startprobleem V70 2001

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Jonge01
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2008 - 22:58

Een maand of 3 geleden heb ik een geweldige Volvo V70 uit 2001 gekocht (benzine) bij een Mazadadealer in Zevenaar.

Sinds deze week heb ik een startprobleem. Als ik met de auto gereden heb, de motor uitzet en even later weer probeer te starten, slaat hij niet meer aan. Startmotor draait dan wel. Na een paar keer proberen lukt het uiteindelijk toch om de motor weer aan de praat te krijgen. Motor loopt dan gewoon regelmatig. Het startprobleem heeft zich tot nog toe niet voorgedaan met een koude motor. Er branden ook geen speciale lampjes op het dashboard.
De auto valt nog onder de BOVAG-garantie en de Mazadadealer is zeer vriendelijk en bereid te helpen, maar ik woon aan de andere kant van het land dus het zou mooi zijn als is ik vooraf al enig idee zou hebben wat het probleem zou kunnen zijn.

Soms hoor ik ook wel een vreemd geluid bij het wegrijden, maar dat heeft er vermoedelijk niet veel mee te maken. Bij hogere toeren verdwijnt dat geluid.

Een heel andere vraag: ik zoek ook nog een goede garage voor mijn Volvo in de buurt waar ik woon, Leiderdorp, vlak bij Leiden. Heeft iemand een goede suggestie ? De Volvodealer hier staat niet zo goed bekend, vandaar.

Een heel verhaal maar ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen.

Met vriendelijke groeten, Laurus
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hoeveel brandstof zit er nog in de tank, wanneer het startprobleem zich voordoet?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jonge01
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2008 - 22:58

Ongeveer 18 liter denk ik, misschien wat minder.
Met vriendelijke groeten, Laurus
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het komt dus NOOIT voor met een half volle of volle tank?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jonge01
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2008 - 22:58

Sinds het probleem zich voordoet heb ik nog niet vol getankt, dus heel zeker kan ik niet antwoorden op je vraag (zal morgen gaan tanken), maar het probleem heeft zich tot nog toe niet eerder voorgedaan in ieder geval.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Probeer maar. Als je probleem zich dat niet meer voordoet, kan ik je wel vertellen wat er gaande is. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jonge01
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2008 - 22:58

Ok, ik houd je op de hoogte
v70n
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.04.2007 - 15:26

Denk dat je ETM begint te slijten. Zoek maar eens even. HEb jij een witte of gele sticker op je ETM. Als je de Italiaanse kwaliteit hebt weet je waar het probleem zit. Zo begon het bij mij ook, half warm slecht starten.
Jonge01
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2008 - 22:58

Heb net volgetankt (en dus een kort stukje gereden), inderdaad geen probleem gehad met starten.

Voor wat betreft ETM: Als ik het goed heb moet ik kijken naar iets dat aan het motorblok vastzit, iets dieper dan de koelvin, maar ik kan niets vinden met een gele of witte sticker.

Kan slijtage aan de ETM worden gemeten of op een andere manier worden vastgesteld ?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als de problemen zich nu niet meer voor (blijven) doen, zit het in je brandstoftank. Deze bestaat namelijk uit twee delen. Als ie vol zit, is er niets aan de hand, maar bij minder dan de helft, moet het ene deel evenredig worden overgepompt naar het andere deel en daar wil het nog wel eens bij mis gaan. Verstopping of uitval van de pomp is te verhelpen door demontage van de tank. Is een redelijk veel voorkomend euvel.

Als je geen garantie meer hebt (zoals ik, na 3 jaar :) ) moet je zorgen dat de tank vol genoeg blijft. In jouw geval zou ik er mee terug gaan.

Ik zal de andere topic's er ook even bijzoeken voor je.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zie bijvoorbeeld dit topic voor vergelijkbare problemen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

De brandstofpomp staat in een beker aan de rechterkant in de tank omdat het een zogeheten 'zadeltank' is ligt er vanaf de pomp een ringleiding naar de linkertankhelft ,in het deel van deze leiding wat in de linkerhelft ligt zit een venturiepomp welke aangeblazen word door de brandstofpomp hierdoor word alle brandstof vanaf links naar rechts in de beker verplaatst ,ligt deze leiding geknikt dan blijft er dus brandstof links staan tewijl rechts leeg is , omdat beide helften over een eigen meet element beschikken zal de brandstofmeter bv nog 3/4 aangeven tewijl de pomp droogstaat.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven. :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Heb pijn in me vingers!!!!!!!!!!
Jonge01
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2008 - 22:58

Hartelijk dank voor de hulp en de goede beschrijvingen. Ik weet niet of ik nu opgelucht moet zijn of niet, maar het probleem doet zich nu ook voor met een volle tank. Sterker: het wordt met elke startbeurt erger: alleen een echt koude start gaat goed. Bij het opnieuw starten nadat ik een stuk(je) gereden heb is het hommeles: hij slaat of helemaal niet aan of slaat wel aan en loopt dan een seconde of 2 en slaat dan weer af. Na veel geduld een veel proberen blijft hij uiteindelijk wel een keer lopen en loopt dan direct gelijkmatig.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

hadico schreef:De brandstofpomp staat in een beker aan de rechterkant in de tank omdat het een zogeheten 'zadeltank' is ligt er vanaf de pomp een ringleiding naar de linkertankhelft ,in het deel van deze leiding wat in de linkerhelft ligt zit een venturiepomp welke aangeblazen word door de brandstofpomp hierdoor word alle brandstof vanaf links naar rechts in de beker verplaatst ,ligt deze leiding geknikt dan blijft er dus brandstof links staan tewijl rechts leeg is , omdat beide helften over een eigen meet element beschikken zal de brandstofmeter bv nog 3/4 aangeven tewijl de pomp droogstaat.
maar hoe kan het dan dat die leiding geknikt kan zijn?
normaliter ligt deze toch gewoon stil in de tank.
ik kan mij wel iets erbij voorstellen dat als deze verstopt raakt door vervuiling oid.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Het is een harde kunsstof leiding die door de beperkte ruimte nogal gehandicapt in de tank ligt rare bocht vanaf de beker/pomp ook maakt hij aan de linkerzijde een korte bocht retour naar de beker de eerder gebruikte leiding had helaas soms de neiging om te knikken maar de een had er wel last van en heel veel andere weer niet dus mogelijk ook bij eerste montage al een knik gehad welke zich na langere tijd pas openbaarde???? roep het maar.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

is dit bij een diesel tank hetzelfde?
of heeft deze een andere konstruktie
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Even over de Volvo-dealer. Ik woon zelf in Sassenheim en wij gaan altijd naar Svala in Hillegom. Als je op de link klikt kun je zien waar Svala allemaal zit. Succes! :wink:

http://svala.nl/page.ocl?pageid=35
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

De diesel heeft dit ook deze heeft echter ipv een hoofdpomp een hulppomp die alleen zorgt voor het l/r vehaal en het systeem ontlucht cq op een lage druk aanstuurt.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”