Rij-impressie Volvo XC60

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
davidjoost
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
Locatie: Groningen

Beste Volvo-liefhebbers,

Deze rij-impressie wilde ik jullie niet onthouden. Begin januari volgt een rijtest met de XC60 T6. :wink:

XC60 rij-impressie

Vele Volvo-liefhebbers keken er al lang naar uit: de nieuwe Volvo XC60. De afgelopen tijd lekte er steeds meer persmateriaal en spionagebeelden uit en nu is hij er dan eindelijk. De productieversie wijkt in zijn uiteindelijke gedaante nauwelijks af van de XC60 conceptcar die eind 2006 aan het publiek werd voorgesteld. Maar waar de X3 vaak als een kleine X5 wordt bestempeld, daar kunnen we de XC60 geen te heet gewassen XC90 noemen. Er zijn wel enkele overeenkomsten in het design, maar de auto als geheel is compleet opnieuw ontworpen. Een geprononceerde heuplijn is wederom aanwezig en loopt over gehele lengte van de auto over de motorkap en komt uit aan weerszijden van de grille. De koplampen zijn herkenbaar Volvo, nieuw zijn de seperate LED dagrijverlichting units tussen de koplampen en de grille. Deze moeten kenmerkend gaan worden voor het nieuwe familiegezicht van toekomstige Volvo’s. Door de smallere achterlichten en de hoger oplopende taillelijn oogt de XC60 compacter en dynamischer. Dat hij kleiner is dan de XC90 mogen duidelijk zijn, maar hoe dynamisch is deze nieuwe Volvo?


Afbeelding

Voor een eerste rij-indruk met de nieuwe XC60, zijn we te gast bij het Volvo Inspiration Center De Beemd in Best. Hier maakten wij al eerder kennis met de S80 2.0D. Samen met de lokale pers was er een leuk dagprogramma samengesteld waarbij we eerst mochten kennismaken met de offroadcapaciteiten van de XC60 met 2.4D motor, op een speciaal geprepareerde off-road track. Vervolgens konden we onroad een rij-indruk op doen met het summum van het motorengamma, de 285pk sterke T6. Hieronder leest u een kort verslag van onze bevindingen met Volvo’s nieuwste succesnummer in spé.

Offroad met de 2.4D

Want van een succes kunnen we nu eigenlijk al spreken. Ingewijden bij De Beemd zeggen dat er nu al over honderdtallen orders wordt gesproken, en dat zijn nog maar de cijfers van één vestiging! We zijn erg benieuwd hoe de XC60 het in de verkoopranglijst zal gaan doen ten opzichte van de Q5, GLK en X3. Men was ook al vrij snel door de brochures heen, dus helaas werden wij niet van uitgebreide documentatie voorzien. Maar ach, wat zeggen al die mooie plaatjes en teksten nu eigenlijk? Een rij-indruk vertelt je zoveel meer. En daar was het vandaag natuurlijk allemaal om te doen.

Afbeelding

De dag startte zoals gezegd met een offroad parcours, waarop diverse hindernissen waren uitgezet. Om te beginnen reden we een rondje mee met een professionele coureur achter het stuur, om vervolgens zelf plaats te mogen nemen op de bestuurdersplek. De testbaan was uitgezet op het braakliggende terrein wat naast De Beemd ligt en was enorm van omvang. Een rondje duurde dan ook zomaar vijf minuten. Naar eigen zeggen bevatte de baan grotere en stijlere hindernissen dan die op de kleinere testbaan bij de persintroductie van Volvo Nederland.

