Tikken en zeer hard ratelen, nokkelen boven de 3000 toeren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Hoi Ed ja dat was ook een D5 maar let op als de injector inwendig lekt is het de vraag of reinigen ook echt helpt inwendige lekkage wil zeggen dat de injector dus te weinig of verkeerd inspuit , maar daar kunnen ze je bij L&G wel antwoord op geven is inderdaad LGmotorenrevisie in de Bullewijk
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Elke verstuiver lekt een klein beetje. Als ze de norm maar niet overschrijden is er niks aan de hand. Misschien dat hij van een reiniging wel opknapt. Overigens jammer dat alle leidingen moeten worden vervangen. Doen jullie dat ook altijd? Die dingen zijn best prijzig.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Als een verstuiver vervangen word zit de leiding erbij Volvo levert tegenwoordig sets per cilinder dus cpl met leiding.
Als het om welke reden los moet word ook niet altijd de leiding vervangen dicht is dicht maar mocht er een lekken dan zal je wel moeten is ook prijstechnis een beetje met je klant meedenken al zegt volvo dat je ze altijd moet vervangen als ze los zijn geweest.
yes
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11

Volgende week worden, bij een andere dealer, de verstuivers getest. Ben benieuwd, Kan mijns inziens alleen maar aan een verstuiver liggen. Auto heeft pas 25000 km gereden... Auto zit nog in de garantie. Heeft iemand nog een advies voor mij zodat alles goed afloopt?

Bij voorbaat dank. Ik laat jullie weten hoe een en ander afloopt.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

yes schreef:Volgende week worden, bij een andere dealer, de verstuivers getest. Ben benieuwd, Kan mijns inziens alleen maar aan een verstuiver liggen. Auto heeft pas 25000 km gereden... Auto zit nog in de garantie. Heeft iemand nog een advies voor mij zodat alles goed afloopt?

Bij voorbaat dank. Ik laat jullie weten hoe een en ander afloopt.
ja,ga naar een echte dieselspecialist
bij jou in de buurt (harderwijk] zit diesel specialist buchli
http://www.buchli.nl/content.php?p=1
geen glans zonder wrijving
yes
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11

toppertje schreef:
yes schreef:Volgende week worden, bij een andere dealer, de verstuivers getest. Ben benieuwd, Kan mijns inziens alleen maar aan een verstuiver liggen. Auto heeft pas 25000 km gereden... Auto zit nog in de garantie. Heeft iemand nog een advies voor mij zodat alles goed afloopt?

Bij voorbaat dank. Ik laat jullie weten hoe een en ander afloopt.
ja,ga naar een echte dieselspecialist
bij jou in de buurt (harderwijk] zit diesel specialist buchli
http://www.buchli.nl/content.php?p=1
Goedemorgen, afgelopen vrijdag zijn de verstuivers getest. Voor mij een dwaze toestand. Stekker erin, de motor een tijdje starten en de verstuivers zijn getest. Hoe kan je nu mechanische problemen, zoals het harde getik/geratel boven de 3100 tpm, vinden wanneer je op een dergelijke laptop manier tewerk gaat? Ben waarschijnlijk te gehecht aan de ouderwetse manier van testen. De resulaten van de laptoptest zijn alsvolgt.
Correctiebrandstofhoeveelheid cilinder 1 max -0,2 min -0,29
¨ ¨ 2 0,6 0,49
¨ ¨ 3 -0,13 -0,33
¨ ¨ 4 0,16 -0,01
¨ ¨ 5 -0,08 -0,24

Een en ander gemeten bij ECM motortoerental tussen 204 en 207 omw/min.

Het zeer veneinige getik/geratel vanaf 3100 tpm had men niet gehoord bij de testen????.............
Voor de goede orde, je kan een verstuiver toch alleen goed testen op een externe testbank? Of heb ik het hiermee mis.

Graag jullie reactie.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Volgens mij kun je een D5 verstuiver alleen mechanisch testen door de retourhoeveelheid te bepalen. Misschien dat bij de nieuwere types ook electronisch bepaald wordt wat de retour is, maar is mij niet bekend.

Wat er hier gegeven wordt is volgens mij alleen de hoeveelheid brandstof die er extra of minder ingespoten dient te worden om de motor mooi te laten lopen. Elke injector heeft een afwijking en deze hoeveelheden zeggen dus iets over de afwijking van elke injector. Ik weet niet of het automatisch iets zegt of een injector goed is of niet, al zal er wel een relatie zijn met de inwendige lekkage, dus slijtage van een injector.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Retour en corr factor zeggen niets over het nevelbeeld van de injector om dit goed te kunnen controleren zal hij er toch echt uit moeten .
Heb je er een pisser inzittten dan drupt hij de hoeveelheid naar binnen terwijl dit nevel dient te zijn , hoe mooier het nevelbeeld des te rustiger verloopt het verbrandingproces ,zonder dus de harde dieselnok.
yes
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11

hadico schreef:Retour en corr factor zeggen niets over het nevelbeeld van de injector om dit goed te kunnen controleren zal hij er toch echt uit moeten .
Heb je er een pisser inzittten dan drupt hij de hoeveelheid naar binnen terwijl dit nevel dient te zijn , hoe mooier het nevelbeeld des te rustiger verloopt het verbrandingproces ,zonder dus de harde dieselnok.
Bedankt voor de reacties. Ik ben het helemaal met hadico eens. Op de laptop manier kom je nooit achter de lopende problemen. De Volvo dealer, een zeer klantvriendelijke!, haalt maandag de verstuivers eruit. Ik laat vervolgens op mijn kosten de verstuiver testen bij Bosch centre Buchli in Harderwijk. Kijken wat er uit komt. Mijn Volvo dealer had eerder een geval met dezelfde klachten en die bleken ook voort te komen uit een slechte/defekte injector. Vraag ik mij dan weer af waarom het bij mij niet op wrdt gelost...........Moet nu zelf alle initiatieven nemen. Daarvoor heb je in principe de garantie. (auto heeft al genoeg gekost, mag je toch wel enige service van een importuer verwachten)
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Hallo Yes is er al iets bekend?
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Ik heb hetzelfde probleem.
Het tikken wat meneer bedoeld is hetzelfde als je vroegerbij een mercedes diesel hoorde als deze 200.000 km gelopen had.
De klepzittingen moesten dan vervangen worden en het probleem was opgelost.

Mijn volvo heeft 73.000 gelopen, en ik heb stationair ook een tikkend geluid.
Niet als motor koud is, maar hoe harder er mee gereden wordt hoe harder, de tik is.
De volvodealer zegt idddat er niets aan de hand is, maar als ik bij een klant aankom die geen volvo rijd, vragen ze me iedere keer of de motor wel goed loopt.

Dan zeg ik leg dat ff aan de dealer uit. Ik weet het ook niet, maar ik stoor me er enorm aan.
Zijn wij nou echt de enigste die het horen, of die het probleem aan de hand hebben.
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

waar zit een dieselspecialist in de buurt van eindhoven, die hier verstand van heeft.
yes
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11

hadico schreef:Hallo Yes is er al iets bekend?
Hallo allemaal, er is inderdaad het een en ander bekend. Zakt een beetje mijn broek van af. Afgesproken was dat ik de auto naar dealer zou brengen en zij de verstuivers er uit zouden halen. Ik zou ze laten testen bij Buchli in Harderwijk. Vervolgens zouden zij de verstuivers er weer in zetten. De kosten voor het testen bij Buchli, 120 euro, zou voor mijn rekening zijn. Wel, uit de test bleek dat de verstuivers binnen de grenzen functioneerden dus goed waren. Balen!! Buchli deelde mij mede dat wanneer ik de oorzaak van het getik wilde weten de auto op de testbank zou moeten. Het was meestal een probleem in de software welke er op de bank wel uit kwam. Wordt echter een dure grap. Minimaal circa 500 euro. Ik terug naar de dealer, verstuivers er weer in. Toen ik weg wilde gaan kreeg ik nog even een rekening van 505 euro in mijn hand. (auto nog in de garantie) Moet worden recht gezet.
Kreeg van de receptie te horen dat bij 3100 a 3200 toeren het variabele inlaatspruitstuk, zou alleen op de 185 pk versies zitten, ging werken en dat daar het venijnige getik weg kwam. Naar mijn mening een kul verhaal (sorry). Hier moet ik het mee doen. Geef echter niet op. Dit kan er bij mij niet in. Koop een 18 maanden oude V70 momentum geartronic D5 185 pk en voor veel geld en dan deze behandeling! Vervelende zaak. Ga nu doorbijten tot ik bloed proef!! Wanneer iemand suggesties heeft graag!!!
Groeten Yes
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Vreemde manier van doen er word erkent dat er een geluid in je motor zit je denkt mee in de oplossing ,maakt hier zelfs nog kosten voor en word afgewimpelt met een verhaaltje.
Ik zou in ieder geval Volvo NL melden hoe en wat er aan de hand is mogelijk dat deze iets voor je kunnen doen zoals bv een service inspecteur de auto laten beoordelen om een oplossing te zoeken.
Spruitstuk verhaal hadden ze je als dit zo is kunnen demonstreren door het bed. stangetje los te nemen en een proefritje te doen (met jou!)al blijft dan het feit staan dat hij overmatig geluid maakt.
Al met al een vervelende zaak ik hoop dan ook dat het naar tevredenheid word opgelost.
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Yes, is het geluid het ergste aan de rechterkant van de auto?
Ikzelf heb een brom in de motor alsof de luchtfilter eruit is, en dit enkel bij warme motor.
Bij mij is dit het ergste aan de rechterzijde van de auto.
links hoor je het minder.
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
yes
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11

