Hallo allemaal, heb 2 maanden geleden mijn eerste diesel van volvo gekocht. Heb ervaring met ¨ouderwetse¨diesels maar niet met deze super diesels. Een koude diesel maakt nokkelende geluiden, oke dat is normaal. De mijne blijft nokkelen hoe warm hij ook is. Boven de 3000 toeren wordt het helemaal feest, het lijkt dan of de kleppen door de kop komen. Naar mijn mening niet normaal! Zeker niet voor een jaar oude auto met 18000 km!
Heeft iemand dit meegemaakt? Graag jullie mening hierover. Dijk van een auto maar hier krijg ik kippevel van, kan nooit goed zijn. Had hiervoor een V70 2.5 T, dijk van een motor liep altijd als een zonnetje, zelfs na 300000 km toen ik hem inruilde.
Graag jullie mening/advies.
Tikken en zeer hard ratelen, nokkelen boven de 3000 toeren
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11
Dealer heeft nieuwe software geplaatst en vind het normaal. De motor heeft zelfs bij stationair een tikkend geluid alsof een klep te ruim gesteld staat. Het zeer harde nokkelen begint in een keer wanneer je bij inhalen de toeren boven de 3000 a 3200 toeren laat komen. Kan mijn inziens nooit goed zijn.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28
Ken het geluid niet maar lijkt op detoneren (pingelen) bij een benzinemoter. Als de dealer er naar gekeken en geluisterd heeft dan zou het toch goed moeten zijn zou je zeggen. Neem aan een Volvo-dealer? En ook bij wie je de Volvo gekocht hebt? Dan zou ik afspraken maken mocht het toch niet goed zijn en er schade aan de motor ontstaat.
Succes
Succes
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Raar verhaal. Ga anders eens bij een andere Volvo dealer langs, kijken wat zij ervan vinden.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 24.04.2007 - 17:05
inderdaadV70-D5 schreef:Raar verhaal. Ga anders eens bij een andere Volvo dealer langs, kijken wat zij ervan vinden.
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
heb een paar keer in een D5 gereden ook op hoge snelheid , dan hoor je alleen een mooie zware brom , en geen geratel
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
tis erg moeilijk voor iemand anders om het door jou bedoelde geluid goed
te interpreteren.
het beste wat je kunt doen als je het niet vertrouwd,is gaan
rijden in een andere D5 en dan vergelijken.
trouwens, wat is"nokkelen"?
bedoel je mischien ratelen of tikken?
te interpreteren.
het beste wat je kunt doen als je het niet vertrouwd,is gaan
rijden in een andere D5 en dan vergelijken.
trouwens, wat is"nokkelen"?
bedoel je mischien ratelen of tikken?
geen glans zonder wrijving
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
Euh, kijk voor de aardigheid eens naar je oliepeil. Mijn vorige auto (een A6) had problemen met de oliedruk en toen tikte (ratelde) die ook. Dealer kon niets vinden, tot het oliedrukalarm afging. Toen bleek de oliepomp stuk, waardoor onder "normaal gebruik" de oliedruk net voldoende was (maar wel dat geluid gaf). Onder belasting, bij het trekken van een caravan, was de oliedruk niet meer voldoende en kreeg ik na een kilometer of wat een piepend alarm+waarschuwing in de BC.
Oliepomp is toen vervangen. Het alarm kwam niet meer terug en het ratelende geluid was "als bij toverslag" verdwenen.
Hiermee bedoel ik niet dat je de oliedruk kunt aflezen aan je oliepeilstok, maar te weinig olie zou ook zo'n ratel kunnen veroorzaken. Is die tegen de MAX-waarde, vergeet dan ook niet de oliedruk uit te laten lezen.
Oliepomp is toen vervangen. Het alarm kwam niet meer terug en het ratelende geluid was "als bij toverslag" verdwenen.
Hiermee bedoel ik niet dat je de oliedruk kunt aflezen aan je oliepeilstok, maar te weinig olie zou ook zo'n ratel kunnen veroorzaken. Is die tegen de MAX-waarde, vergeet dan ook niet de oliedruk uit te laten lezen.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 286
- Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
- Locatie: Loenen, Overbetuwe
- Contacteer:
Is het tikken niet afkomstig van de vacuumpomp? Die kan ook het geluid maken van een op hol geslagen timmerman.
Jeroen
V50 1.6 benzine
V50 1.6 benzine
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11
Allen bedankt voor reactie. Ik heb proef gereden in een nieuwe V70 D5. Geen getik uit een cilinder. Geen hard genokkel!!Bij mij klinkt het of een hydraulische klepstoter van de eerste cilinder niet goed werkt. (heb met een stethoscoop geluisterd naar de verstuivers en cilinder 1 maakte aanzienlijk meer geluid dan de rest) En wat ik in de topic al schreef klinkt er bij flink belasten boven de 3000 a 3200 toeren een hard, zeer hard genokkel. Weet iemand in de buurt van Amersfoort/Harderwijk een goede dieselmotoren specialist die er eens naar kan kijken? De dealer in de buurt vond het wel meevallen. Had er nooit zo de auto´s van de klanten op gelet. Kwam met hun auto´s nooit zo hoog in de toeren......?¿
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Mogelijk is er gewoon een verstuiver defect (pisser) doordat hij dan en fout mengsel injecteert kan hij een geluid gaan geven alsof er mech. iets defect is lijkt me dat je ze het beste kunt laten testen bij een dieselspecialist die ze los kan testen en eventueel ook meteen kan reviseren dit is goedkoper dan nieuwe.
