airco in de winter

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Mathijs T-4
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 09.04.2008 - 11:48

ik merk er iig niets van, maar dat zal dan wellicht idd met de zwakkere motoren zo zijn!?

@ glitz: Josas heeft dit gepost, GerbenH heeft iets anders gepost.
maar begrijp Josas wel, denk namelijk hetzelfde.

als je namelijk de zoekfunctie op het forum gebruikt en je inleest over extra verbruik door een ecc dan zie je dat dit extra verbruik verwaarloosbaar is (in mijn ogen).. daarom.. indien men zich daarom druk maakt kan je beter een kleinere auto kopen zodat je je niet druk hoeft te maken over die extra kosten als het al een té dure auto is om te rijden.
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Mathijs T-4 schreef:ik merk er iig niets van, maar dat zal dan wellicht idd met de zwakkere motoren zo zijn!?

@ glitz: Josas heeft dit gepost, GerbenH heeft iets anders gepost.
maar begrijp Josas wel, denk namelijk hetzelfde.

als je namelijk de zoekfunctie op het forum gebruikt en je inleest over extra verbruik door een ecc dan zie je dat dit extra verbruik verwaarloosbaar is (in mijn ogen).. daarom.. indien men zich daarom druk maakt kan je beter een kleinere auto kopen zodat je je niet druk hoeft te maken over die extra kosten als het al een té dure auto is om te rijden.
Da's waar ik op doelde..
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Robert Haven
4th Gear member
Berichten: 570
Lid geworden op: 21.10.2006 - 19:21
Locatie: Het Oosten

Ik heb de ecc ook altijd aan staan...
merk hier toch niets van qua vermogensverbruik :P
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Als je hem handmatig uitzet, werkt de compressor niet en als ie zichzelf vanwege de temperatuur uitzet, werkt de compressor op gezette tijden wél. En dat moet juist om te voorkomen dat de lagers drooglopen
Dat vind ik een goede opmerking. Het enige is, dat ik tijdens het rijden altijd merk dat er telkens iets aanslaat/afslaat met de airco op auto. Lijkt een soort relais dat aanspringt ofzo. Vooral op lage snelheden irritant.

Dus wat ik doe: eens in de week of twee week gewoon 10 minuten de airco op "aan" en daarna lekker op uit.

Qua verbruik zal het inderdaad weinig schelen aan of uit denk ik. Rijden met een zware of lichte rechtervoet zal veel meer bepalen.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

1x in de week even aan om de boel in conditie te houden , lijkt mij meer doen genoeg .

Van vocht heb ik verder geen last omdat hij s,avonds lekker binnen staat scheelt in de winter dat gekrap op de voorruit , vind het maar niets om in de ochtend met mijn duffe kop die auto met een krabber te lijf te gaan :D
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
riny
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 10.02.2007 - 20:45
Locatie: nh

op advies van mijn aico moteur is het beter de airco aan te laten staan . Na een airco storing (condensor) lekkage doordat er te weinig koelvloeistof in zat en het gehele systeem na gekeken moest worden (pomp e.d ) wist ik wel beter gewoon op automatisch op 20 grd . De vloeistof lekt uit het systeem omdat hij stil staat en laat je hem stil staan dan moet je de vloeistof laten (kosten) bij vullen .
1971/1973 volvo 142 , 1973/1978 opel kadett gsi1980/1983 buggie classic 1600 1983/1988 citoen ds 1989/1999 bmw 325ia 2000/2006 audi a6 2006/20011 volvo s60 d5 2011/heden c70 d5
mus_t
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 28.12.2008 - 17:45

Een airco verliest sowieso ieder jaar gemiddeld 100mg, geen enkele airco is 100% lekvrij. Maar inderdaad als je de airco lang niet gebruikt komt het boeltje vast te zitten en krijg je problemen.

M'n vader rijdt ook altijd met auto airco aan, systeem is er op voorzien dus zou raar zijn om het niet te gebruiken. Het is niet dat als je airco aanspringt of meedraait dat je plots 20pk verschil hebt, dat kan tot ongeveer 3Pk schelen (als ik het goed geleerd heb;)), niet erg merkbaar op 140pk of meer..
riny
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 10.02.2007 - 20:45
Locatie: nh

de vloeistof lekkage komt omdat in de winter de temperatuur laag is , dus krimpen verschillende materialen assen , lagers enz deze zitten in pakkingen krijgen dus speling er zit in de pomp een as die daar gaat lekken omdat hij dus nooit gebruikt word maar goed iedereen zijn keus vaak een dure keus .De beste oplossing is al aangedragen koop een autootje zonder airco en met drie cylinders of nog beter een fiets kost niets
1971/1973 volvo 142 , 1973/1978 opel kadett gsi1980/1983 buggie classic 1600 1983/1988 citoen ds 1989/1999 bmw 325ia 2000/2006 audi a6 2006/20011 volvo s60 d5 2011/heden c70 d5
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”