Bij onze 850 knippert sinds kort een oranje pijl op t dashbord, af en toe schakelt de automaat bak niet.
Hij knippert niet constant en ook komt het voor dat de bak laat schakelt.
We denken dat het in de pnp-swich zit maar weten het niet zeker,
we hadden hier nog een oude bak liggen waar nog een sensor op zat. deze hebben we er afgehaald en op onze bak gezet maar het probleem blijft. Soms kan er enkele km gereden worden zonder problemen.
De bak olie is maand geleden ververst, en er zit een nieuwe oliepomp op. dus daar kan het volgens ons niet inzitten.
Is hier zo een oplossing voor of is de enige manier een nieuwe sensor kopen?
Ik heb het even bij algemeen gezet omdat er meerderde type's volvo zijn waarop deze sensor zit
Oranje pijl gaat branden
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Die oranje pijl geeft waarschijnlijk aan dat de bak in de "heuvelachtige" stand staat (Bij 240 in- en uit te schakelen met het knopje aan de zijkant van de pook), dit zorgt er voor dat de hoogste versnelling niet wordt ingeschakeld.
Volgens mij gaat dit via een relais, misschien is het relais een beetje in de war?
Volgens mij gaat dit via een relais, misschien is het relais een beetje in de war?
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
de AW50-42 bak van de 850 is wat moderner dan die van de 240 Jaap.
die heeft geen heuvelachtige inschakelbare stand.
een knipperende pijl duidt altijd op een storing.
om dan een juiste diagnose te stellen is het belangrijk om te weten welke storing, dus foutcode(s) uitlezen!.
ook even opnieuw lezend stel ik vast dat de bak pas open geweest is, er zit nl een nieuwe pomp in.
wat was de reden hiervoor?.

die heeft geen heuvelachtige inschakelbare stand.
een knipperende pijl duidt altijd op een storing.
om dan een juiste diagnose te stellen is het belangrijk om te weten welke storing, dus foutcode(s) uitlezen!.
ook even opnieuw lezend stel ik vast dat de bak pas open geweest is, er zit nl een nieuwe pomp in.
wat was de reden hiervoor?.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
de nieuwe pomp was omdat we de bak verkeerd op de motor gezet hadden. De bol die in de bak zit zat niet ver genoeg op de as, en daardoor is de oliepomp kapot gelopen. (plaat t.b.v. pomp lag in 2en.)
Deze hebben we laten vernieuwen.
De pnp-switch hadden we nog liggen, en verwachtte dan ook dat dat het probleem zou zijn. En erg veel werk is het niet om hem te vervangen.
Foutcodes van de bak uilezen is door pennetje in A1 en dan 3sec inhouden?
Deze hebben we laten vernieuwen.
De pnp-switch hadden we nog liggen, en verwachtte dan ook dat dat het probleem zou zijn. En erg veel werk is het niet om hem te vervangen.
Foutcodes van de bak uilezen is door pennetje in A1 en dan 3sec inhouden?
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
Mij niet de gek aansteken héLudo schreef:de AW50-42 bak van de 850 is wat moderner dan die van de 240 Jaap.![]()
die heeft geen heuvelachtige inschakelbare stand.
een knipperende pijl duidt altijd op een storing.
om dan een juiste diagnose te stellen is het belangrijk om te weten welke storing, dus foutcode(s) uitlezen!.
ook even opnieuw lezend stel ik vast dat de bak pas open geweest is, er zit nl een nieuwe pomp in.
wat was de reden hiervoor?.
Ik vind die van mij toch leukerder, ik kan de pijl zélf aan en uit zetten

245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
Heb geprobeerd de foutcodes uit te lezen, maar kreeg er niks uit.
Contact aan, pennetje in A1 even ingedrukt houden, maar het ledje bleef constant branden. Dus ook geen 1-1-1. maar helemaal niks.
Moet hij nu in een ander aansluiting? Of doe ik iets verkeerd?
Contact aan, pennetje in A1 even ingedrukt houden, maar het ledje bleef constant branden. Dus ook geen 1-1-1. maar helemaal niks.
Moet hij nu in een ander aansluiting? Of doe ik iets verkeerd?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
had de motor uitstaan, dacht altijd dat dat moest.Ludo schreef:zit er een startonderbreking op?.
lukt het ook niet als je de motor stationair laat draaien?.
ja er zit een startonderbreker op, moet deze eerst uitgeschakeld worden voordat ik t kan uitlezen?
Ga het morgen nog wel een keer proberen.
- volvogrill
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23.12.2004 - 22:29
- Locatie: nederland
aan 440 die bol is de converter gevuld met olie,eerst aftekenen dan compleet met bak demoteren.bij montage eerst op bak mont dan op motor.die pijl die knippert geeft inwendig foutmelding bak,uitlezen""
als je op versnbak die positieschakelaar heb los gemaakt,dam moet je die opnieuw afstellen met speciaal volvogereedschap.
zulke klussen moet je ook bij de dealer laten doen,zij zijn specialist.
ik ben bang dat er iets inwendig defect is,veel succes
als je op versnbak die positieschakelaar heb los gemaakt,dam moet je die opnieuw afstellen met speciaal volvogereedschap.
zulke klussen moet je ook bij de dealer laten doen,zij zijn specialist.
ik ben bang dat er iets inwendig defect is,veel succes
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
De bol en de bak hebben we op aanwijzing van de zogenaamde atv specialist bij ons in de buurt gemonteerd. Dus gaan er voor zover even vanuit dat het goed zit.volvogrill schreef:aan 440 die bol is de converter gevuld met olie,eerst aftekenen dan compleet met bak demoteren.bij montage eerst op bak mont dan op motor.die pijl die knippert geeft inwendig foutmelding bak,uitlezen""
als je op versnbak die positieschakelaar heb los gemaakt,dam moet je die opnieuw afstellen met speciaal volvogereedschap.
zulke klussen moet je ook bij de dealer laten doen,zij zijn specialist.
ik ben bang dat er iets inwendig defect is,veel succes
Maar ik heb net de foutcodes uitgelezen en gezocht in m'n vraagbaak naar de betekenis ervan maar kon niks vinden van meldingen over de automaatbak. dus hoop dat jullie me meer kunnen vertellen. T zijn er nogal wat.
de codes zijn:
223
232
313
323
322
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
Ik kwam het net tegen in de vraagbaak, daar werdt ook over de gasklepstandsensor geschreven dat het signaal hier te laag van zou zijn.
komt deze melding ook door de sensor of staat dit er los van?
komt deze melding ook door de sensor of staat dit er los van?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Keuze schakelaar op de bak stuk!!!!!!!!
Of afstellen
gereedschap heb ik!!!!!!!!!!!!!
Of afstellen
gereedschap heb ik!!!!!!!!!!!!!