De boordcomputer geeft een gemiddeld brandstofverbruik van 4,9 liter per 100 km weer. Hoe betrouwbaar is die meting? “Onbetrouwbaar”, zegt de ADAC.
De Duitse ANWB testte de prestaties van 23 boordcomputers. Conclusie: “Fehlmessungen bei fast alle Anzeigen”.
Zuinig tot de tankbeurt
Ik vertelde erover tijdens een feestje en binnen een week had de helft van mijn vriendenkring dezelfde auto besteld. Mijn eerste tankbeurt werd een deceptie. Ik bleek ineens geen 4,9 liter per 100 km te verbruiken, maar 5,8 liter. 18% meer! Ik begreep dat ik een tijdje zou moeten onderduiken...
Testresultaten
De ADAC heeft nu soortgelijke ervaringen opgedaan. Bij maar 10 van de 23 geteste auto’s gaf de boordcomputer een waarde die 5% of minder afweek van het werkelijke verbruik. De grootste boosdoener scoorde een afwijking van maar liefst 29%.
Binnen 5%
Overigens wijst de ADAC erop dat ook een boordcomputer met grote afwijking de automobilist kan helpen een zuinige rijstijl te ontwikkelingen. Desondanks roept de ADAC autofabrikanten op de afwijking binnen 5% te houden. Dat de dealer de verbruiksmeter kan kalibreren vindt de ADAC niet genoeg: “Dat moet zonder hulp van de werkplaats kunnen”.
Voor mij is het onderzoek goed nieuws. Wie weet vertoon ik me binnenkort weer eens buiten mijn schuilplaats.
bron : AMT.nl
Hmm, wat voor aandeel zou Volvo hierin gehad hebben? Geen id. Vroeger bij onze opel vectra hadden wij ook altijd prachtige resultaten die ook niet bleken te kloppen. Goed dat de duitse jongens dit even hebben getest nu.
Boordcomputers niet altijd zo precies
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Kan je 'm bij een volvo laten kalibreren? ben ik op dit forum nog niet tegen gekomen (en er wordt toch regelmatig over de nauwkeurigheid van de BC geschreven). :signquestion:
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 5th Gear member
wie heeft ervaring dat zijn BC erg onnauwkeurig is, dit gemeten ten opzichte van berekende waardes aan de hand van tankbonnen? ik ga het straks zien bij mijn V40 2004, ik check de BC en vul mijn bonnetjes in op www.autoverbruik.nl
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Iroll
- 6th Gear member
Je moet er wel rekening meehouden dat de BC, van de 400 serie iig, het gemiddelde verbruik van de LAATSTE 30km weergeeft. Dus niet het verbruik over een volle tank gemeten! Heb je dus de laatste 30km zuinig gereden en daarvoor flink geblazen of veel stadsverkeer, dan zal het dus voor geen meter kloppen. Het huidige verbruik wordt gemeten over de laatste 30 meter.