temperatuur meter gaat bijna niet omhoog

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Een collega van mij rijd met een C70 T5 van MY 1999. Sinds gisteren gaat de temperatuurmeter van z'n koelwater nauwelijks omhoog. Als hij dan de airco ( die steeds aan ligt ) aflegd en de de verwarming de warme lucht laat binnen blazen, dan gaat de temperatuur meter een heel klein beetje omhoog. Volgens mij is z'n thermostaat defect. Wat denken julie?
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Dat is wel vaker aangedragen op het Forum als oplossing.

Ik zou ff zoeken hier!
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Ik denk dat door de hevige kou de motor gewoon niet warm wordt, (zeker niet bij korte stukken) ik had het zelf de voorgaande jaren onderweg naar wintersport, dit jaar de radiator afgeschemrt met een stuk karton en de auto is mooi op werk temperatuur gebleven.. (en de kachel ook)
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Ik heb een s60, maar zelfs bij -5 is het koelwater binnen 5 tot 10 min op bedrijfstemperatuur.
De kachel wordt heet zodra het koelwater boven de minimale temp indicatie is.
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12924
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Is de thermostaat. Had het laatst ook bij de 850 van mijn vrouw. Na een rit van dik 40 kilometer kwam de meter net los, en voorheen kwam hij ook al niet verder dan 1/3 van de wijzerschaal.

Bij de dealer nieuwe thermostaat gehaald (ongeveer 20 Euro), gemonteerd et voila: na 5 kilometer komt hij al mooi los en op bedrijfstemperatuur staat de wijzer nu keurig in het midden.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Bedankt voor de tips, ik ga mijn collega hiervan op de hoogte brengen ( hij heeft nog geen internet en pc).
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
Polarbaer
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 02.08.2007 - 14:03

Koots schreef:Bij de dealer nieuwe thermostaat gehaald (ongeveer 20 Euro), gemonteerd et voila: na 5 kilometer komt hij al mooi los en op bedrijfstemperatuur staat de wijzer nu keurig in het midden.
Hier hetzelfde meegemaakt. De auto rijdt sindsdien weer een stuk lekkerder, is onze ervaring. En ook de verwarming doet het beter, niet onbelangrijk in deze winterse tijden. :P
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12924
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Polarbaer schreef:
Koots schreef:Bij de dealer nieuwe thermostaat gehaald (ongeveer 20 Euro), gemonteerd et voila: na 5 kilometer komt hij al mooi los en op bedrijfstemperatuur staat de wijzer nu keurig in het midden.
Hier hetzelfde meegemaakt. De auto rijdt sindsdien weer een stuk lekkerder, is onze ervaring. En ook de verwarming doet het beter, niet onbelangrijk in deze winterse tijden. :P
Dat ook zeker ja. Mijn vrouw klaagde de laatste tijd als dat ze het niet meer lekker warm kreeg in de auto.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

yep, de thermostaat. hebben wij ook gehad. na een hele poos werd hij een beetje warm en als je hem dan even liet staan (met tanken of zo) was ie weer bijna koud.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
K00L
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
Locatie: Werkhoven

Thermostaat kost 18 euro incl btw. vervangen duurt 5 min. kost je een beetje koelvloeistof verder niets. heb em onlangs ook bij mijn 850 vervangen.
Gebruikersavatar
Fi-Wi
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 24.02.2008 - 11:11

Wat zijn - naast het feit dat je interieur slecht verwarmd wordt - de gevolgen van een slecht of niet werkende thermostaat? Slijt je motor hierdoor sneller?

En heeft dit ook gevolgen voor in de warme zomer?
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

De gevolgen zijn, stoom uit de radiator, auto aan de kant en de wegenwacht bellen.

Van groot belang is dat thermostaat en temperatuursensor (die de elektrische ventilator in- en uitschakelt) goed werken. Een werktemperatuur van rond de 95° is prima voor een moderne auto. De thermostaat gaat verder open en de ventilator is langer in werking en dit zorgt ervoor dat de temperatuur niet veel verder oploopt. En de motor gaat echt niet bij 100° koken, want het koelsysteem wordt in bedrijf onder druk gehouden en het kookpunt van koelvloeistof ligt ergens tussen de 110 en 120°C.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Mijn collega z'n thermostaat was defect, en is intussen reeds vervangen dit koste hem €35. incl BTW
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
Fi-Wi
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 24.02.2008 - 11:11

Maar dan zou de temperatuurmeter dan toch juist omoog moeten gaan bij een defecte thermostaat?

De topicstarter geeft juist aan dat de meter niet omhoog gaat en men roept gelijk "thermostaat". Of zie ik dit verkeerd?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Fi-Wi schreef:Maar dan zou de temperatuurmeter dan toch juist omoog moeten gaan bij een defecte thermostaat?

De topicstarter geeft juist aan dat de meter niet omhoog gaat en men roept gelijk "thermostaat". Of zie ik dit verkeerd?
een thermostaat kan blijven openstaan, of helemaal niet opengaan.
als de thermostaat niet opengaat, word de koelvloeistof té warm en gaat de meter omhoog, de motortemperatuur loopt dan ook hoog op omdat er geen koeling is.

als de thermostaat open blijft staan, blijft de koelvloeistof circuleren (word onnodig gekoeld in de radiator) en komt de motor ook niet op temperatuur.
in dit geval komt de meter niet of onvoldoende omhoog.
:wink:
walter leever
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 28.12.2008 - 12:04
Locatie: lommel,belgie

99.9% dat het de thermostaat is,3 wkn geleden kwam ik terug van

een familiebezoek,en merkte dat de motor niet op temperatuur kwam. :?

Iets voor Eindhoven ging het lambda-lampje branden,en ging ie in "noodloop"(dus geen volledige turbodruk meer,dit is om de motor te beschermen) :-x

Zoiets kan dus van het ene op 't andere moment gebeuren,wil ik maar

zeggen.Thermostaat vervangen probleem opgelost.(moest nog wel de fout laten wissen) :P
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”