Stotteren V70 TDI (met warme motor)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willem169
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 13.06.2008 - 08:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Hallo allemaal, sinds een tijdje heb ik last van een "stotterende" motor.

Het probleem kan alsvolgt worden omschreven:
Bij acceleratie (welke versnelling maakt niet uit) lijkt het net of ik maar 50 PK tot mijn beschikking heb (ipv 170). Er vindt wel snelheidsvermeerdering plaats, maar met zeer kleine mate. Ofwel: de auto trekt heel langzaam op. Het is bijna eng, zeker als je snel snelheid moet hebben bij invoegen of een oprit van de snelweg.

Wanneer doet het probleem zich voor?
Meestal na een tijd rijden. Of als ik net een stuk heb gereden, en kort daarna weer in de auto stap. Als ik start en wegrij doet het probleem zich (opeens) voor.

Wat heb ik al gedaan?
Vorige maand brandstoffilter vervangen, luchtfilter is goed als nieuw, heeft recentelijk kleine beurt gehad, kachelradiator is vervangen (niet vanwege dit probleem) en luchtmassameter is 5000 km geleden ook vernieuwd.

Ik kan er geen pijl op trekken waar dit vandaan komt. Soms heb ik een maand dan heb ik nergens last van, maar dan opeens weer een week lang gezeik.

Wat zou het kunnen zijn?
Via www.turbochargers.nl kwam ik in een soort vraagbaak terecht (zie hier). Als ik via deze 'troubleshooter' bepaalde oorzaken probeer te elimineren komt daar uit:
  • Verstopping katalysator (mogelijk)
  • Verstuivers verkeerd afgesteld of stuk (mogelijk)
  • Brandstofpomp of verstuivers verkeerd afgesteld (mogelijk)
  • Vacuumslang kapot (mogelijk)
  • Verstopt luchtfilter-element (mogelijk)
  • Verstopte luchtinlaat naar turbo (mogelijk)
  • Verstopte luchtinlaat van turbo naar inlaatspruitstuk (mogelijk)
  • Verstopt inlaatspruitstuk (mogelijk)
  • Luchtlekkage tussen turbo en inlaatspruitstuk (mogelijk)
  • Luchtlekkage tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop (mogelijk)
  • Verstopping van uitlaatspruitstuk (mogelijk)
  • Verstopping van uitlaatpijp of uitlaatdemper (mogelijk)
  • Lekkage tussen uitlaatspruitstuk en cilinderkop (mogelijk)
  • Lekkage tussen turbine - ingang en uitlaatspruitstuk (mogelijk)
  • Nokkenas verkeerd afgesteld (mogelijk)
  • Versleten zuigerveren en of cilinderbussen (mogelijk)
  • Motorproblemen (kleppen-zuigers) (mogelijk)
  • Compressorkant van de turbo vervuild (mogelijk)
  • Turbo beschadigd (mogelijk)
Mijn vermoeden is dus dat het de turbo zou kunnen zijn. Is dat aannemelijk, of zijn er andere overduidelijke en mogelijke oorzaken? Het gaat om een V70 2.5 TDI uit '97. Ik vind het een waanzinnig fijne auto alleen dit is zo'n gaar probleem waar moeilijk een vinger op te leggen is. Heeft iemand hier een suggestie?
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

heb je hem al laten uitlezen op evt. foutcodes?
ik denk dat je dan iets gerichter kunt gaan zoeken
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Als je laat uitlezen vraag dan of ze meteen de dynamise pompafstelling even nazien mogelijk staat ie gewoon fout hier krijg je ook de meest uiteenlopende storingen door
Gebruikersavatar
willem169
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 13.06.2008 - 08:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Oké, ga ik laten doen. Het vervelende is dat het niet dagelijks optreedt.
Ik neem aan dat ik het moet laten meten op het moment dat het probleem zich voordoet?
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Pompafstelling en uitlezen kun je tussendoor ook doen, stevig warmrijden en dan uitlezen voor de dyn pomp test moet ie boven de 80graden zijn schrijf ook de waarden die zijn uitgelezen op (temp br.stof en inspuithoek) dan kun je zien of hier ,als je weer problemen hebt,een grote verandering in optreed dit kan nl duiden op een brandstofpomp die niet goed meer is.
Gebruikersavatar
willem169
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 13.06.2008 - 08:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Overigens moet m'n pompriem vervangen worden (gezien het aantal km's), moet de pomp dan gelijk mee?
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Als je riem dan toch vervangen moet worden sla je twee vliegen in een klap want dan moet ie toch afgesteld worden je stelt de pomp namelijk door de riem te verstellen.
Pomp gelijk mee? eerst maar eens kijken wat ie met die nw riem doet.
Gebruikersavatar
willem169
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 13.06.2008 - 08:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Precies, ik had al zo'n flauw vermoeden. Geen idee wat het kost, maar ik zag in het Volvo onderhoudsboekje dat dat om de 30k km moet gebeuren. Sinds ik de auto heb, is de riem+pomp niet vervangen, en ik rij er al 50k km mee.

Dat wordt de hoogste tijd dus.
Iemand een idee van het kostenplaatje?
Gebruikersavatar
Geert85
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 22.05.2007 - 07:13

hoogstwaarschijnlijk heb je het witte klepje op de dieselfilter kapot.
vervang deze maar eens dan is het probleem over denk ik.

Dit klepje regelt namelijk de diesel retour. Als dit klepje kapot is klopt de druk niet meer namenlijk.
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”