het is de laatse dagen dan weer wat warmer , maar toch ...
de aanjager van m,n 2001 1.8 v40 ratelt weer , dat is de 3e winter achtereenvolgens.
als het weer gemiddelt boven de 10 graden ligt heeft de aanjager hier geen last van ,maar eronder treed er een irritante ratel op die er met geen mogelijkheid uit te halen is.
het filter gecontroleerd , maar er zitten geen blaatjes of voorwerpen in klem...
is het mogelijk dat er een soort klep tegen de fan aan zit ?
bestaat er een mogelijkheid dat de lagers versleten zijn van de fan ?
is hij trouwens gemakkelijk te vervangen onder het dashbordkastje vandaan ?
groeten fred peters
het is weer koud , aanjager ratelt weer !!!
- fred peters
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 15:07
- Locatie: hardinxveld giessendam
- fred peters
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 15:07
- Locatie: hardinxveld giessendam
even ter aanvulling , is de aanjager motor gemakkelijk te verwijderen ?
ik denk dat de lagers van de aanjagermotor versleten zijn ...
ik denk dat de lagers van de aanjagermotor versleten zijn ...
V40 Ph2 2001 Dessert Wind Metallic--->V40 Ph3 2004 Metallic grijs
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Drie of vier schroefjes en hij valt eruit
- fred peters
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 15:07
- Locatie: hardinxveld giessendam
bart , moet ik dan het dashbord kastje verwijderen ?
of kan ik doen zonder ?
als ik het interieurfilter voor me heb , zit de aanjager dan links of rechts?
of kan ik doen zonder ?
als ik het interieurfilter voor me heb , zit de aanjager dan links of rechts?
V40 Ph2 2001 Dessert Wind Metallic--->V40 Ph3 2004 Metallic grijs
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Nee. Onder het dashboardkastje zit een zwarte plaat.
Deze zit onder het dashboardkastje met 2x kruiskopschroeven.
Tegen het schutbord zit een schroefje... In totaal die schroeven weghalen.
Nu valt de plaat weg.
Nu kijk je tegen de onderzijde van de aanjager. Links van het interieurfilter heb je de radio. Rechts van dit filter vind je de aanjager.
Verwijder de stekker. Schroef nu de drie schroeven los. Trek de motor naar beneden, en terwijl je 'm eruit trekt schijnt het dat je hem 90graden moet draaien, zodat die makkelijker eruit komt...
Klinkt ingewikkeld misschien, maar stelt niets voor.
Deze zit onder het dashboardkastje met 2x kruiskopschroeven.
Tegen het schutbord zit een schroefje... In totaal die schroeven weghalen.
Nu valt de plaat weg.
Nu kijk je tegen de onderzijde van de aanjager. Links van het interieurfilter heb je de radio. Rechts van dit filter vind je de aanjager.
Verwijder de stekker. Schroef nu de drie schroeven los. Trek de motor naar beneden, en terwijl je 'm eruit trekt schijnt het dat je hem 90graden moet draaien, zodat die makkelijker eruit komt...
Klinkt ingewikkeld misschien, maar stelt niets voor.
- fred peters
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 15:07
- Locatie: hardinxveld giessendam
ik zal van de week eens beter gaan kijken . misschien is ie ernstig vervuild.
is op dit moment geen gehoor .
in iedergeval bedankt voor je hulp...
fred
is op dit moment geen gehoor .
in iedergeval bedankt voor je hulp...
fred
V40 Ph2 2001 Dessert Wind Metallic--->V40 Ph3 2004 Metallic grijs
- fred peters
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 15:07
- Locatie: hardinxveld giessendam
Nou , vanmiddag eens aan de slag gegaan ....
Stekker los en de aanjager doormiddels van de 3 schroeven verwijdert.
....Ik wist niet dat het inwendige van een aanjager zo smerig kon zijn....
Een en al bladeren wat ik zag , meest in ver vergane staat.
De aanjager maar eensmee naar binnen genomen voor een grote schoonmaak .
