Afgelopen week even heen en weer naar Zuid-Duitsland geweest.
Natuurlijk hier in Nederland de ruitesproeier bijgevuld en de vorstbestendigheid aangepast.
Toen de zon doorbrak kwam er meer "spray"van vrachtauto's en andere auto's op de voorruit en wat denk je? Niets, een paar drupjes uit de sproeiert en meer niet. Toch een V70 met een prostaatprobleem?
Even gestopt bij een benzinepomp, ook de sproeiers voor de koplampen waren uit de bumper maar de lampen vies. Wat ik ook probeerde er kwam niets uit.
Maar even een kop koffie gekocht en na een kwartiertje nogmaals geprobeerd en toen deed hij het.
Ik de snelweg weer op lekker tempo erin (tussen 160 en 170) , de ruit wordt vies en wat denk je weer niets. Door de zon zie je bijna niets meer en dus maar weer naar de kant om met de hand en een flesje water de vooruit schoon te maken.
In een druk stuk waar je wat minder hard mocht deed de sproeier het weer!!!!
Mijn conclusie: Volvo heeft een snelheidsbegrenzer ingebouwd. Als je te hard gaat doet de sproeier het niet meer........
Even serieus, ook op de terugreis leek het erop dat bij hoge snelheden de sproeiers bevriezen, terwijl ze volgens mij verwarmd zijn.
Toch maar even melden bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.
Meer van deze ervaringen?
Volvo last van gevoelstemperatuur?
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nee die zijn niet verwarmd, maar je hebt toch neem ik aan de Winter versie erin zitten die niet kunnen bevriezen?
Pa van mijn vriendin had het ook in zijn S60, maar at kwam dus door het zomer spul wat er in zat!
Pa van mijn vriendin had het ook in zijn S60, maar at kwam dus door het zomer spul wat er in zat!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En in mijn C30 deed hij het perfect ook al reed ik 190km/u op de Autobahn.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Bij mij deden de sproeiers het wel muv linksvoor op mijn bumper. Daar bleef het kapje openstaan. Heb geprobeerd het terug te duwen want ik was bang dat het kapje eraf zou waaien. Terugduwen werkte niet maar bij de volgende stop was het kapje weer keurig in de bumper beland.....
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- tvc15
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
- Locatie: Twente
Een theorie: door het verwarmen van de sproeiers verdampt de alcohol die voor de vriespuntverlaging van de vloeistof zorgt uit het deel van de vloeistof dat in de sproeikop staat. Normaal geen probleem, maar als je hard rijdt bij lage buitentemperatuur koelt het deel van de sproeier dat boven de motorkap uitsteekt snel af. In combinatie met de verminderde vriespuntverlaging van de vloeistof in de sproeikop geeft dat dan bevriezing van het uiteinde van de sproeier.
Als deze theorie klopt helpt het dus alleen om een ander ruitensproeiermiddel te gebruiken. Volgens mij is er ooit spul op glycolbasis geweest (Valma?). Dat verdampte minder snel, maar gaf meer strepen op je ruiten.
Als deze theorie klopt helpt het dus alleen om een ander ruitensproeiermiddel te gebruiken. Volgens mij is er ooit spul op glycolbasis geweest (Valma?). Dat verdampte minder snel, maar gaf meer strepen op je ruiten.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Sinds een vergelijkbare ervaring een paar jaar geleden heb ik de ruitenwisservloeistof gegarandeerd (vermengt) tot -50 graden ipv de in NL gebruikelijke -20 graden en heb ik nooit meer een opvries probleem gehad.
Het zal dus zeker zo zijn dat de windchill faktor enige betekenis heeft (ondanks dat ik met mijn jeep nooit harder reed dan 140)
Het zal dus zeker zo zijn dat de windchill faktor enige betekenis heeft (ondanks dat ik met mijn jeep nooit harder reed dan 140)
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Klinkt bekend , en het is een probleem van alle merken .
Met kerst vorig jaar naar Italie geweest , geen sneeuw maar wel steenkoud (in de alpen)en natuurlijk ondanks de wintervloeistof alles bevroren .
Ook een aantal duitsers had hier last van , en deze waren hier al op voorbereid getuige het spuitflesje met ruitenvloeistof.
Heb mijzelf voorgenomen als ik deze reis weer eens onderneem , ik ook een plantenspuit met ruitenvloeistof meeneem altijd handig , en als de nood hoog is kan desnoods de bijrijder onder het rijden het op de voorruit spuiten.
Dus wel een handige tip van die spuitfles vind ik.
Met kerst vorig jaar naar Italie geweest , geen sneeuw maar wel steenkoud (in de alpen)en natuurlijk ondanks de wintervloeistof alles bevroren .
Ook een aantal duitsers had hier last van , en deze waren hier al op voorbereid getuige het spuitflesje met ruitenvloeistof.
Heb mijzelf voorgenomen als ik deze reis weer eens onderneem , ik ook een plantenspuit met ruitenvloeistof meeneem altijd handig , en als de nood hoog is kan desnoods de bijrijder onder het rijden het op de voorruit spuiten.
Dus wel een handige tip van die spuitfles vind ik.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Je zou toch denken dat met een nacht temperatuur dat de dealer de auto uitlevert met fatsoenlijke sproeiervloeistof? En dat voor een Scandinavisch merk...
Ik heb gisteren mijn nieuwe V50 opgehaald, en op de terugweg naar huis later die avond stond ik ook al droog, en stond de sproeierkop in de bumper er zo bij:

