Krijg torx schroeven van stoelen rails niet los

Alles over de 440 / 460
abstruse
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.12.2008 - 16:09

Hallo allemaal,

heb gister een setje half lederen interieur van een forumgenoot overgenomen en wou vanmorgen deze meteen inbouwen. Maar liep een beetje anders dan verwacht.
eerst hele kenniskring afgereist voor een torxsleutel die groot genoeg was voor de schroeven in de rails. Uiteindelijk gelukt.
Maar ik krijg geen enkele beweging in de schroeven. Heb er wat kruipolie opgespoten maar heeft ook geen effect gehad.

Iemand misschien tips hoe ik de schroeven los kan krijgen?

Alvast bedankt,

Robert
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41671
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Eerst een tik met de hamer er op geven. Misschien 'schrikt' hij dan los. Hij zit al een poosje vast namelijk.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Dat probleem heb ik ook gehad. Die bouten zaten zoooo vast. Ben gestart met een nachtje kruipolie. Mijn setje paste niet perfect, en had alleen een ratel met korte arm. Hierdoor al 2 bouten wat beschadigd.

Uiteindelijk eerst de brander erop gezet, daarna laten schrikken met de hamer. Drie kwamen er toen met een ratel met langere arm wel los. Uiteindelijk de eerste bout, die het meest beschadigd was moeten uitboren.

Zo ben ik uiteindelijk wel een halve dag kwijt geweest voor 4 bouten... Maar goed, er zit nu wel weer een keurige, onbeschadigde stoel in.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

De bouten komen aan de onderkant uit de bodem. Verwijder dus ook even (voorzichtig) met een staalborstel de tectiel etc van de bout en spuit vervolgens ook wat kruipolie van onder uit op de bouten.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
gallardo
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.12.2007 - 11:28

Ik herken de volledige situatie aangezien ik mijn interieur ook compleet heb vervangen. Hier mijn tips:

- Zorg dat je een goede ratelsleutel/tang hebt. Voor deze klus heb ik namelijk ook een nieuwe gekocht, omdat mijn huidige door schoot.

- Spuit de schroeven in met kruipolie (verzuip ze) en laat dit minimaal een nacht intrekken.

- als je een bout los aan het draaien bent en je hebt het gevoel dat ie muurvast zit, draai dan een stukje terug, en probeer het dan nog eens. Helpt dit niet, laat ze dan schrikken. Maar wordt niet overmoedig door de bout stuk te draaien. Ik heb ook niks hoeven uitboren of iets dergelijks.

- Lukt bovenstaande tip nog niet, ga dan verder met de volgende bout. Deze zal ongetwijfeld makkelijker gaan. Spuit de bout die muurvast zit wel weer met kruipolie in, voor mijn gevoel hielp dit. En ga daar dan later weer mee verder.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Uiteraard als de bouten door steken aan de onderkant schoonmaken het schroefdraad, anders sloop je de moeren ook.


Als je bitje er perfect in past en recht erin zet probeer dan je ratel iets te verlengen met een stuk pijp. Ben je vele malen sterker en is het misschien een eitje.

Wil ook nog een keer sportstoeltjes, hopen dat het makkelijker gaat.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
herbie5251
2nd Gear member
Berichten: 141
Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
Locatie: borculo

zijn de bouten misschien geborgd met loctite,dan even warm stoken als dat kan
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

warmstoken van omliggende materiaal zodat dit uitzet en de bout meer ruimte krijgt is een goed idee. Hoop voor je dat je de auto niet in de fik zet, PAS OP MET VUUR ;) suc6
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

slechte constructie een beetje, had er ook last van. uiteindelijk eentje moeten uitboren.

Bij de 2 serie zitten de bouten iig op het chassis gelast, dus alles in de auto en geen moeite met los halen.

kostenbesparing denk ik

En het is al het tectyl wat aan de onderkant zit.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Wat ook weleens wil helpen is ze eerst vast te draaien en dan los. Vaak wil het dan wel lukken. Maar idd eerst flink in een goeie kruipolie zetten (geen WD40!) van boven en onder.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Iroll schreef:Maar idd eerst flink in een goeie kruipolie zetten (geen WD40!) van boven en onder.
Vanwaar geen WD40?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Ik had geen torex, dus die vier bouten van de stoel los gedraaid. Blijft de rail zitten, maar de rest van de stoel heb je in je handen.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

wd40 mag ook hoor, alles wat dat rot tectyl oplost
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
abstruse
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.12.2008 - 16:09

Bedankt voor de massale reactie, zaten en hoop goede tips bij die ik ga uitproberen. Zal eerst is een betere sleutel gaan lenen waar ik wat meer kracht mee kan zetten.
Verwarmen vind ik een beetje link, wil de zooi niet in de fik zetten.