Eerst de grote takken en bladeren verwijdert , daarna met de stofzuiger de kleinere deeltjes .
Wat schoonmaakmiddel langs de fan gehaalt en voila , een praktisch als nieuwe fan .
De asjes ingeolied met wat modeltreinolie en proefgedraaid op een 12v gelijkstroom trafo.
Aanjager liep daarna weer als een zonnetje.
Na het aanjagerhuis leeg gezogen en uitgelaasd te hebben de fan weer teruggeplaatst .
In de auto draaide de aanjager weer fluisterstil maar bij het draaien hoorde ik dat er iets door het ventilatiehuis schoof
Voor de zekerheid m,n pollenfilter verwijdert en het ventilatiehuis leeggezogen en met 10 bar leeggeblazen.
Toen dacht ik dat ie wel leeg was.
Dus auto vol met bladeren....
Daarna proefgedraaid zonder pollenfilter....
....Weer heel de auto onder de bladeren , dit duurde 3 minuten toen er echt helemaal niets meer uit kwam .
Na het monteren van een nieuw pollenfilter was het systeem weer gebruiksklaar.
Wat opviel ; de stroom lucht vanuit het dashbord is nu veel krachtiger waardoor de defrost stand weer uitgebreid gebruikt kan gaan worden.
Een leuke klus voor een zaterdagmiddag.
Dit alles is te doen in nog geen uur ( rustig aan ).
Bedankt voor de hulp Bart....
(Een gewijzigde versie met SHIFT knop
:x-mas:
Stekker los en de aanjager doormiddels van de 3 schroeven verwijdert.
....Ik wist niet dat het inwendige van een aanjager zo smerig kon zijn....
Een en al bladeren wat ik zag , meest in ver vergane staat.
De aanjager maar eensmee naar binnen genomen voor een grote schoonmaak .
Eerst de grote takken en bladeren verwijdert , daarna met de stofzuiger de kleinere deeltjes .
Wat schoonmaakmiddel langs de fan gehaalt en voila , een praktisch als nieuwe fan .
De asjes ingeolied met wat modeltreinolie en proefgedraaid op een 12v gelijkstroom trafo.
Aanjager liep daarna weer als een zonnetje.
Na het aanjagerhuis leeg gezogen en uitgelaasd te hebben de fan weer teruggeplaatst .
In de auto draaide de aanjager weer fluisterstil maar bij het draaien hoorde ik dat er iets door het ventilatiehuis schoof
Voor de zekerheid m,n pollenfilter verwijdert en het ventilatiehuis leeggezogen en met 10 bar leeggeblazen.
Toen dacht ik dat ie wel leeg was.
Dus auto vol met bladeren....
Daarna proefgedraaid zonder pollenfilter....
....Weer heel de auto onder de bladeren , dit duurde 3 minuten toen er echt helemaal niets meer uit kwam .
Na het monteren van een nieuw pollenfilter was het systeem weer gebruiksklaar.
Wat opviel ; de stroom lucht vanuit het dashbord is nu veel krachtiger waardoor de defrost stand weer uitgebreid gebruikt kan gaan worden.
Een leuke klus voor een zaterdagmiddag.
Dit alles is te doen in nog geen uur ( rustig aan ).

Bedankt voor de hulp Bart....
(Een gewijzigde versie met SHIFT knop
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33125
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Fred, doet je shift knop het niet?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- fred peters
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 15:07
- Locatie: hardinxveld giessendam
JAWEL , MAAR ALS EEN DOORGEWINTERT MESSENGER GEBRUIKER HEB IK DE NARE GEWOONTE DIT IN ALLE SNELHEID ACHTERWEGE TE LATEN...Paul schreef:Fred, doet je shift knop het niet?
Ik zal er eens meer aandacht aan gaan besteden ( In het nieuwe jaar ).
Gelijk een mooi voornemen ......
Voor eenieder een goed Volvo jaar 2009 toegewenst....