Nog meer aanjager problemen V40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
heintjep
Starter

Dag allemaal,

Kan iemand me misschien vertellen waar het volgende probleem vandaan komt en of er makkelijk wat aan te doen is:

Het gaat hier om een 2002 V40:
Als ik de aanjager vol op de raam laat blazen, dan komt er nauwelijks lucht uit de uitstroomopeningen aan de voorruit. Met als gevolg dat je met deze koude dagen een eeuwigheid moet wachten totdat je fatsoenlijk zicht hebt. Het lijkt alsof de lucht ontsnapt ergens onder het dashboard? Zijruiten zijn ook bij lange ritten vaak aangeslagen...

Verder merk ik dat de klimaatregeling regelmatig begint te flippen: hij gaat of uit, of begint vol te blazen, soms koud, soms warm... Heeft dit laatste misschien te maken met rotte potmeters op het dashboard (lees: een keertje in de contactspray spuiten)?

En als laatste kleinigheid, weet niet of het van belang is... Als de fan op een laag toerental draait, dan wil er nog wel eens een irritant ratelend geluid te horen zijn. Dit is dan direct gekoppeld aan de snelheid van de aanjager....

Alvast bedankt voor de tips!!

Groetjes,
Hein.
bert67
4th Gear member

Zoek eens binnen de v40 sectie hier. Ik meen me iets te herinneren van een losgeschoten slang onder het dashboard. Niet moeilijk te repareren, echter lastig bij te komen.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
Rob Bakker
5th Gear member

als het tegen zit is het gedeelte van de ventilatieopeningen van het dashboard losgekomen, hierdoor wordt de lucht voornamelijk onder je dashboard geblazen.

Hier een link naar het Volvo40forum waar het ook eerder voorbij is gekomen
heintjep
Starter

Tja dat had ik al eens eerder gehoord. Maar bijkomend probleem is de regeling van de ECC. Zoals gezegd gaat ie spontaan vol aan of uit (blower) en de temperatuurinstelling wil ook nog wel eens naar boven uitschieten. Dus ECC begint ineens volop hete lucht te blazen als een idioot...

Niet prettig.... :S

Is het bekend dat de regel electronica vaker de geest geeft? Of mischien een temperatuur sensor of rotte portmeters?
Bjornb
2nd Gear member

Hoi heintjep

Het probleem dat jij beschrijft heeft te maken met het voorverwarmingsrelay. Ja ik vond het ook een rare naam. Ik heb nu mijn facturen niet bij de hand, maar heb dit vorige winter laten repareren door de volvo dealer. Onderdeel was als ik het me goed herinner 30 euro en arbeid 25 euro. Viel alles mee dus.

Ik had precies hetzelfde probleem. Als je hem van AUTO af haalt en gewoon zelf een blaasstand selecteerd zou hij het wel weer moeten doen (tijdelijke oplossing)

Succes. Als ik weer thuis ben komende week zal ik het artikelnummer posten.
(2007) V40 ";Desert Wind"; Phase II Europa 1.8 bj. 2000
heintjep
Starter

Bjornb schreef:Hoi heintjep

Het probleem dat jij beschrijft heeft te maken met het voorverwarmingsrelay. Ja ik vond het ook een rare naam. Ik heb nu mijn facturen niet bij de hand, maar heb dit vorige winter laten repareren door de volvo dealer. Onderdeel was als ik het me goed herinner 30 euro en arbeid 25 euro. Viel alles mee dus.

Ik had precies hetzelfde probleem. Als je hem van AUTO af haalt en gewoon zelf een blaasstand selecteerd zou hij het wel weer moeten doen (tijdelijke oplossing)

Succes. Als ik weer thuis ben komende week zal ik het artikelnummer posten.
Bedankt voor de tip! Ik houd me aanbevolen voor je verdere info, als je die nog kan vinden...

Nogmaals, bedankt alvast!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”