuis als de zijde aan de as van het stuur los had, de as met kruiskoppelingen er aan de kant van de pedalen naar binnen uithalen. Monteren op dezelfde manier. Zorg wel dat het stuur in dezelfde stand staat als toen je de oude as los maakte.
Verder zijn deze asjes met kruiskoppelingen voor de gehele 400 serie gelijk. Dat maakt het al een stuk makkelijker om een ander te vinden. Als je er 1 van een 440 gebruikt moet je wel de rubberen hoes overzetten die het gat rondom de as afsluit waar deze naar buiten gaat.
Als je een gebruikte haalt, kijk dat goed of er geen speling op zowel de kruiskoppelingen als op het uitschuifbare stuk zit.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik heb speling in mijn stuur (srs) wiel ophangging vertoont geen speling, en heb nog niet naar die kruiskoppeling gekeken, kan die koppeling de oorzaak zijn?
-
mightyspawn
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
kunnen ook de fusee/stuurkogels zijn
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Die zijn goed.















