Hayke schreef:smeetsh schreef:Ik heb iets geks ontdekt bij mijn 1.6 D ( of misschien niet zo gek

)
Tussen de 1800 en 200 toeren lijkt hij het zuinigst te lopen, dus in een lagere versnelling in de stad is zuiniger dan in de hoogst mogelijke, is het logisch dat een diesel een dergelijke sweetspot heeft bij een bepaald toerental, of is dat mijn BC die me fopt? :shock:
Dat gevoel deel ik. Het Nieuwe Rijden is bij mij daarom al in de kliko geworpen. Ik heb het gevoel dat de ´sweet spot´ waar je het over hebt nog doorloopt tot 2400 toeren. Uiteindelijk schakel ik dus op wanneer ik in een hogere versnelling weer op plm 1800 toeren uit zou komen (en laat dat nou zo rond de 2400 rpm zijn...) :!:
Trouwens, 130km/h in 5 met de CC aan --> 6.3 tot 6.5 liter /100km Maar... 125 km/h lukt met 5.4 tot 5.9 (afhankelijk van wind en temperatuur). :shock: Ik vebaas me over het enorme verschil op 5 km/h. Sinsdien staat mijn CC dus keurig op 125 km/h... want tijdwinst door die 5km/h heb ik in de praktijk nog niet gemerkt :razz:
Dit is inmiddels bevestigd

Ik heb het even bij een vriendje gevraagd met een autotechniek opleiding. Motoren hebben inderdaad een sweetspot. Deze ligt ergens tussen de 2000/2500 toeren (alhowel ik het bij 1800 al zag)
"Het nieuwe rijden" lijkt dit inmiddels ook ontdekt te hebben, als je hun site bekijkt dat adviseren ze te schakelen tussen 2000/2500 toeren. Vriendelijk genoeg hebben ze een grafiekje geplaatst mbt de schakelmomenten van een 1,9d als voorbeeld...and guess what

ja hoor 50 in zijn 3
Pas overigens op met een in een te hoge versnelling rijden, de oliedruk zakt dan in en de motor moet best hard werken als je probeert te versnellen, dit zal dus op den duur de slijtage aan je motor verhogen! (bij een volvo waarschijnlijk pas te merken na 3 ton, maar we zij toch zuinig op onze juweeltjes of niet

)
Back on topic...tatattaaa
de 4,7l /100 km lijkt haalbaar, maar dan moet je heel braaf 110 rijden op de snelweg (lange stukken, ik rij dagelijks 150 km per dag woon werk) en voorzichtig schakelen. Ik ben er in geslaagd 4,9 per 100 te rijden de afgelopen week, die 0,2 krijgen ze van me ivm de kou
--------
EDIT: ja dat is met cruisecontrol aan
@Hayke: Yup die toeren lijken gigantisch significant, 5 km/u harder kost je relatief veel in brandstof, dat had ik ook gezien, maar het blijft wel leuk om af en toe eens te sporten met het dieseltje

...rij eens een stuk 150 dan schrik je