Motorsysteem service vereist

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Omeit
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.02.2006 - 11:35

Wie helpt me?

Sinds een week of vier krijg ik regelmatig een melding zoals beschreven in het onderwerp. In combinatie met deze melding "motorsysteem service vereist" weigert cruisecontrol in te schakelen of wordt cruisecontrol tijdens het rijden uitgeschakeld. De problemen treden volledig "random" op en ik word er zolangzamerhand gestoord van.

Diverse bezoeken aan de dealer hebben het probleem niet verholpen. De dealer wijt de problemen aan de software, maar ik heb hier zo mijn twijfels over. Ik heb ergens iets gelezen over problemen met de EGR klep (whatever this may be) of de brandstofpomp. Wie heeft soortgelijke problemen gehad en heeft een dealer die het probleem wel op heeft kunnen lossen?

Voor de volledigheid het gaat om een 2.0 diesel van augustus 2005

Omeit
Vincent
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.02.2006 - 12:05
Locatie: Melissant

Heb precies dezelfde melding gehad. Op de terugweg vanuit Oostenrijk slechts 34 keer deze melding weg moeten klikken en 3 x de auto moeten stilzetten wegens gebrek aan vermogen. Daarna in Nederland melding eenvoudig weten te reproduceren, wacht tot de motor warm is, trek hem in de 4e versnelling door tot 3200 toeren, schakelen en gelijk flink het gas erop. Zodra de turbo wat wil doen heb je prijs.

Vorige week is de auto bij de garage geweest, klep vervangen daarna nog geen problemen gehad. Weet niet precies wat er vervangen is, ben de auto niet zelf op wezen halen
Omeit
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.02.2006 - 11:35

Bedankt voor de reactie. Ik heb het probleem helaas ook af en toe bij het starten. Neem van mij aan dat de motor dan geen 3400 toeren draait. :fadein: Ik zit me overigens nu wel te bedenken dat het allemaal begonnen is met een andere melding die duidde op de EGR klep. Alleen is deze melding na het wissen van de computer nooit meer terug gekomen ::? .
arisvh
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 01.03.2005 - 17:43
Locatie: Veenendaal

Ik heb de zelfde melding gehad. Uitlezen van de computer leverde het volgende op : Lichte acceleratie en/of lichte stijging hellinghoek ( lees lichte stijging wegdek). Hiervoor is inmiddels een update beschikbaar en bij mij is het probleem verholpen. Ik weet niet of je wat aan hebt maar iig succes ermee ........
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Mijn V50 2.0d van jan 2005 is op maandagochtend gebouwd.

Behalve heftige airco problemen, airco ging op vol vermogen de boel verwarmen (Terwijl het buiten 30 graden was..), heb ik het voorjaar van 2005 heel veel motormanagement problemen gehad.
Na een heleboel software updates, egr klep e.d., bleek het bij mij de dieselpomp te zijn.

Een dealer moet dit probleem van jou op kunnen lossen.... Alhoewel, bij mij hebben ze de auto 3.5 weken in de garage gehad, voordat ze het z.g. limp mode probleem gefixt hadden.

Cheers,

GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Gebruikersavatar
vOlOv
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 02.07.2005 - 19:23
Locatie: Leiden

Ben geen technisch wonder, maar de laatste software + een nieuwe EGR klep zou het probleem de wereld uit moeten helpen. Iig bij veel andere is dit zo geweest incl. ondergetekende....
C70 2.0D Tourer - Ember Black Pearl
S40 2.0D Momentum - Flint Grey

Afbeelding
Omeit
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.02.2006 - 11:35

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar hij staat er weer. Ik heb 'em vandaag weer heen gebracht. Sinds afgelopen zaterdag al weer zeker 5 of 6 meldingen gehad. Tijdens het uitlezen wist de monteur me te vertellen dat de EGR klep al vervangen is ::? ,helaas geeft de auto wederom een foutmelding op de EGR klep. Daarnaast geeft apparaat dat verantwoordelijk is voor het functioneren van de DSTC ook een foutmelding. Het begint me overigens op te vallen dat de storing vrijwel altijd optreedt bij accelereren in de tweede versnelling bij een laag toerental. De motor verliest vermogen waarna het ondertussen beruchte lampje weer gaat branden. Opvallend detail is dat dit bijna altijd gebeurt na een korte rechts, links, rechts bocht (lees minirotonde).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20785
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

gnd schreef:Alhoewel, bij mij hebben ze de auto 3.5 weken in de garage gehad, voordat ze het z.g. limp mode probleem gefixt hadden.