Het liefste laat ik de rails zitten en vervang ik gewoon de stoelen. Maar ik kom er aan de kant van de midden console niet bij de schroeven.
Misschien als ik de middenconsole verwijder. Ik weet niet of dat een lastig klusje is.
Het punt is dat ik niet een superhandige harrie ben, dus een beetje voorzichtig te werk wil gaan en vooral niets wil slopen.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Het wordt hierboven al duidelijk uitgelegd hoe je het kunt doen, in jouw geval zou ik ook het volgende doen:

- De bouten eerst in laten weken met WD40 of een andere kruipolie
- Daarna een fixe tik geven met een hamer van onder of bovenaf.

Mochten ze nog niet los willen kun je ze altijd warm stoken van onderaf, de tectyl kan hoogstens wat gaan roken maar vlamvatten zit er niet in hoor :wink:

Op deze manier heb ik het ook gedaan, gezien mijn bouten ook erg vast zaten.
Tevens heb ik na het verwisselen van het interieur nieuwe bouten gekocht bij de dealert, en deze bij montage ingesmeerd met wat kopervet en vaseline zodat ze deze keer niet vast gaan zitten.

Je hebt vast wel wat aan deze tips! :)


nb. Wanneer je toch besluit de middenconsole te verwijderen moet je uitkijken met het plastic gezien dat met deze kou (lees: erg) breekbaar is.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

NIET van onderaf slaan op de bouten. dan beschadig je het schroefdraad en krijg je ze zeker weten niet meer los!!!!!! auke zegt het wel maar handig is het zeker niet maar dat zal ie ook wel inzien als je het zo ziet. ik heb 3,5 jaar geleden een doppenset gekocht voor 90 euro, 10 jaar garantie op alle onderdelen. is een uitgebreide doos waar ook alle maten torx in zitten. dan kun je de torx in een bitje zetten, daar weer de ratelsleutel 1/2 en draaien maar. kost idd beetje kracht maar het kan prima. het is mij ook gelukt in een sloopauto en in mijn eigen auto.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

sjoerdb schreef:NIET van onderaf slaan op de bouten. dan beschadig je het schroefdraad en krijg je ze zeker weten niet meer los!!!!!! auke zegt het wel maar handig is het zeker niet maar dat zal ie ook wel inzien als je het zo ziet.
Wanneer je een kunststof hamer of je verstand gebruikt kan er niks gebeuren. Ik weet niet hoe het bij de 440 / 460 zit, maar je ziet alleen het puntje van de bout net onder de bodemplaat uit komen, de schroefdraad kun je dus al niet raken.

Mocht je het bij jou wel zijn, gewoon van onderaf slaan en uiteraard niet op de zijkant. Met een kunststof hamer kun je dit materiaal niet beschadigen. Maargoed, een beetje helder denkend mens kan dat wel zelf bedenken, hè Sjoerd :wink:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Vanwaar geen WD40?
WD40 is geen kruipolie. Het is een middel tegen vocht, vandaar ook de afkorting WD= Water Displacement en 40 staat voor de 40ste samenstelling die ze geprobeert hebben die werkte waar het voor ontwikkelt is, om ontstekingsdelen vochtvrij te maken bij slecht starten. Het is bestaat hoofdzakelijk uit drager, en werkt lang zo goed niet als kruipolie, het lost roest niet op. Vandaar dat kruipolie veel en veel beter werkt als WD40. Gebruik het dus niet als kruipolie of als smeermiddel, daar zijn speciale middelen voor die er voor ontwikkelt zijn en beter en langduriger werken. Ik gebruik het vnl als oplosmiddel om lijmresten van stickers te verwijderen en om teer en tectylvlekken te verwijderen, daar werkt het goed. Maar smeren doet het maar kort en beroerd, als de drager verdampt is laat WD40 maar een heel dun filmpje achter.
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

abstruse schreef: Het liefste laat ik de rails zitten en vervang ik gewoon de stoelen. Maar ik kom er aan de kant van de midden console niet bij de schroeven.
Misschien als ik de middenconsole verwijder. Ik weet niet of dat een lastig klusje is.
Het punt is dat ik niet een superhandige harrie ben, dus een beetje voorzichtig te werk wil gaan en vooral niets wil slopen.
Ja als je die verwijderd kan hij er uit. Echter moet je ook de gordelspanner verwijderen ! Let op, eerst de knop met het pijltje bovenop 90 graden verdraaien zodat de pijl niet in de rijrichting staat.
Verdraaien doe je door in te duwen en dan te draaien!
Dan de bout van de gordelspanner los (die zit aan de kant van de middenconsole andere deel zit aan de stoel vast)
gallardo
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 12.12.2007 - 11:28

Lijkt mij makkelijker om het geheel met rail en al te demonteren, voorkom je ook beschadigingen aan je middenconsole. Tenzij de stoelen die je hebt overgenomen zonder rails zijn geleverd uiteraard.

En al ben je niet zo'n handige harrie, 8 torxen kan iedereen losdraaien, met bovengenoemde tips.

Succes in iedergeval!
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”