Voor de liefhebbers,
Ik heb (sinds de vorstperiode) last van een leeglopende accu.
Het verhaal begon met het niet kunnen starten van mijn 480(zie topic "480 start niet"), startkabels er bij gehaald en lopen.
Een dag of wat later weer de accu leeg en nu de ANWB gebeld en gelijk de accu laten meten en de dynamo blijkt goed te laden.
Nieuwe accu gehaald en geplaatst want de oude bleek te lekken.
Na twee dagen weer leeg dus terug naar de accu-boer om hem nu even goed op te laden.
12,6V na het laden dus is ruim voldoende.
Maar na het meten van ampere tussen de min pool en de aansluiting met het contact uit kwam ik op een waarde van 0,34A terwijl deze waarde 0,05A max. mag zijn volgens de theorie.
Er zit dus iets in de auto, buiten het klokje en de alarminstallatie na, wat stroom staat te trekken.
Heb inmiddels diverse schema's gevonden waar ik mee aan de gang kan.
Word vervolgd...
Grtz. Kerel480
Accu loopt leeg
- Kerel480
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
- Locatie: Schiedam Groenoord
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Ben benieuwd! Leg je probleem ook even voor aan de mensen op www.volvo480forum.com
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Controleer eerst of het lampje in dashboard kastje wel uitgaat als het gesloten is. Ook het lampje in de achterklep wil nogal eens de boosdoener zijn. Anders de amp meter ertussen zetten en een voor een de zekeringen eruit trekken. Zo kan je erachter komen waar je moet zoeken. Je zei in het andere topic overigens dat het verbruik 0,034amp was en nu is het 0,34amp?
- Kerel480
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
- Locatie: Schiedam Groenoord
...Sorry!! heb het meteen aangepast om verwarring te voorkomen...Iroll schreef: Je zei in het andere topic overigens dat het verbruik 0,034amp was en nu is het 0,34amp?
Heb trouwens natuurlijk als aller eerste gekeken of er niet ergens een lampje blijft branden... maar dat is niet het geval
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
- Kerel480
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29.11.2006 - 18:32
- Locatie: Schiedam Groenoord
Op het moment heb ik diverse storingen aan de 480 zoals:
-Rechter koplampmechanisme gaat zwaar maar werkt nog wel.
Ik denk dat een beetje WD40 in het mechaniek wonderen zal verrichten
-Rechter raammechanisme doet het nog wel maar stoort.
Is misschien alleen het schakelaartje
-Centrale deurvergrendelingsmechanisme doet het niet meer
Misschien dat één of al deze storingen mijn accu probleem verklaren???
Ik wacht alleen op betere temperaturen want nu sleutelen is echt niet te doen.
Na 5min. vriest al je gereedschap vast...
Grtz. Kerel480
-Rechter koplampmechanisme gaat zwaar maar werkt nog wel.
Ik denk dat een beetje WD40 in het mechaniek wonderen zal verrichten
-Rechter raammechanisme doet het nog wel maar stoort.
Is misschien alleen het schakelaartje
-Centrale deurvergrendelingsmechanisme doet het niet meer
Misschien dat één of al deze storingen mijn accu probleem verklaren???
Ik wacht alleen op betere temperaturen want nu sleutelen is echt niet te doen.
Na 5min. vriest al je gereedschap vast...
Grtz. Kerel480
V70 classic 2,5T 20V 1997 met 140.000km Regent/Turbo Red Pearl (418)
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
Toyota Yaris 1.0 VVT-I 2001 83.000km donker groen metallic met spoiler
Volvo 480 ES 1990 257.000km zwart(305) met rode bies RIP
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 17.11.2008 - 22:36
- Contacteer:
Ja,dan zal er iets blijven hangen wat stroom blijft vragen.Teminste als ik uw verhaal leest dat alles stroef gaat.
Ik zou daar eerst eens na kijken dat alles soepel loopt.
Ik zou daar eerst eens na kijken dat alles soepel loopt.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Om te smeren deugt WD40 niet, gebruik een goede PTF (teflon)spuitbus of goede olie/vet. WD40 bestaat vnl uit oplosmiddel, het smeert maar voor heel korte tijd.Ik denk dat een beetje WD40 in het mechaniek wonderen zal verrichten
- EvolvE
- 5th Gear member
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
- Locatie: Limbabwe
Idd. WD40 is een kruipolie die vooral gebruikt wordt om dingen die vast zitten
los te krijgen.
Smeren kun je idd. het beste met een smeermiddel op teflon basis doen.
Verder kan je doen wat Andor op het andere forum ook al zei:
Alle zekeringen demonteren, stroom meten, en een voor een weer terugplaatsen
en meten. (let wel op de goede amperages).
Zo kun je iig al kijken in welke groep het probleem zit.
los te krijgen.
Smeren kun je idd. het beste met een smeermiddel op teflon basis doen.
Verder kan je doen wat Andor op het andere forum ook al zei:
Alle zekeringen demonteren, stroom meten, en een voor een weer terugplaatsen
en meten. (let wel op de goede amperages).
Zo kun je iig al kijken in welke groep het probleem zit.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik zou gewoon een voor een de zekeringen eruit trekken en nakijken of dat de oorzaak was. Geen verandering zekering terug en andere eruit. Scheelt een hoop werk en uitzoekerij, en je laat de zekeringen op de goede plaats zitten. Begin met de zekeringen van radio (binnen) verlichting en alarm. Dat zijn de 1e verdachten.
WD40 betekend Water Displacement 40ste probeersel, is bedoelt en ontworpen om electrische componenten water vrij te maken bijv.verdeelkap ed. Verder werkt het goed als lijm, teer en harsverwijderaar. Voor de rest werkt het maar half en kortstondig of niet. Kruipolie werkt 10x zo goed als WD40.Idd. WD40 is een kruipolie die vooral gebruikt wordt om dingen die vast zitten
los te krijgen.
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Probleem deed zich bij mij ook voor met een 142. Oorzaak was de continustroomdraad voor mijn radio. Deze gaf een lekstroom. Ik ging er in eerste instantie ook uit van een slechte accu., nieuwe gehaald. Volgende morgen weer hetzelfde en weer en weer, terug met de accu(garantie) nieuwe meegekregen , en jawel wéér. Tot ik idd met een multimeter de lekspanning ontdekte en een schakelaar tussen de radio en de voeding monteerde. Probleem opgelost, maar de oorzaak nooit ontdekt, vermoedelijk zeer hoog stroomverbruik door de radio, ook in de "uit"stand
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dit probleem is denk ik simpel,
haal de dikke draad van de dynamo los(Batterij plus)de rode draad is dat,laat hem een tijd staan zo met een volle accu,pas op dat je geen sluiting maakt met die rode draad,even afisoleren dus.
Kijk na een poos of de auto gewoon start alvorens je deze draad terug monteerd.Blijft de accu vol,dan is de dynamo de boosdoener,er is dan een diode stuk in de dynamo,dat komt namelijk veel voor bij een 440 460 dynamo.
Succes...
haal de dikke draad van de dynamo los(Batterij plus)de rode draad is dat,laat hem een tijd staan zo met een volle accu,pas op dat je geen sluiting maakt met die rode draad,even afisoleren dus.
Kijk na een poos of de auto gewoon start alvorens je deze draad terug monteerd.Blijft de accu vol,dan is de dynamo de boosdoener,er is dan een diode stuk in de dynamo,dat komt namelijk veel voor bij een 440 460 dynamo.
Succes...