Binnenkort gaat het stevig vriezen. -17 in Winterswijk voorspellen de weerprofeten.
Is dat nog iets om rekening mee te houden, als diesel rijder?
Hoe doen ze dat in Zweden?
Diesel bevriezen
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Antivries toevoegen?
Maar denk niet zo snel dat de diesel het probleem zal zijn. Kijk maar naar die geweldige russische tanks die het altijd deden. Die van Duitsers waren superieur maar hadden toch moeite met die lage temperaturen.
Motorverwarming hebben ze vaak in die landen en garages bij ieder huis. Scheelt veel of je in de kou je auto start of lekker warm in de garage.
Maar denk niet zo snel dat de diesel het probleem zal zijn. Kijk maar naar die geweldige russische tanks die het altijd deden. Die van Duitsers waren superieur maar hadden toch moeite met die lage temperaturen.
Motorverwarming hebben ze vaak in die landen en garages bij ieder huis. Scheelt veel of je in de kou je auto start of lekker warm in de garage.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27.04.2008 - 17:58
- Locatie: zevenbergen
die deden er eeb beetje benzine erbij
deden wij vroeger ook bij de shovel en altijd s'avonds tanken als je klaar was met werken dan had je geen condens in de tank die kan bevriezen
deden wij vroeger ook bij de shovel en altijd s'avonds tanken als je klaar was met werken dan had je geen condens in de tank die kan bevriezen
- Fabian
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
- Locatie: Zuidhorn
http://www.anwb.nl/auto/onderhouden-en- ... maken.html
Dieselbrandstof in de winter
De meest voorkomende problemen bij auto's met een dieselmotor in de winter zijn:
• bevriezing van water in het brandstoffilter;
• het zogenoemde 'vlokken' van de brandstof.
Om dat te voorkomen leveren de meeste brandstofmaatschappijen elk jaar vanaf oktober 'winterdiesel'. Hier zit geen paraffine in, die stof die de vlokvorming veroorzaakt.
Normale zomerdiesel kan al bij enkele graden boven nul gaan vlokken! Winterdiesel is meestal gegarandeerd tot - 20 graden Celcius.
Een bekend middel om dieselolie beter bestand te maken tegen bevriezing was het toevoegen van benzine of petroleum. Dat mag zeker bij moderne dieselmotoren absoluut niet meer! Er kan namelijk door een gebrek aan smering ernstige schade ontstaan aan de dieselpomp.
Voorkomen is ook in dit geval weer beter dan genezen. Daarom hebben sommige autoconstructeurs deze problemen al voorzien. Zij monteren standaard een verwarmd brandstoffilter. Als uw dieselauto dit niet heeft, kan de dealer dit alsnog monteren. Prijzen liggen in de buurt van de € 200,-.
En als er toch moet worden 'genezen'? Als de brandstof toch is gaan vlokken, kunt u de auto het beste in een verwarmde ruimte brengen. Of anders moet u met een föhn het brandstoffilter en de leidingen trachten te ontdooien.
Dieselbrandstof in de winter
De meest voorkomende problemen bij auto's met een dieselmotor in de winter zijn:
• bevriezing van water in het brandstoffilter;
• het zogenoemde 'vlokken' van de brandstof.
Om dat te voorkomen leveren de meeste brandstofmaatschappijen elk jaar vanaf oktober 'winterdiesel'. Hier zit geen paraffine in, die stof die de vlokvorming veroorzaakt.
Normale zomerdiesel kan al bij enkele graden boven nul gaan vlokken! Winterdiesel is meestal gegarandeerd tot - 20 graden Celcius.
Een bekend middel om dieselolie beter bestand te maken tegen bevriezing was het toevoegen van benzine of petroleum. Dat mag zeker bij moderne dieselmotoren absoluut niet meer! Er kan namelijk door een gebrek aan smering ernstige schade ontstaan aan de dieselpomp.
Voorkomen is ook in dit geval weer beter dan genezen. Daarom hebben sommige autoconstructeurs deze problemen al voorzien. Zij monteren standaard een verwarmd brandstoffilter. Als uw dieselauto dit niet heeft, kan de dealer dit alsnog monteren. Prijzen liggen in de buurt van de € 200,-.
En als er toch moet worden 'genezen'? Als de brandstof toch is gaan vlokken, kunt u de auto het beste in een verwarmde ruimte brengen. Of anders moet u met een föhn het brandstoffilter en de leidingen trachten te ontdooien.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
- Fabian
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
- Locatie: Zuidhorn
Heeft volvo een verwarmd brandstoffilter ?
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
hehe beetje offtopic, maar dit doe ik nog steeds. en die Volvo kachels zijn echt snel warm. Die van de 460 helaas wat minder snel dan in mn 240.Tot slot
Niet de motor aanzetten voor het krabben, want de motor warmt stationair nauwelijks op en het is slecht voor de motor en voor het milieu. Bovendien sta je erg ongezonde uitlaatgassen in te ademen tijdens het krabben. Dus eerst krabben, dan instappen, starten en rustig wegrijden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Duidelijk verhaal van die Diesel dus.
Ik verwacht zelf geen problemen.
En over het opwarmen: Ik start de motor, en ga dan krabben. Anders stap ik in, en beslaat mij de voorruit!
Ik verwacht zelf geen problemen.
En over het opwarmen: Ik start de motor, en ga dan krabben. Anders stap ik in, en beslaat mij de voorruit!
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nou ik maak me niet zoveel zorgen, mijn auto houdt het ook in de Alpen vol dus waarom zou hij deze nacht niet vol kunnen houden?
We zullen het morgenochtend zien!
We zullen het morgenochtend zien!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra