Durf het niet meer te doen

De grotere Volvo's
aheuvelink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.12.2008 - 03:26

Ik heb nu een aantal dagen zitten lezen op dit forum, en durf niet eens meer een volvo s60 te halen (ik heb geen centen om 2000 euro per jaar aan onderhoud en reparatie uit te geven)

Had een volvo gezien s60 met 88000 uit 2002 op de teller inclusief papieren met alle beurten en bonnen (ook NAP gaf positief aan) en die was 9000 omdat ze er van af wilde.

Verhaal was enigzins geloofwaardig, andere baas van het bedrijf gebruikte de auto alleen als hij vanuit portugal kwam, en voor de rest stond hij voornamelijk binnen. lak ziet er ook als nieuw uit.

Maar tjonge ik durf dat niet hoor, ik schrik al van het bedrag van koppeling en dergelijke (ik betaalde voor mijn opel vroeger nog geen 400 euro voor de hele boel te vervangen inclusief de spullen)
Ik weet wel dat het niet dezelfde auto is, maar dan nog 1700 euro om die boel te vervangen?

Ik weet nu niet meer wat ik kan verwachten, stel nu dat alles klopt ook de km stand, wanneer moet die zooi al vervangen worden (om als voorbeeld vliegwiel en koppeling etc te noemen)

Ik rij zelf waarschijnlijk maximaal 20000 km per jaar misschien iets meer, maar dan houdt het ook echt op.

Ik weet dat je natuurlijk de slechte ervaring het hardst hoort, maar veel positieve zie ik ook niet??!!!! moet ike cht een budget van 4000 euro per jaar voor onderhoud/reparatie ofzo aanhouden als ik een volvo s60 wil rijden? en dan ben ik niet eens een sportieve rijder, gewoon relaxed

Ik wordt er eigenlijk wel een beetje verdrietig van, had me best verheugd op een volvo s60, maar als het zo is durf ik dat niet meer... tuurlijk laat ik een ANWB check doen, maar heeft dat nog zin als ik dit allemaal lees, het gaat toch allemaal kapot binnen 2/3 maanden tijd

Ik hoor graag reacties van mensen met s60 ervaringen
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb de originele koppeling er nog in. Met een km-stand van 273.000 Dus voordat jij aan die km-stand zit ben je 9 jaar verder.

En waar haal je die bedragen vandaag? Dan lees ik 2000 en dan weer 4000 euro voor onderhoud. Enige onderbouwing kan natuurlijk nooit kwaad.

Wat je kunt tegenkomen zijn defecte sloten (kosten 300 euro ps maar gaan nooit allemaal stuk) en voor de ETM zit je nog in de risicogroep met eentje uit 2002, dat zou je 700 euro kunnen kosten. Even uit mijn hoofd moet de D-riem na 7 jaar of 160.000 km dus ben je over een jaar aan de beurt. Kosten incl beurt tussen de 800 en 1000 euro. Andere beurten, ca 400 om de 15.000 tot 20.000 km.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou het ook niet doen met die kosten per jaar, kan je beter een nieuwe S60 kopen. Maar ik weet 100% zeker dat we ook niet zoveel kosten per jaar hebben gehad.

Ben benieuwd waar je de bedragen vandaan haalt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Zo onbetrouwbaar is een S60 echt niet hoor!
De bedragen die jij noemt is bij autos van +300.000km die je "af en toe" voorbij ziet komen. Gezien de km-stand ook wel begrijpelijk.

Je leest op het forum uiteraard(!) meer slechte verhalen dan goeie.
Vergeet niet dat deze slechte verhalen slechts een heel klein deel zijn van het totale S60 wagenpark in Nederland.....uitzonderingen over het algemeen bedoel ik hier dus mee.

Als je tussen de regels doorleest dan zie je slechts twee dingen vaker terugkomen en dat zijn de ETM en de sloten.

Distributieriem is ook prijzig maar dat weet je van te voren.