Het begon met het nemen van een enorm steile en hoge heuvel, die met een flink aanloopje genomen moest worden om boven te komen. Dit bleek geen probleem te zijn, maar maakte gezien de steilheid wel indruk. Voor de afdaling de werking van het ‘Hill Descent Assist’-systeem ervaren, dat er voor zorgt dat de auto met behulp van de variabel verdeelde aandrijf- en remkrachtsystemen met een gangetje van niet harder dan 10km/uur de heuvel afdaalt. Hierbij hoef je alleen maar de juiste richting uit te sturen, het gas- en rempedaal kun je onberoerd laten. Met korte, aan het getik te horen, ABS remingrepen en een afremmende dieselmotor met de automaat handmatig in de '1' daalt de XC60 zonder enige vorm van drama gecontroleerd de heuvel af.

Afbeelding

Vervolgens waren er twee kombaanbochten, waarbij de auto onder een behoorlijk schuine hoek een bocht maakt door het rulle zand. Voor wie dit nog niet eerder heeft gedaan, is het een tamelijk enge ervaring om zo schuin te gaan. Voor je gevoel kantel je namelijk bijna om, hoewel een hellinghoek tot maar liefst 45 graden veilig mogelijk moet zijn.

Afbeelding

De volgende hindernis die zich aandeed was een brug van twee houten planken, met wieltjes over het rij-oppervlak. De kunst hierbij was om precies goed uit te komen voor de houten balken, met de wielen (en dus het stuur) recht en een redelijke aanloop. De linkerbalk was voor de helft bedekt met wieltjes, de rechterbalk vrijwel over de gehele lengte. Als de aanloop snel genoeg was, dan kon de XC60 zich eerst met het linkervoorwiel, en vervolgens met het linkerachterwiel omhoog trekken. Hiermee wordt het nieuwe Haldex vierwielaandrijving systeem gedemonstreerd, dat de aandrijfkrachten zonodig naar één bepaald wiel kan sturen. Deze hindernis bleek een van de lastigste te zijn, omdat niet iedereen een aanloop nam of omdat sommige wat te enthousiast gas gaven en de wielen hun grip compleet verloren op de wieltjesbalken. De heuvel daar die daarop volgde stelde wederom het Hill Descent systeem op de proef. Vervolgens belandden wij aan bij een zeer hobbelig gedeelte van het parcours. Hierbij werd al gauw duidelijk dat de XC60 voldoende bodemspeling heeft voor aardig ruig terrein, maar je moet het niet te gek maken. De hobbels kwamen namelijk goed door en de onderstelafstelling is voor offroad-rijden eigen net wat te stevig, met als gevolg dat de passagiers flink door elkaar werden geschud. Rustig rijden dus. Het daaropvolgende onderdeel was ook erg vermakelijk, maar had meer met veiligheid te maken.

Afbeelding

Safety First

Want de Volvo XC60 draait toch ook voor een groot deel om veiligheid. Net als bij dat andere Zweedse merk Saab is dat toch voor veel mensen een belangrijke reden om Zweeds te rijden: Safety First. Veiligheid staat bij de ontwikkeling van Volvo op nummer 1. Men claimt met de nieuwe XC60 de veiligste Volvo, en misschien wel de veiligste auto, ooit te hebben gebouwd. Aan het aantal veiligheidsystemen dat er standaard en optioneel geleverd wordt, zou je haast kunnen concluderen dat dit wel waar moet zijn.