En er zat een laag half bevroren vloeistofprut tegen de koplamp (en de directe omgeving) geplakt.
Iemand een idee wat ik kan doen om de waarschijnlijk bijna volle tank ruitenwisservloeistof aan te lengen zodat ik de komende paar dagen niet hetzelfde probleem krijg? Dit is toch wel vrij zwaar K...
Ik heb gisteren mijn nieuwe V50 opgehaald, en op de terugweg naar huis later die avond stond ik ook al droog, en stond de sproeierkop in de bumper er zo bij:

En er zat een laag half bevroren vloeistofprut tegen de koplamp (en de directe omgeving) geplakt.
Iemand een idee wat ik kan doen om de waarschijnlijk bijna volle tank ruitenwisservloeistof aan te lengen zodat ik de komende paar dagen niet hetzelfde probleem krijg? Dit is toch wel vrij zwaar K...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Mijn c30 lijkt met dit weer veel harder te gaan en als hij beetje warm is, veel sneller op te trekken, hebben jullie dat ook?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Die van mij wil nog niet harder als 120 hoor 

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja begrenser he... zijn ze misschien ook vergeten 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Ben vanmorgen naar Maastricht gereden.
In Brabant begon de ellende al geen sproeivloeistof meer uit te krijgen.
Ok het was daar al -11 maar toch, op de verpakking stond tot -18.
Wat zou een winterpakket extra hebben om niet te bevriezen trouwens?
In Brabant begon de ellende al geen sproeivloeistof meer uit te krijgen.
Ok het was daar al -11 maar toch, op de verpakking stond tot -18.
Wat zou een winterpakket extra hebben om niet te bevriezen trouwens?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
[quote="arnoud."]Je zou toch denken dat met een nacht temperatuur dat de dealer de auto uitlevert met fatsoenlijke sproeiervloeistof? En dat voor een Scandinavisch merk...
Ik heb gisteren mijn nieuwe V50 opgehaald, en op de terugweg naar huis later die avond stond ik ook al droog, en stond de sproeierkop in de bumper er zo bij:
Ik zou als ik jou was teruggaan naar de dealer nw auto's worden door de dealer afgevuld dus of ze zijn de vloeistof vergeten of er is duidelijk te weinig gevuld.
Je kan proberen om er puur onverdunde vloeistof in te gooien maar als er weinig is verbruikt gaat ook dat niet lukken.
Ik heb gisteren mijn nieuwe V50 opgehaald, en op de terugweg naar huis later die avond stond ik ook al droog, en stond de sproeierkop in de bumper er zo bij:
Ik zou als ik jou was teruggaan naar de dealer nw auto's worden door de dealer afgevuld dus of ze zijn de vloeistof vergeten of er is duidelijk te weinig gevuld.
Je kan proberen om er puur onverdunde vloeistof in te gooien maar als er weinig is verbruikt gaat ook dat niet lukken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Even het schroefje laten weghalen onder de auto.arnoud. schreef:Die van mij wil nog niet harder als 120 hoor
Had je vroeger bij het transport van een cd speler ook, zijn ze in de garage denk ik vergeten bij jou

Hierna kan je ook naar een hogere versnelling dan 1 en maakt hij iets minder geluid.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.