Wat een klets praat, als je een beetje vermogen vraagt zit je zo boven de 3000 toeren.yes schreef:De dealer in de buurt vond het wel meevallen. Had er nooit zo de auto´s van de klanten op gelet. Kwam met hun auto´s nooit zo hoog in de toeren......?¿
Een fijne proefrijder is dat.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is het dan toch mogelijkom de D5 injectoren te laten reviseren? ik begreep altijd dat vervangen de enioge optie was.hadico schreef:Mogelijk is er gewoon een verstuiver defect (pisser) doordat hij dan en fout mengsel injecteert kan hij een geluid gaan geven alsof er mech. iets defect is lijkt me dat je ze het beste kunt laten testen bij een dieselspecialist die ze los kan testen en eventueel ook meteen kan reviseren dit is goedkoper dan nieuwe.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Vervangen is voor de dealer de optie mede doordat de injectoren geclasificeert zijn om alle eenzelfde opbrengst te hebben de betere dieselspec. levert (zelf?)gereviseerde injectoren die in de bestaande class. van je auto passen tegen een gunstigere prijs effe googlen er zijn er genoeg.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het vreemde is dat nagenoeg alle niet Volvo garages niet aan de geclassificeerde injectoren kunnen komen. Ik ben er niet zeker van, maar heb het idee dat Volvo de Bosch injectoren laat afleveren met een testrapportje, en ze daarna zelf voorziet van een klasse, afhankelijk van de opbrengst. Als je er een universele in zet en de software aanpast voor de universele injector loopt de auto prima. Ik vraag me af wat dat klassificeren voor nut heeft. Er zit per injector ook een regeling in de software die de hoeveelheid ingespoten brandstof regelt zodat de motor netjes stationair draait. Dus na wat ongeliujkmatige slijtage van één of meer injectoren regelt de software dit dus bij. Weet jij iets meer over die klasses?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
De regeleenheid word ingeleerd voor een klasse dus bv 5x een klas 2 injector in hoevere hij per injector compenseert zou ik je zo niet kunnen zeggen maar we hebben bij een collega al eens iets geprobeerd met verschillende klassen maar die ging er zeker niet beter van draaien deze heeft toen ook de oude injectoren laten testen en reinigen(L&G ASD) deze waren inwendig gelukkig niet lek hierna liep hij toen wel rond en stil.
Deze vorm van clasificatie zie je trouwens bij meer merken met de elektr. gestuurde dieselinjectoren hangt ook samen met het feit dat ie niet in een keer alles inspuit maar eerst een beetje om de verbrandig op gang te brengen en vervolgens de volle hoeveelheid.
Hierin schuilt naar mijn idee ook het feit van de dieselnok als de voorinspuiting niet of te weinig is door lekkage of verstoping zal ie dus op de hoofdinspuiting heftiger reageren .
Deze vorm van clasificatie zie je trouwens bij meer merken met de elektr. gestuurde dieselinjectoren hangt ook samen met het feit dat ie niet in een keer alles inspuit maar eerst een beetje om de verbrandig op gang te brengen en vervolgens de volle hoeveelheid.
Hierin schuilt naar mijn idee ook het feit van de dieselnok als de voorinspuiting niet of te weinig is door lekkage of verstoping zal ie dus op de hoofdinspuiting heftiger reageren .
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Dit was ook mijn gedacht zo op het eerste zicht toen ik dit topic las. Dit gaat naargelang het toerental harder tikken. Op de snelweg word je dit geluid snel zat. Mijn garagist had ook een toertje ermee gereden en had niks speciaals opgemerkt, blijkbaar een trajectje in de onmiddelijke omgeving.( dus steeds stadsverkeer)BarnOwl schreef:Is het tikken niet afkomstig van de vacuumpomp? Die kan ook het geluid maken van een op hol geslagen timmerman.
Was vooral vanaf 65 à 70 km/h hoorbaar.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb toch wel het idee dat één van mijn injectoren slechter wordt. Ik hoor inderdaad soms een soort diesel knock tot 3500 toeren en alleen bij hoge belasting (vol gas). Daarna is het over. Verder dreunt de auto iets meer de laatste tijd.hadico schreef:De regeleenheid word ingeleerd voor een klasse dus bv 5x een klas 2 injector in hoevere hij per injector compenseert zou ik je zo niet kunnen zeggen maar we hebben bij een collega al eens iets geprobeerd met verschillende klassen maar die ging er zeker niet beter van draaien deze heeft toen ook de oude injectoren laten testen en reinigen(L&G ASD) deze waren inwendig gelukkig niet lek hierna liep hij toen wel rond en stil.
Deze vorm van clasificatie zie je trouwens bij meer merken met de elektr. gestuurde dieselinjectoren hangt ook samen met het feit dat ie niet in een keer alles inspuit maar eerst een beetje om de verbrandig op gang te brengen en vervolgens de volle hoeveelheid.
Hierin schuilt naar mijn idee ook het feit van de dieselnok als de voorinspuiting niet of te weinig is door lekkage of verstoping zal ie dus op de hoofdinspuiting heftiger reageren .
Ik heb de retour opbrengs laatst gemeten en één daarvan week duidelijk af van de rest. Was die collega auto ook een D5? En wat koste dat reinigen? Heb L&G even opgezocht. Ik neem aan dat het deze is: http://www.lgmotorenrevisie.nl
Is voor mij ook in de buurt.
Gr,
Ed
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Ziet er goed uit bij LG motorenrevisie.
Leuk filmpje van de verstuivertest!
Leuk filmpje van de verstuivertest!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome