Volvo S 60 Bifuel

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Creem
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.12.2008 - 18:04

Wij kan mij helpen? Ik wordt langzaam radeloos van mijn auto. Enkele maanden geleden ging het lampje motor managment lampje van mijn auto aan (Bifuel 2002 180.000 km) Toen bleek de lambdasonde kapot te zijn. Na dit vervangen te hebben ging het enkele maanden goed. Nu gaat echter weer het lampje branden. Dit heb ik uit laten lezen bij de BOvag garage waar mijn auto al jaren tot tevredenheid in onderhoud is.

De volgende melding staat in het uitleesapparaat: code 3502, herkenning ontstekingsprobleem, ontsteekonderdrukking herkend. Het probleem zou in cilinder 5 zitten.

Vervolgens is er inmiddels al een nieuwe katalysator op gegaan (700 euro) en 3 nieuwe bobines (ruim 300 euro) Nog steeds gaat het lampje aan. Dit gebeurt echter alleen bij het starten van de auto. Het lampje blijft een tijdje aan maar de volgende dag als ik na een nacht weer start is het soms uit. Dit duurt dan enige dagen maar vervolgens gaat het bij het starten weer aan. Nooit onder het rijden.

Ik ben ook bij de Volvo geweest en deze konden het niet met zekerheid zeggen. Ze zouden beginnen met de kleppen stellen (1100 euro) Als dit nodig is dan moet het maar "ik zou ermee beginnen" klinkt mij te vaag.

Mijn eigen garage heeft ook een compressietest gedaan en deze was goed waardoor hij zei dat het de kleppen niet konden zijn en daardoor de bobines en katalysator heeft vervangen.

Nu eea niet is opgelost stuurt hij mij naar de gasspecialist. Het zou mogelijk een probleem zijn met de gasinjector?

Ik begrijp dit alleen niet omdat het lampje aangaat bij het starten en ik gewoon op benzine start. Ik moet wel zeggen dat op gas de motor soms inhoud en op benzine ook wel eens maar veel minder. Wie kan mij helpen? Ik kan deze melding nergens vinden en ben bang dat ik dadelijk weer onderdelen laat repareren welke niet nodig zijn.

Bij voorbaat dank voor de hulp!!

mods-edit
Tekst van 3 naar 1 gemaakt
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ik kan je niet helpen maar ga even naar de edit mode en haal die dubbele tekst er even uit. Bovendien denk ik dat je met kleppenstellen EUR 110 bedoelt, dus 0-tje te veel?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Om een en ander uit te sluiten zou je de bobine/injector en gasinjector kunnen verplaatsen naar een andere cilinder/cilinders verhuist je probleem dan mee naar deze cilinder weet je of wat het is of mogelijk kom je toch op klepspeling uit een comp.test zegt nl weinig over kleppen die strak staan maar nog wel goed afdichten(ook niet vreemd na 180.000op gas)
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Volvopa schreef:Ik kan je niet helpen maar ga even naar de edit mode en haal die dubbele tekst er even uit. Bovendien denk ik dat je met kleppenstellen EUR 110 bedoelt, dus 0-tje te veel?
Thanks! I changed it ;)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gast

Misschien even onder BiFuel topic plaatsen?
Gast

€ 1100,- voor kleppen stellen is idd wat aan de hoge kant.
Rond de € 800,- vragen ze snel. Ze zijn dan ook een dag aan het sleutelen.

Een beter advies was geweest om ze te laten controleren, ± 1 uur werk.
Zie ook hier (zelf doen?): http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047

Wat @hadico al aan geeft, bobine's (en bougies) wisselen ter controle.
Je geeft aan 5e cilinder, dat is wel de cilinder die het eerste last heeft van te strakke kleppen.
En wat @hadico ook al aangeeft, compressie test zal te strakke kleppen slecht aangeven, dit weet ik inmiddels uit ervaring.

Ik zou eerst nog een lektest laten uitvoeren, want straks ga je kleppen stellen en blijkt later dat je een lekke klep hebt
(ook dit komt er nagenoeg niet uit bij een compressietest), ook dit weet ik uit eigen ervaring. :cry:
Gelukkig kon ik alles zelf doen.
Creem
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.12.2008 - 18:04

Ten eerste bedankt voor het aanpassen van de tekst!

De Volvo dealer zij 1100 euro voor de kleppen stellen. Ik ben alleen benieuwd wat die melding betekend.

Alle info is welkom want ik kom er niet meer uit.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

kijk even bij oudere "Bifuel" zaken en zoek naar een goede specialist die wel verstand van zaken heeft en ervaring
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gast

Creem schreef:Ik ben alleen benieuwd wat die melding betekend.
Alle info is welkom want ik kom er niet meer uit.
Creem schreef: code 3502, herkenning ontstekingsprobleem, ontsteekonderdrukking herkend, in 5e cilinder.
Ik neem aan dat je bedoelde code 3502 in 5e cilinder.
Deze cilinder doet niet goed mee (geen goede verbranding),
nogmaals de oorzaak kan zijn:
  • Slechte bougie
  • slechte bobine
  • strakke kleppen
  • verbrandde kleppen
  • valse lucht (niet waarschijnlijk)
Krijg je op benzine ook storingen?
Indien nee, zou de kunststof "zuiger" in het gas verdeelhuis beschadigd kunnen zijn.
Zie hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9050

* Hoor je een plof achter bij de uitlaatpijp?
* Loopt de auto stationair strak? (niet schommelen), moet je trouwens een kenner voor zijn,
omdat de computer constant de slechte verbranding bij regelt.
Creem
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.12.2008 - 18:04

Hoi AlexV70

Incidenteel schommelt de auto zoals jij dat noemt op zowel benzine als gas. Dit heb ik een paar keer gemerkt met filerijden. De toerenteller looopt dan lichtjes omhoog en omlaag in een gelijkmatig tempo terwijl ik geen gas geef. Een plof bij de uitlaat heb ik nog nooit gehoord.
Gast

Houd je hand eens voor de uitlaat (niet dicht drukken) dan zal je het ploffen, indien aanwezig, beter horen.

Met schommelen bedoelde ik het schommelen van het blok,
maar ook de bemerking die jij er aan geeft kan toch duiden in de richting van te strakke (verbrandde) kleppen.
Ook wil het schommelen zoals jij het aangeeft wel eens voorkomen uit een defecte ETM (gasklephuis).
Maar dit past weer niet bij de storingscode op de 5e cilinder.

Laat de klepspeling even controleren, kosten voor een indicatie is een uurtje werk en je kunt weer iets uitsluiten.

Trouwens is die BOVAG garage van jou een Volvo-specialist?
Zo niet, mede gezien de opmerking die jij in het begin al maakte, zoek een andere.
Zeker een BiFuel is specialistisch werk, zelfs niet alle Volvo-dealers weten daar voldoende van.
Gast

Een verbrandde klep ziet er dan zo uit:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast

En wat is er inmiddels gedaan?
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”