Suc6
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De kosten voor een auto zijn uiteraard sterk afhankelijk van het aantal kilometers wat je per jaar rijd. Als je een mooie auto als een S60 wilt kunnen rijden moet je wel bereid zijn daarvoor wat extra te betalen. Het is immers geen golfje. Dus ook het onderhoud zal wat duurder uitvallen. Als je die kosten niet wilt dragen moet je ook niet in deze klasse gaan rijden. Ook bij een Audi A4 of BMW 3 serie zul je vergelijkbare kosten aan onderhoud hebben. Het ontloopt elkaar niet zoveel. Uiteraard kun je pech hebben met een auto, en dan kunnen de kosten behoorlijk oplopen.

Ik reken 1600 aan onderhoud voor mijn S60 D5. Ik doe sommige dingen zelf, maar besteed het reguliere onderhoud uit aan een garage. Als ik naar mijn kosten kijk de afgelopen 3 jaar (zolang heb ik hem nu) is het de eerste twee jaar erg gunstig geweest, maar dat wordt dit jaar aardig recht getrokken door koppeling en wat andere zaken. Die 1600 euro is tot nu toe niet voldoende geweest om mijn auto rijdend te houden. Heb ik dan pech gehad? Ik weet het niet. Een koppeling gaat nu eenmaal een keer en de condensors ook. Nieuwe banden heb je zowiezo wel eens nodig en als je op 18" rijd wordt het ook navenant duur.

"Jouw auto" heeft een stuk minder gelopen dan de mijne (zit inmiddels op 240.000) dus de kosten zullen zeker de eerste jaren een stuk lager zijn.

Resumé: als je een dergelijke auto wilt rijden moet je denk ik wel flink in de buidel tasten en rekening houden met minimaal 1500 euro per jaar. Als je daartoe niet bereid bent zou ik naar wat anders uitkijken!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Wimmel Camaro
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 14.09.2008 - 13:07
Contacteer:

Als je niet eens 2000 euro hebt om uber haubt uit te geven aan onderhoud kan je beter naar een Opel of Ford gaan kijken.

Vergelijking met andere luxe wagens is mijn S80 erg betrouwbaar en de onderhoudskosten zijn erg goedkoop. Ik denk dat je je eerder druk moet maken om het verbruik dan om de onderhoudskosten.
Volvo S80 2.9 executive ";99. 105.000km. 18"; RVS Wolfrace velgen, 245/40R18.
Custom Chevrolet Camaro uit 1976 ± 400PK.
Volvo 340 uit ";83, 1.4Liter.
Frank-210
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 17.12.2007 - 18:36

Onze eerste S60 was een selected used car met 18000 km er op. Wij hebben probleemloos bijna 90000 km gereden. De enige kosten die wij extra hadden waren één portierslot en een nieuwe condensor.

Alles op een rijtje kwamen wij met € 500 per jaar prima uit voor het onderhoud en het verbruik viel alleszins mee 7,8 liter per 100 km is toch echt prima voor zo'n auto.

Alles valt of staat met het onderhoud en de manier van rijden door de vorige eigenaar. Als deze alleen naar Portugal reed en verder niet dan is de auto gebruikt waarvoor ie gemaakt is: lange afstanden rijden.

Naast de officiële Volvo garages zijn er ook nog zgn. Volvo specialisten. Heb er zlef geen ervaringen mee, maar medeforummers misschien wel. Schijnt soms best aardig in de kosten te schelen.

Aankoopkeuring laten doen en zelf je keuze maken. Ga ook eens in een andere vergelijkbare S60 rijden om vergelijkingsmateriaal te hebben en vraag van deze dan de onderhoudshistorie op.

Het zijn jouw centen ik kan alleen maar uit ervaring spreken. Wij hebben niet voor niets wéér een S60 gekocht.
Volvo XC60 T5 2014
Volvo S60 2.5t Drivers Edition 2008
Volvo S60 2.4 Business Edition Polarctic Pearl 2002
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Als je nou 's begint met een dondersgoeie 740/ 760 ofzo - en/of een Volvo van 25 jaar of ouder. Geen wegenbelasting en korting op je verzekering (als je weinig rijdt) Heb je een kasteel van een auto en een échte Volvo. Goeie garage erbij en je rijdt bijna voor niks. Je aankoop is het belangrijkste, relatief weinig kilometers en gáán met die banaan. Dan ga je wél Volvo, en ik garandeer je, mét plezier!! Ik wist het wel als ik jou was..
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

ik weet niet hoe je aan die bedragen komt maar z elijken mij erg hoog. Ik rijdt zelf een v70 D5 uit 2002 met nu 294.000 km op de teller en heb het afgelopen jaar 2300,- aan onderhoud gehad. Dit is inc. 600,- voor een nieuwe condensor. Ik rijdt gemiddeld 40-50.000 km per jaar. Dus vind ik 4000,- erg veel voor een auto die 20.000km per jaar zal gaan rijden.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Inderdaad is 4.000 wel heeeel erg veel:
- S80 2.4 1999 / LPG-G3 / 290.000 km:
ong. 2200,- afgelopen jaar, waarvoor o.a. distributieriem en 4 nieuwe banden
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ow ja, bij mij zaten er inderdaad ook 4 nieuwe zomersloffen bij. Moet je nagaan :)
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
aheuvelink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.12.2008 - 03:26

Dat bedrag was ook een beetje overdreven natuurlijk, bedoelde er meer mee duidelijk te maken is het normaal dat ik bijvoorbeeld om de 20000 km koppelingsplaten vliegwiel, airco en weet ik veel wat moet vervangen??

Gewoon serieuze vraag, als dat echt zo is.... voor wie is die auto dan wel te betalen? heb echt geen slecht salaris maar 1500 euro per jaar aan kosten??

Dat zou dus neerkomen op gemiddeld 300 euro per maand apart te zetten exclusief brandstof kosten om deze auto te kunnen rijden als ik het goed begrijp??

Ik heb vroeger altijd Opel Astra gereden niet geheel vergelijkbaar, maar daar kwam ik nog niet eens op 300 per jaar aan kosten exclusief brandstof dit is niet overdreven, ik vind het nogal wat???
aheuvelink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.12.2008 - 03:26

Wat ik er eigenlijk mee probeer te zeggen, ik keek naar volvo omdat ik een auto zocht die degelijk was

(een auto met zulke hoge kosten per maand is in mijn ogen eigenlijk niet degelijk, want er gaat steeds iets stuk)

Heb ik het dan goed geformuleerd?
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ik heb hiervoor volkswagen gereden en heb aan die auto's meer kosten per jaar gehad dan ik aan mijn volvo's gehad heb.
Dat bedrag was ook een beetje overdreven natuurlijk, bedoelde er meer mee duidelijk te maken is het normaal dat ik bijvoorbeeld om de 20000 km koppelingsplaten vliegwiel, airco en weet ik veel wat moet vervangen??
Dat is dus alweer overdreven. Om de 20.000km al deze zaken vervangen heeft nog nooit iemand hoeven doen. Ik heb er heel wat 20.000km beurten bij waarbij alleen regulier onderhoud gedaan is. Ik begrijp niet helemaal waar je bang voor bent. Elke tweedehands auto heeft onderhoud nodig. En natuurlijk kan er een keer wat stuk gaan maar dat kan bij een volvo net zo goed als bij een opel. Zoals ik al zei heb ik meer kosten gehad aan volkswagens dan aan mijn V70 en ik ken ook verhalen van mensen met andere merken die behoorlijke kosten hebben. Maar ik hoor meer verhalen van mensen die gewoon tevreden zijn met hun auto en er weinig tot geen problemen aan hebben.
Als je bang bent voor kosten aan een auto kun je naar mijn mening beter een fiets kopen. Kan minder aan stuk gaan. Vergeet niet dat op dit forum bovengemiddeld vaak de problemen naar boven komen in de hoop dat iemand anders dit ook heeft gehad en zijn ervaring daarmee wil delen.

Succes met je keuze
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Weet je wat het ook is, de meeste mensen gaan op internet zoeken naar problemen. Ze zijn ergens tegen aangelopen gaan zoeken en komen op een forum. Nu hebben wij het geluk dat hier ook hele gezellige mensen zitten die niet alleen problemen hebben, maar hun liefde voor volvo uiten.

Maar over het algemeen vind je natuurlijk problemen en je gaat toch niet om de 20.000km de airco vervangen? Dan had ik nu al mijn tweede airco in een nog geen 1 jaar oude auto.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Precies dat wil ik er dus ook mee zeggen. was ik nu met mijn 7e airco bezig en laten we het over de vliegwielen etc. maar niet hebben dan ;)

komt nog eens bij dat je het dan niet met 4000,- in het jaar redt. :)
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
aheuvelink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.12.2008 - 03:26

Heb me denk ik misschien ook af laten schrikken door verhalen soms hier, heb nu toch maar is gek gedaan, en ANWB keuring voor die occasion aangevraagd waar ik interesse naar heb, en als het meezit kan ik me dan ook een s60 eigenaar noemen.

Het was trouwens niet dat ik bang ben voor onderhoud, maar was meer bang dat dit een maandelijkse gewoonte zou worden met deze auto, na berekening zou ik namelijk max 15000 per jaar rijden (niet zoveel als de meeste hier, maar vind het een prachtige bak die heel lekker rijdt)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

aheuvelink schreef:... maar 1500 euro per jaar aan kosten??

Dat zou dus neerkomen op gemiddeld 300 euro per maand apart te zetten exclusief brandstof kosten om deze auto te kunnen rijden als ik het goed begrijp??...
Ik weet het niet hoor, maar die rekensommen van jou komen op mij wel heel erg raar over. :?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

aheuvelink schreef:Heb me denk ik misschien ook af laten schrikken door verhalen soms hier, heb nu toch maar is gek gedaan, en ANWB keuring voor die occasion aangevraagd waar ik interesse naar heb, en als het meezit kan ik me dan ook een s60 eigenaar noemen.

Het was trouwens niet dat ik bang ben voor onderhoud, maar was meer bang dat dit een maandelijkse gewoonte zou worden met deze auto, na berekening zou ik namelijk max 15000 per jaar rijden (niet zoveel als de meeste hier, maar vind het een prachtige bak die heel lekker rijdt)
Met 15.000km per jaar zou ik me niet druk maken over het onderhoud. Als je nu een eerlijke nette S60 koopt kun je daar voor het eerst nog heel wat plezier van hebben voor er grote kosten komen. Een anwb keuring kan altijd helpen om eventueel achterstallig onderhoud of iets dergelijks inzichtelijk te maken maar is ook maar een momentopname he. Het kan best dat alsnog een maand later iets de geest geeft. Maar dat kan met een nieuwe auto net zo goed. ik zou me er in elk geval niet zo druk over maken en lekker een mooie S60 zoeken en proefrijden. En als het allemaal goed voelt, gewoon doen. Veel succes en voor de berekingingen zou ik een rekenmachine gebruiken als ik jou was ;)
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
aheuvelink
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 11.12.2008 - 03:26

Ja ik weet het ik gooi er ook maar wat getallen uit, maar het was soms meer om duidelijk te maken als het klopt was sommige zeggen over volvo, was het merk allang failliet.

Soms denk ik ook dat het er omgaat hoe iemand er mee rijdt, als je 50000 km rijdt per jaar lijkt het me logisch dat onderdelen daar onder te lijden hebben.

Nu bedenk ik me ineens mijn lease wagen (Seat Altea Business line) was net 4 jaar oud, en toen was de airco al totaal kapot, en een maand later de achteras versleten (kosten plaatje 2100 euro). Is het merk dan meteen slecht, dat nu ook weer niet... maar ook niet goedkoper als een volvo
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”