Hallo,
Ik rijd nu drie weken met m'n nieuwe aanwinst en ben erg tevreden. Echter heb ik vooral bij een koude motor regelmatig het probleem goed in de derde versnelling te schakelen...
Is dit een typisch volvo probleem of moet ik er mee terug naar de garage?
T'is net of blijft hij iets blijft haken en ik hem er bewust in moet duwen, in tegenstelling tot de andere versnellingen waarbij ze er als het ware invallen.
Wie kan me hierover iets zinnigs melden? :shock:
Groeten
Johan
Zware derde versnelling?
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33127
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik herken het, hebben het ook gehad. Maar of het altijd was of hoe is het is opgelost... (hadden het met V70 2.5 uit 99)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Polarbaer
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02.08.2007 - 14:03
Voor mij wel herkenbaar, bij koud weer (V70 classic). En inderdaad alleen de derde versnelling. Ik vind het overigens niet erg hinderlijk. Hoort gewoon bij de auto naar mijn gevoel.
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Die van mij, XC70 2.5T gaat moeilijk in z`n 1, 2 en 3 nu de temperaturen buiten lager zijn. Na enkele minuten rijden is dat probleem verholpen.
De olie in de versnellingsbak is stroperig bij lage buitentemperaturen. Zodra je een stukje gereden hebt is de olie opgewarmd en schakelt alles weer een stuk soepeler.
De olie in de versnellingsbak is stroperig bij lage buitentemperaturen. Zodra je een stukje gereden hebt is de olie opgewarmd en schakelt alles weer een stuk soepeler.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Als je mij bedoelt (?), km stand is 153.000 en de olie is vorig jaar ververst.AlexV70 schreef:Wat is de km-stand?
Mogelijk aan een verversing (met dunnere olie) toe?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27584
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn S60 had er toen ook last van, was bij mij ook de 3e versnelling.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Eigenlijk reageerde ik op de starter van dit topic, @Emmen (Johan).V70-D5 schreef:Als je mij bedoelt (?), km stand is 153.000 en de olie is vorig jaar ververst.AlexV70 schreef:Wat is de km-stand?
Mogelijk aan een verversing (met dunnere olie) toe?
Die vroeg namelijk of er iemand wat zinnigs had te melden.

@V70-D5, heeft het geholpen, dat olie verversen? Dunnere olie?
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Toen ik de auto kocht schakelde deze stroef. Zie ook: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=AlexV70 schreef:Eigenlijk reageerde ik op de starter van dit topic, @Emmen (Johan).V70-D5 schreef:Als je mij bedoelt (?), km stand is 153.000 en de olie is vorig jaar ververst.AlexV70 schreef:Wat is de km-stand?
Mogelijk aan een verversing (met dunnere olie) toe?
Die vroeg namelijk of er iemand wat zinnigs had te melden.![]()
@V70-D5, heeft het geholpen, dat olie verversen? Dunnere olie?
Nieuwe olie heeft zeker geholpen. Of deze dunner is weet ik niet.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ach met deze temperaturen wil de onze af en toe een beetje moeilijk in de achteruit , heeft 115000 gelopen .
Maak me er niet druk om..
Maak me er niet druk om..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:18
Bedankt voor jullie antwoorden.
Heb 66.000 km op de teller en ben er nu 2.000 zelf mee gereden.
Ben door jullie antwoorden er weer gerust op geworden.
Had hiervoor een hiace diesel busje deze schakelde extreme zwaar bij vorstige temperaturen de volvo heeft hier duidelijk minder last van. Ik vermoed dat het toch gewenning is hoewel ik blijf vinden dat de derde versnelling ietwat hakerig gaat alsof ik hem over een randje moet duwen. Denk dat toch meer een mechanische eigenschap van de bak zelf is en misschien wordt het beter met de kilometers.
Goed weekend
Johan
Heb 66.000 km op de teller en ben er nu 2.000 zelf mee gereden.
Ben door jullie antwoorden er weer gerust op geworden.
