Klapperende remblokken

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
doubleyou7
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
Locatie: Tilburg

Nadat de V70 bijvoorbeelde een nacht heeft stilgestaan, levert de eerste keer remmen problemen op. Als ik die eerste keer rustig (of hard) rem voel ik volgens mij de remblokken 'onder het rempedaal' klapperen, alsof ze bijna uit de veertjes schieten. Terstond krijg ik de ABS-storing melding op de boordcomputer. Vlak voordat ik de snelweg op ga, stop ik de auto, zet de motor uit en start opnieuw; stonigsmelding weg.
Als de remmen even later wat warmer zijn heb ik geen enkele last meer bij het remmen.
Heeft iemand een idee of oplossing?

Groet,

Doubleyou7
V60 D5 Summum 2012
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Alles even losmaken en bekijken of alles gangbaar is. Op de juiste plaatsen invetten met koper- of keramisch vet.

Maar heel eerlijk gezegd: Als je een dergelijke vraag hier stelt zou ik even langs de garage rijden. Als je verstand van zaken had gehad was je er waarschijnlijk al zelf aan begonnen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Eerst maar eens laten uitlezen melding abs krijg je alleen als er in het systeem iets fout gaat mogelijk sensor vervuild of het bekende regeleenheid verhaal is het klapperen niet gewoon abs die in werking gaat?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Kunnen het niet de antitrilplaatjes zijn?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Die zitten er niet los op achterzijde remblok zit een laag overheen het lijkt mij toch meer dat zijn abs gaat werken maar als het lampje brand is er altijd iets uit te lezen dit houd hij in het geheugen vast.
Gebruikersavatar
doubleyou7
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
Locatie: Tilburg

Vanochtend naar de dealer geweest en uitgelezen. Wat bleek: Inderdaad de medling van ABS en Skid problemen. Oorzaak: de bout waarmee het wiel aan de aandrijfas vastzit was verdwenen......!?
Voor de klapperende remblokken bij koud weer hadden ze geen verklaring.
V60 D5 Summum 2012
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Ik wel : als je gaat rijden met een as die is teruggelopen dan ziet de ABS sensor geen wielsnelheid de tandkrans waar hij naar kijkt zit op de as, denkt het ABS dus met remmen dat het wiel blokeert(geen rotatie gemeten) en gaat vervolgens in abs mode (het klapperen)oftewel hij laat de rem van het wiel waar hij niets meet los en weer vast en vice versa.
Vermoedelijk was je ook je wieldopje van het betreffende wiel kwijt?
Gast

Laat me raden: linker voorwiel?
Gebruikersavatar
doubleyou7
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
Locatie: Tilburg

Het rare is; wieldopje zat er gewoon op. En inderdaad linker voorwiel.
Maar er gebeurt meer raars; het afgelopen jaar zijn voor de deur in totaal maar liefst 9 banden lekgestoken met een hele dunne priem (zijkant). Resultaat; langzaam leeglopen en veel kosten. Maar ook al enkele keren bewust mijn auto bekrast. Heb geen vijanden (althans, niet voor zover ik weet) en het betreft alleen mijn auto.
Wanneer die wielbout er moedwillig is afgedraaid zou dat in het plaatje passen. Kan rijden zonder die bout gevaar opleveren voor mijn 'gezondheid'?
Misschien toch maar eens aangifte doen.
V60 D5 Summum 2012
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Meestal vliegt het dopje eraf omdat die bout erachter ligt te rotzooien maar dat ie verdwijnt vanachter een gesloten dop is op zich vreemd kan in eerste instantie niet veel kwaad maar rij je hier te lang mee door heb je wel kans dat de splaines beschadigen gelukig meld het abs zich als eeste net als bij jou als hij kans ziet om naar achteren te kruipen.
Gebruikersavatar
doubleyou7
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
Locatie: Tilburg

He Alex, vanwaar die goeie gok mbt linker voorwiel? Je had 50% kans, maar toch...?
V60 D5 Summum 2012
Gast

doubleyou7 schreef:He Alex, vanwaar die goeie gok mbt linker voorwiel? Je had 50% kans, maar toch...?
Omdat het linker wiel tegen de draairichting van het vast zetten van de bout indraait.
Het komt hier wel vaker voor en daardoor storing in de ABS, maar klapperen onder het rempedaal kende ik nog niet.
Uitleg van @hadico is wel heel plausibel.

@doubleyou7, je gaat me toch niet vertellen dat je nog niet eerder aangifte hebt gedaan van dit alles? :?
  • Negen banden, zijn ze zeker drie X voor langs geweest!
  • Enkele (ook 3?) keren BEWUST bekrast.
  • Mogelijk moedwillig bout verwijderen?[/i]
Na een 2e X had er bij al een camera gehangen. :roll:
Zijn ze bij jou in de buurt nu helemaal van de pot gerukt. :evil:
Gebruikersavatar
doubleyou7
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
Locatie: Tilburg

Dank voor jullie uitleg en hulp.
Alex, ze zijn minstens negen keer langs geweest, want het is waarschijnlijk leuker om de banden een voor een lek te prikken. De eerste keer aangifte gedaan; "mijnheer, het kost ons bijna een uur om dit formulier in te vullen en in de praktijk kunnen we er niets mee, dit heeft geen prioriteit".
Camera neerhangen kan, maar voor de deur is te weinig licht. Heb ook al eens enkele uren 's nachts in de auto gezeten zonder resultaat. Auto staat nu elders geparkeerd.
V60 D5 Summum 2012
Gast

doubleyou7 schreef:ze zijn minstens negen keer langs geweest, want het is waarschijnlijk leuker om de banden een voor een lek te prikken. De eerste keer aangifte gedaan; "mijnheer, het kost ons bijna een uur om dit formulier in te vullen en in de praktijk kunnen we er niets mee, dit heeft geen prioriteit".
Negen keer?
Kan mij niet voorstellen dat jij de enige bent. Geen prioriteit?
Diegene moet een ander vak gaan zoeken, heeft er werkelijk niets van begrepen.
Aangifte gaat ook niet om, in dit geval, een zaak op te lossen, maar om het probleem zichtbaar te maken.
Hierdoor kan de politie hun prioriteiten bij stellen. Gerichte surveillance, lokauto's, camera's plaatsen enz.......
Tja, als men HET niet weet dan doet men er ook niets mee.

En de verzekering blijft betalen?
Gebruikersavatar
doubleyou7
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
Locatie: Tilburg

WA plus, dus zelf betalen. Steeds maar 2e hands bandjes en een enkele keer reparatie die ik uit medelijden gratis kreeg vd bandenboer.
V60 D5 Summum 2012
Gast

Ik weet niet in welke tijdsbestek dit heeft afgespeeld, maar ik zou als nog aangifte doen van alle keren dat ze lang zijn geweest.
Dan niet in 1 aangifte maar iedere zaak (feit) in een nieuwe aangifte.
Ook bij de politie acteert men op de cijfers.
Je zou je buren ook even kunnen aansporen.
Dan nog even een belletje naar de pers en je hebt de poppen aan het dansen. :P
Dit gaat echt niet vanzelf over!
Gebruikersavatar
doubleyou7
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.12.2006 - 01:10
Locatie: Tilburg

Ik ben de pers en heb die afweging ook gemaakt. Maar dit maakt waarschijnlijk bij de mij onbekende dader nog meer agressie los. Ik ga maar aan de kalkoen....
V60 D5 Summum 2012
Gast

Meestal is de pers inventiever dan de politie. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”