maikel2360 schreef:Yes, is het geluid het ergste aan de rechterkant van de auto?
Ikzelf heb een brom in de motor alsof de luchtfilter eruit is, en dit enkel bij warme motor.
Bij mij is dit het ergste aan de rechterzijde van de auto.
links hoor je het minder.
Hai, het geluid komt vanaf zittende op de bestuurdersstoel van rechts. Hij doet het zowel warm als koud en blijft het doen wanneer je de motor belast zoals bij inhalen of in de bergen. Zie vorige info.
Gr. Yes
Gebruikersavatar
maikel2360
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:13
Locatie: turnhout

Ik ben vandaag bij een belgische onafhankelijke volvo verdeler geweest, en deze wist mij gelijk te vertellen, dat er terugroepakties zijn, bij de D5 motoren.
Beginnende van de klepzittingen tot verstuivers toe.
Mijne gaat volgende week donderdag naar de importeur, waar ze gaan bekijken, wat ze moeten gaan vergoeden.
aangezien de vorige eigenaar nooit niets heeft gedaan, is de auto nu 4 maanden uit de fabrieksgarantie, terwijl er terugroepakties op liepen.

Maar ja het blijkt nu als je niets tegen de dealer zegt, hij er ook niets aan zal doen.
Het bewijs heb ik, want de officiele dealer zei tegen mij dat ze zo allemaal lopen, terwijl de onafhankelijke verdeler een hele andere mening heeft.

Overigens, de onafhankelijke man, heeft rechtstreeks kontakt met de importeur, en moet de auto via de dealer aanleveren. ongelooflijk, dat ze met zo een auto, je gewoon naar huis sturen.
Ik wil gewoon dat het wordt opgelost, maar volgens mij rijden er te weinig technische mensen in een volvo, en daarom wordt er zo stom gereageerd bij de dealer.
D5 185 PK 2006 Geartronic 6
Electricsilver
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 13.01.2009 - 14:27
Locatie: Ooost NL

Beste YES,

Ik zou volgende week gewoon even naar de importeur in Beesd bellen en het probleem uitleggen. Bij de echte Volvodealer krijg je nooit een rekening binnen de garantie ! Dus dit even vermelden bij de importeur.
Ik heb in het verleden al een paar keer gehad dat ik de importeur belde met een probleem... en na 10 minuten had ik de dealer aan de lijn ::? Je moet wel even volledig zijn wat er allemaal bij de dealer is gebeurd, en er uiteraard bij vermelden dat je sterk de indruk hebt dat ze je afshepen. Het lijkt wel een oude truuc, de dealers moeten bij de meeste merken het uurloon wel zelf (of deels) voor hun rekekning nemen.

suk6, Arie
460 (1990) - 440 (1995) - 245 (2x, 1989 en 1992) - 855 2.5 benz (1995) - V70 2.4 LPG (1997) - V70 2.5D (1999) - V70 D5 (2002) - V70 2.4D (2007) - V70 2.4D (2009)
yes
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11