Had hiervoor een hiace diesel busje deze schakelde extreme zwaar bij vorstige temperaturen de volvo heeft hier duidelijk minder last van. Ik vermoed dat het toch gewenning is hoewel ik blijf vinden dat de derde versnelling ietwat hakerig gaat alsof ik hem over een randje moet duwen. Denk dat toch meer een mechanische eigenschap van de bak zelf is en misschien wordt het beter met de kilometers.
Goed weekend
Johan
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
rij eerst de motor maar eens in dan word het wel beterEmmen schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.
Heb 66.000 km op de teller en ben er nu 2.000 zelf mee gereden.
Ben door jullie antwoorden er weer gerust op geworden.
Had hiervoor een hiace diesel busje deze schakelde extreme zwaar bij vorstige temperaturen de volvo heeft hier duidelijk minder last van. Ik vermoed dat het toch gewenning is hoewel ik blijf vinden dat de derde versnelling ietwat hakerig gaat alsof ik hem over een randje moet duwen. Denk dat toch meer een mechanische eigenschap van de bak zelf is en misschien wordt het beter met de kilometers.
Goed weekend
Johan
de mijne heeft wel al iets meer gelopen,maar heb geen last van stroef/hakerig schakelen
geen glans zonder wrijving
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 09:18
Is toch een Volvo V70 probleem. Heeft met de smering van spietjes in de versnellingsbak te maken. Bij koud weer is het vet nog niet warm en dat levert dus het hakerige schakelen op. Schijnt volgens de dealer geen kwaad te kunnen.
Er is overigens in dit forum al een keer gesuggereerd om de versnellingbakkabels opnieuw af te laten stellen. De Volvo-dealer had hier nog nooit van gehoord en keek mij aan of ie water zag branden.
Ik heb zelf de versnellingsbakolie laten vervangen door automatenolie. Dat scheelt zeker. Je moet deze olie alleen weer vervangen na ongeveer 50.000 km. Ik kan je dat dus aanraden!
Ik heb zelf een V70 D5 uit 2003 met 88.000 km op de teller. Met het verder inrijden van de bak heeft het denk ik dus niets te maken.
Maarten
Er is overigens in dit forum al een keer gesuggereerd om de versnellingbakkabels opnieuw af te laten stellen. De Volvo-dealer had hier nog nooit van gehoord en keek mij aan of ie water zag branden.
Ik heb zelf de versnellingsbakolie laten vervangen door automatenolie. Dat scheelt zeker. Je moet deze olie alleen weer vervangen na ongeveer 50.000 km. Ik kan je dat dus aanraden!
Ik heb zelf een V70 D5 uit 2003 met 88.000 km op de teller. Met het verder inrijden van de bak heeft het denk ik dus niets te maken.
Maarten
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 22:50
- Locatie: Spijkenisse
- Contacteer:
Over het schakelen heb ik ook een probleem (mijn eerste post, dus excuses als ik verkeerd zit)
)
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt met een C30 met ruim 23 K op de teller. Het is een 1.6D (leeftijd niet bekend). Het viel mij en mijn vriendin op dat de derde versnelling erg lastig te vinden is als je een beetje doortrekt. Doe je het rustiger aan dan valt ie er makkelijk in.
De dealer had er die ochtend ook al mee gereden en hem was niets opgevallen en zei dat hij dat in het begin vaker had gehoord en na gewenning was er geen vuiltje meer aan de lucht.
Hebben er mensen hier een vergelijkbare ervaring of is het exemplarisch??

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt met een C30 met ruim 23 K op de teller. Het is een 1.6D (leeftijd niet bekend). Het viel mij en mijn vriendin op dat de derde versnelling erg lastig te vinden is als je een beetje doortrekt. Doe je het rustiger aan dan valt ie er makkelijk in.
De dealer had er die ochtend ook al mee gereden en hem was niets opgevallen en zei dat hij dat in het begin vaker had gehoord en na gewenning was er geen vuiltje meer aan de lucht.
Hebben er mensen hier een vergelijkbare ervaring of is het exemplarisch??
een C30 komt eraan, maar welke kleur is nog de vraag.
het wordt een C30 DRIVe 1.6D, cosmic white, zaurak DC, Falsterbo off black,hard load cover, AQS
het wordt een C30 DRIVe 1.6D, cosmic white, zaurak DC, Falsterbo off black,hard load cover, AQS