Afbeelding

Het eerste veiligheidsysteem dat wij in actie konden testen heet ‘City Safety’. Deze naam is niet uit de lucht gegrepen, want het werkt alleen binnen de bebouwde kom. Het is ervoor bedoeld om ongelukken bij lage snelheid te voorkomen, of een minder grote impact te laten hebben. Volgens statistieken zouden maar liefst 75% van alle aanrijdingen (waarbij dus bijvoorbeeld ook alleen blikschade is veroorzaakt) gebeurt bij lage snelheden. Hier is dus zeker een flinke winst te behalen, zo dachten ze bij Volvo. Het ‘City Safety’-systeem zorgt er met behulp van een radar in de voorruit voor dat er bij snelheden tot 20 kilometer per uur in de stad stevig wordt afgeremd voor een stilstaand obstakel, zodat een aanrijding kan worden vermeden. Om dit te testen is er een vogelverschrikker (die als afleiding voor ‘mooie vrouw’ door moest gaan) langs het parcours geplaatst, waar de bestuurder naar moest blijven kijken. Tegelijkertijd moest je het gaspedaal ingedrukt houden om een snelheid van maximaal 20 kilometer per uur aan te houden. Plotseling remt de auto stevig af, en vlak voor het uitgezette obstakel komen we tot stilstand. Een vreemde gewaarwording, maar het werkt dus wel! Veel kleine aanrijdingen in files en bij het stoplicht kunnen hiermee voorkomen worden. De tweede keer was een van uw testrijders nieuwsgierig wat er zou gebeuren wanneer de snelheid iets hoger ligt. Met iets meer dan 20 kilometer per uur reden we op het volgende obstakel af. Bam! Weer een flinke remingreep, maar dit keer raakten we het obstakel dus wel! Uiteraard tot groot vermaak van alle omstanders. Toch zou de schade bij een echte aanrijding zeer beperkt zijn gebleven, wellicht alleen een vervormde kentekenplaat. Het is dan ook niet vreemd dat autoverzekeringen kortingen gaan geven aan mensen die een auto rijden met dergelijke systemen. Volvo Insurance geeft iedere XC60 rijder tot 20% korting op zijn prima, puur vanwege de preventieve werking die uitgaat van de diverse veiligheidssystemen.

Ook het BLIS systeem, die auto’s in je dode hoek detecteert, het Collision Warning systeem, een systeem dat een slingerende aanhanger stabiliseert, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is allemaal leverbaar op de nieuwe XC60. Hier zullen we uitgebreid op terug komen als we de XC60 T6 eind december wat langer aan de tand hebben gevoeld. Dat Volvo weer een nieuwe standaard heeft gezet met een reeks aan innovatieve veiligheidsystemen mogen duidelijk zijn. Niet alleen de passieve veiligheid is in orde, er wordt nu ook meer aandacht aan actieve veiligheidsystemen besteed waar een preventieve werking van uit kan gaan. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Onroad met de T6

De 2.4 dieselmotor die in de XC60 zat waarmee we het offroad-parcours hadden afgelegd, is niet de meest stille in zijn soort. Natuurlijk zouden we op het asfalt een beter oordeel over kunnen geven over de prestaties, in het ruige terreinwerk bleek het in elk geval een prima werkpaard. Met de automaat handmatig in de eerste versnelling was de hoeveelheid kracht die naar de vier wielen werd gestuurd prima te doseren met het gaspedaal. Maar nu is het tijd voor een serieuze onroad testwerk. We kregen de beschikking over een zwarte 285 pk sterke T6-uitvoering. Bij het instappen springt direct het prachtige interieur van deze auto in het oog. Daar waar de Witte XC60 diesel een wat minder luxieuze indruk achterliet, met een tamelijk grijs en zwart interieur, daar heeft deze T6 een zeer smaakvol binnenste. De bovenkant van het zacht aanvoelende dashboard is mocca-brown, evenals de contrastrijke beige/bruine lederen stoelbekleding. Het ‘X’ profiel wat de zitting en rugleuning tekent ziet er zeer fraai en dynamisch uit. De zetels blijken ook nog eens erg prettig te zitten, al zijn ze iets harder dan we van Volvo gewend zijn. De zitpositie is uiteraard hoger dan in een personenauto, maar door de hoge raamlijn heb je toch niet het gevoel op de bok te zitten. De middenconsole waar je op uit kijkt is van mooie materialen, helaas kan dit niet gezegd worden van het plastic rondom het scherm van de navigatie en de middelste luchtroosters. Die verstoren een beetje het verder harmonieuze en mooi afgewerkte geheel. Tijd om de startknop in te drukken!

