Hoi allen
Wij gaan binnenkort eem lange europa tour maken en nu wil ik graag in de achterbak een tweede accu monteren. Deze moet tijdens het rijden oplanden en ons dan via de 2de accu middels een omvormer af en toe voorzien van 220.
Ik heb al veel gegoogeld en ben bij garage geweest (deze wil het graag doen en mag ik me portemonne trekken).
Ik wil graag een gel-accu plaatsen
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
kan iemand mij een beetje een soort stappenplan aanreiken?
Thanks
2e accu
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gewoon via de aansluiting voor de trekhaak lijkt mij de makkelijkste weg. Geen extra kabels en makkelijk weer te verwijderen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik zou het elektrische schema van mijn caravan er eens op moeten nazien, maar zover ik weet gaat de stekkeraansluiting rechtstreeks van de auto naar mijn accu in de caravan. Als hij mijn caravanaccu tijdens de rit bijlaadt, zou ik niet weten waarom je niet de zelfde aansluiting kunt gebruiken voor een extra accu in de auto zelf.
Het verschilt wel van auto tot auto of alleen tijdens de rit of dat er constant 12V op die bedrading staat. In het laatste geval zou je dit aan moeten passen, omdat anders bij stilstand de tweede accu de autoaccu kan leegtrekken.
De draad naar je trekhaak is al gezekerd, dus volstaat een dikke kabel voor de voeding en de massa. Voor je aansluiting naar de omvormer zou ik ook niet bezuinigen op draaddikte en uiteraard wel voorzien van een smeltzekering. Verder nog een omvormer en klaar ben je. Oja, wel zorgen dat de accu goed is opgeladen voor vertrek, niet meer dan voor de helft wordt ontladen en dat ie goed vaststaat onderweg.
Het verschilt wel van auto tot auto of alleen tijdens de rit of dat er constant 12V op die bedrading staat. In het laatste geval zou je dit aan moeten passen, omdat anders bij stilstand de tweede accu de autoaccu kan leegtrekken.
De draad naar je trekhaak is al gezekerd, dus volstaat een dikke kabel voor de voeding en de massa. Voor je aansluiting naar de omvormer zou ik ook niet bezuinigen op draaddikte en uiteraard wel voorzien van een smeltzekering. Verder nog een omvormer en klaar ben je. Oja, wel zorgen dat de accu goed is opgeladen voor vertrek, niet meer dan voor de helft wordt ontladen en dat ie goed vaststaat onderweg.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nu ik dit zo lees zit ik toch de denken aan een extra schakelaar tussen de trekhaakaansluiting en de accu. Iets in mij wil toch graag de extra accu kunnen onderbreken van de auto. Waarom weet ik niet, maar dat is gewoon mijn gevoel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
Mathy
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 01.03.2008 - 01:16
Hallo Reminem
In de 10-polige stekker (die vanaf 1993 in de 90(0) is geleverd) zit als het goed is ook een aansluiting waarmee de spanning naar de trekhaak afgeschakeld wordt, zodra de auto van het contact af gaat. Welke dat precies is weet ik niet, maar de garage moet dat met een multimeter of spanningszoeker gemakkelijk vast kunnen stellen.
Groetjes
Mathy
In de 10-polige stekker (die vanaf 1993 in de 90(0) is geleverd) zit als het goed is ook een aansluiting waarmee de spanning naar de trekhaak afgeschakeld wordt, zodra de auto van het contact af gaat. Welke dat precies is weet ik niet, maar de garage moet dat met een multimeter of spanningszoeker gemakkelijk vast kunnen stellen.
Groetjes
Mathy
-
mightyspawn
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
En het laden moet gestopt worden als deze eenmaal vol is. Een echte killer voor een accu is als die overbelast wordt.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
knorrepot
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
- Locatie: Zaandam
Gelukkig gaat dat hetzelfde voor de gewone accu, dus dat komt vanzelf goed. Het is niet te vergelijken met een losse acculader die je thuis in de schuur hebt staan. Je 2de accu kunnen onderbreken van de trekhaak is ook wel handig om te voorkomen dat je eerste accu net zo hard leekgetrokken word, deze staan anders met elkaar in verbinding. Het mooiste is denk ik een contactgeschakelde draad van de trekhaak pakken, of zelf een schakelaartje ertussen als je onder het rijden veel stroom wilt pakken van die accu. En een multimeter moet je zelf aanschaffen, zeker als je dit soort dingen gaat uithalen. Duur is het niet en als je hem leert gebruiken heel vaak heel handig.
Ik lees aan de bericht datum dat je waarschijnlijk al op reis bent gewwest? alles goed gekomen?
Ik lees aan de bericht datum dat je waarschijnlijk al op reis bent gewwest? alles goed gekomen?
Ben