Cheers,

GND
Ik durf het bijna niet te vragen: Maar hoe lang rij je nu al zonder problemen? Of is het nog steeds niet naar volle tevredenheid opgelost.

En wat was nu de oplossing voor dat limp mode probleem.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Omeit
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 20.02.2006 - 11:35

Na vele weken zoeken is de oplossing dan eindelijk gevonden. De dealer is samen met de technische specialisten van Volvo tot de conclusie gekomen dat het probleem wordt veroorzaakt doordat de turbo bij lage toerentallen niet goed ingeschakelt

Hoe het technisch in elkaar zit, geen idee. Wel dat ik nu al weer twee weken probleemloos rij. De populaire term voor het defecte onderdeel; de gangmaker. ::roll:

Heb je soortgelijke problemen, doe er je voordeel mee

Ik rij ondertussen weer met veel plezier in mijn V50, hoewel ik van mening blijft dat het vinden van de oorzaak veel te veel tijd gekost heeft
wout76
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.10.2009 - 19:33

Omeit schreef:Na vele weken zoeken is de oplossing dan eindelijk gevonden. De dealer is samen met de technische specialisten van Volvo tot de conclusie gekomen dat het probleem wordt veroorzaakt doordat de turbo bij lage toerentallen niet goed ingeschakelt

Hoe het technisch in elkaar zit, geen idee. Wel dat ik nu al weer twee weken probleemloos rij. De populaire term voor het defecte onderdeel; de gangmaker. ::roll:

Heb je soortgelijke problemen, doe er je voordeel mee

Ik rij ondertussen weer met veel plezier in mijn V50, hoewel ik van mening blijft dat het vinden van de oorzaak veel te veel tijd gekost heeft
En wat kost het vervangen van die gangmaker?
Ik herken het probleem en mijn turbo doet het niet altijd naar behoren dus ik denk dat ik hetzelfde probleem heb.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Sinds een paar weken hebben wij die melding ook.. 1 week voordat we die melding kregen, was het systeem gereset door het hoge verbruik. Wat nu weer oke is.

Waarschijnlijk komt het door die reset, maar is niet zeker.

Wij hebben de melding zelf ook proberen te resetten, wat lukt, maar een minuut later komt de melding weer terug.
Popoll
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29.11.2008 - 22:04

Ik heb dit ook meegemaakt, bij mij was het verholpen door het roetfilter te vervangen.
V50 - D5
T4Freak
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 18.09.2006 - 01:50

De diesels hebben een variabele turbo dat wil zeggen bij verschillende toeren de juiste turbo druk.
Dit word mechanisch door vacuum geregeld tijdens het vervangen van mijn turbo moest ik er op letten dat deze goed vrij werkt en ook niet verstellen.
Garret test iedere turbo met zo'n systeem om te zorgen dat de turbo optimaal werkt.

Helaas vacuum en die kleppen werken na een aantal keer vocht of hoge temperaturen niet lekker meer.

Ook door teveel roet komen de schoepen vast te zitten.

wout76
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.10.2009 - 19:33

Ik heb hetzelfde probleem.
Nu is de gangmaker en de turbodruksensor (oid) vervangen.
De turbo doet het nu weer prima.

Maar stottert de auto tijdens het rijden. Storing na uitlezen is het vervangen van de schakelaar van de remmen.
Echter is deze schakelaar al vervangen! Nu blijkt dat mogelijk een universele computer meerdere schakelaars omschrijft als remlichtschakelaar.
Dus mogelijk hebben we de remlichtschakelaar voor niets vervangen.
Toch maar even laten uitlezen bij de echte volvodealer. Hopen dat het iets oplevert.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”