Afbeelding

De T6 komt stilletjes tot leven en blijft mooi trillingsvrij en ver op de achtergrond draaien. Stationair hoor je de zescilinder bijna niet. Bij normaal rijden komt de motor bijna niet boven de 2.500 tpm, zoveel kracht heeft hij over. Het koppel van 400 Nm bij 1.500 tpm geeft wel aan hoe krachtig en soepel deze motor al bij zeer lage toerentallen is. Maar oh wee als je het gaspedaal vloert, want dan gaan alle remmen los. Zodra de naald van de toerenteller de 3.000 tpm heeft gepasseerd, trekt de XC60 er stevig aan. De snelheidssensatie is hierbij nog tamelijk groot, ondanks dat je iets hoger zit. Met een mooie zescilindergrom drukt hij zijn passagiers in de stoelen, waarbij je even niet meer het gevoel hebt in een zware terreinauto te zetten. De XC60 T6 is met zijn 1746 kg gewicht dan ook maar marginaal zwaarder dan een V70. Hij moet in 7,5 tel naar de 100 kunnen sprinten en op ons gevoel afgaande geloven we dat direct. De T6 is een motor die je een weldadig gevoel geeft. Je kan er heerlijk rustig mee cruisen, maar als het moet is hij in staat tot flinke prestaties.

Afbeelding

Veilig en comfortabel

De motor maakt dus flink indruk, maar we vrezen dat het brandstofverbruik dat ook zal doen. Hoe ervaren we de overige rij-eigenschappen? Volvo zegt dat de XC60 een meer dynamisch rijdende auto moet zijn, dan we tot nu toe van Volvo gewend zijn. Hierin zijn we toch iets teleurgesteld, want ondanks de redelijk directe besturing laat het stuurwiel zich nogsteeds te licht verdraaien. Ook het onderstel is niet heel dynamisch, in de zin dat het meer op comfort is afgestemd, en niet op sportiviteit. Opzich een logische keuze bij een dergelijke auto, maar pretendeer dan niet dat het anders is. De XC60 is duidelijk stugger dan een XC90 en oneffenheden komen mede door de grotere wielen dan ook nadrukkelijker door, maar de auto helt in bochten nog aardig wat over. De vering lijkt wat te soepel en de demping mocht wel iets minder hard. Heel dynamisch voelt de XC60 dus niet aan, maar wel veilig en comfortabel. Eigenschappen waar de meeste Volvo-rijders toch op uit zijn. Eind december zullen we de XC60 met de T6 motorisering nogmaals uitgebreid testen en dan zullen we zien hoe hij op de lange duur zal bevallen. Hoewel minder dynamisch dan verwacht, is de eerste indruk toch erg goed en veelbelovend. De concurrentie kan zijn borst natmaken!

Afbeelding

De Volvo XC60 is er vanaf: € 47.950,-

Via deze weg willen we De Beemd in Best nogmaals bedanken voor hun gastvrijheid en de uitgebreide eerste kennismaking met de nieuwe XC60!


Testredacteurs: David Joost Kamermans en Gregory Weller

Fotografie: David Joost Kamermans



Voor meer tests en rij-impressies, zie: Autogetest.nl
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7658
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Erg leuk, maar is dit reclame voor de Beemd, je eigen website of de XC60? In ieder geval een leuke combinatie van de 3.
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
davidjoost
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
Locatie: Groningen

Die hebben geen reclame nodig. De XC60 is ook al lang bekend onder de Volvo-liefhebbers. Het leek mij gewoon leuk deze rij-ervaring met mijn medeforummers te delen. Als ik meer bezoekers had willen trekken dan zou ik niet de complete test hier neer hebben gezet. :wink:
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32904
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mooi man! Goede foto's!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Volvo-Sverige
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 04.10.2007 - 18:02
Locatie: Maastricht/Oss

Heel mooi in het wit!!
1978 264TE ";de Limo";
1990 940GL ";de 940";
1991 960 ";de Witte";
2004 C70 Cabrio ";de Cabrio";
2005 XC90 D5 ";de Tractor";
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”