Plaatsing van standkachel

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Praise The Lowered
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 31.10.2007 - 11:28
Locatie: Utrecht

Hallo,

Sinds een jaar heb ik een standkachel in mijn Volvo Amazon (op gas), maar heb een probleempje.

De benzine gaat van de pomp naar de standkachel (zit een reservoir in) en vanaf daar naar een benzineafsluiter en dan naar de carburateur.

Als de standkachel gebruikt is, is dit reservoir leeg en moet ik vullen door een tijdje door te starten op benzine, wat niet altijd lukt. Dan moet ik al rijdend van gas overschakelen naar benzine tot het weer gevult is. Lastig, want dan valt de motor stil...

Nu heb ik het onderstaande schema getekend. Het gestippelde wil ik maken. Als afsluiter 1 dicht is, dan gaat afsluiter 2 open en vice versa. Daardoor gaat de retourleiding open en blijft de benzine rondlopen met als gevolg dat het reservoir in de standkachel altijd gevult blijft...
Wat vinden jullie hiervan? Zou dit zo werken?

Afbeelding

Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,

Maarten

-Volvo Amazon '62-
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Hoi Maarten,

Dus als je op benzine rijdt heb je geen retour stroom.

Afsluiter 1 gaat open en 2 ( retour ) gaat dicht. De stroom van benzine is dan de hoeveelheid wat je verbruikt

In het schema zonder stippellijn zou je standkachel altijd onder druk moeten staan vanuit je benzinepomp dus altijd vol.

Ik denk dus dat je afsluiter nu niet tussen je standkachel en carburateur zit maar tussen benzinetank en benzinepomp.

Afsluiter 1 zou dan ook verplaast moeten worden.

Volgens mij klopt er iets niet in je schema.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Ziet er goed uit en moet werken op deze manier staat je kachel altijd vol.
Gebruikersavatar
Praise The Lowered
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 31.10.2007 - 11:28
Locatie: Utrecht

C 30 T5 schreef:Hoi Maarten,

Dus als je op benzine rijdt heb je geen retour stroom.

Afsluiter 1 gaat open en 2 ( retour ) gaat dicht. De stroom van benzine is dan de hoeveelheid wat je verbruikt

In het schema zonder stippellijn zou je standkachel altijd onder druk moeten staan vanuit je benzinepomp dus altijd vol.

Ik denk dus dat je afsluiter nu niet tussen je standkachel en carburateur zit maar tussen benzinetank en benzinepomp.

Afsluiter 1 zou dan ook verplaast moeten worden.

Volgens mij klopt er iets niet in je schema.
Het schema zonder retourleiding werkt niet, want de benzine kan niet stromen. Het als water door een rietje blazen. Als je je vinger op de andere kant houdt, dan krijg je het rietje niet vol water. Als ik nou op benzine rijd, dan stroomt de benzine wel...

Maar zou ik extra ontluchting moeten maken in de tank ivm overdruk? Of is de benzinedop ontluchting genoeg?
Vriendelijke groet,

Maarten

-Volvo Amazon '62-
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Je bent gewoon aan het rondpompen dus er komt niets bij aldus is je ontluchting ook voldoende.
Gebruikersavatar
Praise The Lowered
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 31.10.2007 - 11:28
Locatie: Utrecht

Hadico,

Bedankt voor de reacties, maar ik heb een wijziging gemaakt in het schema. Zou je hier je mening over kunnen geven?

Dit is makkelijker te realiseren. Heb nu de retourleiding voor de pomp gezet, met een stukje ingeknepen leiding ertussen. Daardoor heb ik geen afsluiter meer nodig en geen retouraansluiting op mn tank.
Als de afsluiter naar de carb. dicht is, dan blijft de benzine langzaam rondstromen. Als de afsluiter open is, wordt de leiding "gekozen" dat de minste weerstand geeft. De retourleiding geeft de meeste weerstand door de ingeknepen leiding, dus komt de benzine via de gewone weg naar de carburateur... Tenminste, dat is mijn gedachte.....

Afbeelding
Vriendelijke groet,

Maarten

-Volvo Amazon '62-
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”