gek geluid B20

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
erikie
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 19.12.2007 - 23:16

Hallo, Ik rijd in een 145 , natuurlijk met groot plezier maar in elke versnelling met een toerental boven ongeveer 2500 begint er een soort ventilator of knisperend borrelend geluid ergens vanachter het dashboard te komen. eerst dacht ik aan verkeerde klepspeling maar dit is het niet, toen dacht ik aan pingelen, ontsteking te vroeg maar ik heb nooit een backfire en start erg makkelijk op gas.kan het zijn dat de vacuumvervroeger bij dit toerental plots pas gaat werken? Nu denk ik aan luchtbellen in de warmtewisselaar. iemand een idee wat het kan zijn, kan ik de warmtewisselaar ontluchten, net als bv een cv-radiator? Vorig jaar heb ik wel de koelvloeistof vervangen tijdens de gehele restauratie, ik weet ook niet of het geluid er al dan niet al was omdat ik de auto niet rijdend heb gekocht.














Alvast bedankt voor het meedenken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

vroeger kon de km tellerkabel zo,n vreemd geluid ook maken,verleg de kabel iets en luister dan is?

Zou ook zomaar kunnen dat er lucht in het koelsysteem zit..
Succes...
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Bij een kilometerteller lijkt me dat het opspeelt bij een bepaalde snelheid, niet bij een bepaald toerental.

Ik weet nog niet veel van de Volvo techniek, maar ik herken het geluid wel. Dat heb ik namelijk ook gehad bij een oude Mercedes 220. Inderdaad een borrelend, ratelend geluid. Bij mij kwam het (geloof ik) bij de distributieketting vandaan.

Even off topic, wat is een warmewisselaar?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ander woord voor kachelradiateur:)
Gebruikersavatar
Volf
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 07.10.2007 - 17:27
Locatie: Prinsenbeek

Kan het niet zijn dat je distributie tandwiel geluid maakt ?
Zou ik desnoods even controleren..


Gr. Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ramon&Ramon schreef:ander woord voor kachelradiateur:)
Hehe ok, die ken ik wel :D

Ja, ik zou ook even naar je distrubutiegebeuren kijken. Hoewel ik me nu wel bedenk, dat ik juist dat geluid had bij lage toerentallen (stationair draaien vooral).
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Ik heb datzelfde eens in een peugeotje gehad, daar was het ontluchten van het koelsysteem de oplossing.
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Dat verhaal van die kilometerkabel komt me bekent voor. Jaren geleden reed ik ook met een 140 die zo'n raar geluid maakte bij hogere snelheid. Het was gewoon de voorbode van een gebroken km kabel.

Gr,

Koen
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
erikie
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 19.12.2007 - 23:16

Hallo maar weer, dat idee van de km-kabel is idd niet mogelijk, heeft met toerental te maken. Ik wil koelsysteem wel gaan ontluchten en dan met name de kachel, maarre waar en hoe doe je dit??, toen ik systeem vorig jaar aftapte kon dat via kraantje aan rechterkant van het blok, ik kom daar niet een soort van ontluchtingsventiel tegen.
Nogmaals bedankt voor meedenken.
Fijne dagen en veel kracht in 2008!
Erikie
Gebruikersavatar
Volf
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 07.10.2007 - 17:27
Locatie: Prinsenbeek

erikie schreef:Hallo maar weer, dat idee van de km-kabel is idd niet mogelijk, heeft met toerental te maken. Ik wil koelsysteem wel gaan ontluchten en dan met name de kachel, maarre waar en hoe doe je dit??, toen ik systeem vorig jaar aftapte kon dat via kraantje aan rechterkant van het blok, ik kom daar niet een soort van ontluchtingsventiel tegen.
Nogmaals bedankt voor meedenken.
Fijne dagen en veel kracht in 2008!
Erikie
Koelsysteem ontluchten:

Auto stationair laten draaien, met kachel op warme lucht, maar de blower uit. Zorgen dat radiateur dop, en reservoir dop eraf zijn, en dan gewoon half uurtje tot uurtje laten draaien.
En hij ontlucht zichzelf !


Gr. Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
erikie
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 19.12.2007 - 23:16

Koesysteem ontlucht en beetje bijgevuld, helaas gekke geluid is halsstarrig.
Wie oh wie heeft de oplossing?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Koppeling? Kijk eens of het geluid verdwijnt als je de koppeling intrapt.
erikie
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 19.12.2007 - 23:16

Bedankt voor het meedenken, helaas geluid blijft bestaan, komt van hogerop lijkt ergens achter het dashboard te ontstaan.
Gebruikersavatar
dave145
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 17.10.2008 - 15:59

kijk eens goed of er geen gebroken klep veer in zit
erikie
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 19.12.2007 - 23:16

Jawel, gevonden!
En wel na een onvoorziene nachtelijke wandeling. Auto hield er plots mee op, geen compressie meer, parkeren in de snelwegberm en lopend de laatste 8 km. naar huis. Enkele dagen later auto terug gesleept en ontdekt dat pertinax-differentieeltandwiel z'n gebitje had verloren. Nieuw setje gemonteerd en weg is het gekke geluidje.
Tja
Gebruikersavatar
hesened
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
Locatie: 3bergen

Heb je er toch ruim een jaar mee gereden.. :lol: :D :lol: :D
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”