Electricsilver schreef:Beste YES,

Ik zou volgende week gewoon even naar de importeur in Beesd bellen en het probleem uitleggen. Bij de echte Volvodealer krijg je nooit een rekening binnen de garantie ! Dus dit even vermelden bij de importeur.
Ik heb in het verleden al een paar keer gehad dat ik de importeur belde met een probleem... en na 10 minuten had ik de dealer aan de lijn ::? Je moet wel even volledig zijn wat er allemaal bij de dealer is gebeurd, en er uiteraard bij vermelden dat je sterk de indruk hebt dat ze je afshepen. Het lijkt wel een oude truuc, de dealers moeten bij de meeste merken het uurloon wel zelf (of deels) voor hun rekekning nemen.

suk6, Arie
Ha Arie,
Dank voor je reactie. Ben het helemaal met je eens. Maar. het leek mij beter eerst de dealer een kans te geven de zaak op te lossen. Zijn daar dus niet echt toe bereid of hebben wellicht de kennis niet in huis. Ben het nu zat en heb gisteren een uitgebreide mail naar de service afdeling van Beesd gestuurd. Zit zelf een maand of vier in het buitenland en loop daardoor uit de garantie zonder dat er iets aan de auto kan gebeuren. Door nu de importeur in te schakelen weet ik zeker dat de ellende nog onder de garantie zal vallen. Mocht het niet opgelost worden dan gaat de V70 er uit. Heb mijn buik er van vol. Mijn vorige V70 2.5T heb ik lang gehad en 300.000 km mee gereden. Mankeerde nooit iets aan. Nu heb ik eens een keer wat en dan dit. Leer je de dealers kennen..........Wordt na de Volvo dan wellicht een Audi A6. Ga mij dan wel zeer goed orienteren op de afterservice. (voor zover dit mogelijk is) Baal echter wel want Volvo is tot op heden zeer, zeer goed bevallen. Blijf echter wel lachen :P

Groeten Yes.
yes
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.11.2008 - 11:11

Goedemiddag,

Ik zou nog laten weten wat de reaktie van Volvo Beesd was. Na mijn tweede mail, 7 dagen later, kwam de reaktie. Ik had zeer uitvoerig de situatie en de problemen aangegeven. Hier de inhoud van het antwoord op mijn mail aan Beesd.

Geachte heer Yes,
Uw mail is in goede orde ontvangen en met interesse gelezen. Allereerst betreurt het ons te vernemen dat u een tikkend geluid waarneemt in uw Volvo V70 D5. Naar aanleiding van uw e-mail berichten wij u graag het volgende. Er is voor uw Volvo met chassisnummer 0661750, 1 technische aanpassing geregistreerd en die is reeds door de Volvo-dealer aan uw auto uitgevoerd.

Er staan verder geen modificaties of Service-oplossingen voor deze auto geregistreerd. De door u omschreven modificaties hebben geen betrekking op uw Volvo. Gelet op de inhoud van uw brief hebben wij gemeend er goed aan te doen dit te bespreken met uw Volvo dealer. De Volvo-dealer is bereid om nogmaals alle mogelijke aandacht aan het geluid van uw Volvo te besteden. De dealer zal contact met u opnemen en dit verder met u bespreken. Met betrekking tot de kosten die u gemaakt heeft om op eigen initiatief een onderzoek te laten uitvoeren door een extern bedrijf, berichten wij u dat de kosten die hieruit voortkomen niet voor fabrieksgarantie in aanmerking kunnen komen. Deze worden door de fabriek niet vergoed. Er is geen defect onderdeel geconstateerd cq vervangen. Wij zijn van mening dat de discussie over kosten van dit onderzoek een zaak is tussen u en de Volvo-dealer. Hierover zijn afspraken gemaakt tussen u en de dealer waarbij wij als importeur niet betrokken zijn geweest. Ook dit onderwerp zal de Volvo-dealer verder met u bespreken. Hij zal met u contact opnemen om u uit te nodigen voor een gesprek.

Hier kom ik bijna zeker niets verder mee. Is er iemand die kan checken of er modificaties voor de software, klepzittingen en verstuivers zijn geweest voor mijn auto?
De auto is voor het eerst in maart 2007 op kenteken gezet in Duitsland. Chassisnummer 0661750. Een mede volvorijder uit Belgie zou de zelfde problemen hebben en men heeft het tegen hem gehad over de bovenvermelde modificaties. Graag jullie reaktie.

Groeten Yes.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”