Korting nieuwe auto

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40993
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En voordat we voor de 100ste keer in een B <--> NL discussie geraken:
Prijslijsten zijn te vinden op www.volvocars.nl en www.volvocars.be of bij uw lokale dealer.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
KarelV70
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 31.12.2008 - 14:30

volvo schreef:
Maar dit alles natuurlijk wel alleen als de verrekte banken weer eens geld gaan uitlenen....
Ook ik vind die banken boeven en hufters (en dat zijn nog eufemismen, ik bedoel eigenlijk criminelen!!). Maar ik heb nog nooit een auto gekocht zonder er eerst voor te sparen!! Je bent toch mesjogge om voor iets wat zo snel in waarde daalt een lening af te sluiten?!?! Ik heb 6 weken geleden een nieuwe S60 besteld, geld staat op mijn bank, eerlijk voor gespaard. De VS gaan kapot aan de kredieten. Moeten wij daar ook aan meedoen? Nee natuurlijk. Als er geen vraag is naar een product? Sorry voor het product, einde oefening. Life is simple!
Ehm.. Tja. eens hoor. Maar daar had ik het niet over. Bedrijven moeten geld kunnen lenen om zaken te kunnen doen. Een autodealer moet bijvoorbeeld voorraad auto's aanschaffen en uiteraard alles ook weer verkopen. Hiervoor heeft de dealer leningen nodig van een bank. En die doen op dit moment dus erg moeilijk. En dat maakt het voor de autoindustrie dus behoorlijk lastig om dan te overleven.
Fiat Uno 55
Ford Escort Station 1.6
Peugeot 406 Break 2.0 HDi
Saab 9-3 Arc 2.0t
Volvo S60 D5 Edition
Volvo V70 D5 GT Summum/Mobility/Security/Estate
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

@KarelV70
"een dealer moet een voorraad auto's aanschaffen"
Dat valt toch wel mee? Van elk type één exemplaar, meer is niet nodig. Geen dure nodeloze showrooms. Vervolgens bestelt een klant een auto en doet een aanbetaling mét een bankgarantie van dealer c.q. fabrikant. Trouwens een lening afsluiten bij een bank, als je een stapel getekende koopcontracten hebt als gelijkwaardig onderpand, dat moet toch lukken??
cornelis
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.12.2006 - 15:16

KarelV70, ik wil graag meer weten over jouw zeer betrouwbare buikgevoel. Verder helemaal eens met BS, basis prijzen in Denemarken zijn zelfs nog lager, maar ga ga maar eens naar een dealer daar.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

volvo schreef:@KarelV70
"een dealer moet een voorraad auto's aanschaffen"
Dat valt toch wel mee? Van elk type één exemplaar, meer is niet nodig. Geen dure nodeloze showrooms. Vervolgens bestelt een klant een auto en doet een aanbetaling mét een bankgarantie van dealer c.q. fabrikant. Trouwens een lening afsluiten bij een bank, als je een stapel getekende koopcontracten hebt als gelijkwaardig onderpand, dat moet toch lukken??
Vergeet je de voorraad ingeruilde auto's hier niet even?
En dan van alle nieuwe minimaal 1 exemplaar, tel eens mee:
C30 € 25.000,--
S40 € 30.000,--
V50 € 35.000,--
S60 € 40.000,--
C70 € 55.000,--
V70 € 50.000,--
XC60 € 65.000,--
XC70 € 75.000,--
XC90 € 80.000,--
S80 € 55.000,--
Nieuw red je het dus al niet met € 500.000,-- (€ 1.000.000,-- komt overigens eerst voor een beetje voorraad nieuwe auto's) gebruikt doorgaans minimaal datzelfde getal, verkochte nieuwe auto's moet een dealer altijd voorfinancieren (waarbij bankgerelateerde leasemaatschapijen doorgaans zeer slecht van betalen zijn, die financieren die dealer dan wel maar betalen geen rentevergoeding voor een krediet van vaak zomaar 1 maand of meer terwijl ze op hun beurt weliswaar vanuit een andere divisie de dealer wel rente doorberekenen) je hebt ooj nog wat onderdelen op voorraad te houden en als dealer heb je een fatsoenlijks showroom (en ik garandeer je dat die niet gratis zijn) of je bent geen official dealer (meer) kortom een miljoen of 3-4 moet er soms zomaar gefinancierd worden en met de minimale resultaten die kenmerkend voor deze branche zijn trekken diezelfde banken die hun rekeningen soms vele weken open laten staan heden ten dage de stekker er (erg) snel uit.

Maar wel kenmerkend hoe de gemiddelde autokoper denkt, waarom zou iemand iets moeten verdienen?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40993
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

bart simpson schreef:Maar wel kenmerkend hoe de gemiddelde autokoper denkt, waarom zou iemand iets moeten verdienen?
Mij stoort dan altijd dat iedereen wel elke maand salaris wil (en het liefst heel veel) maar zich niet realiseert dat dat salaris alleen maar betaald kan worden door dat 'de werkgever' winst maakt. ik praat even niet over ambtenaren want die betalen we met z'n allen door belasting te betalen. Maar ik dwaal een beetje af.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

BS is zeker zelf dealer ofzo? Neemt het in alle topics altijd zo voor hen op :D Mag best hoor, maar hier dan toch even een tegengeluid van mij:
Als een dealer 6-10% korting kan geven op auto's, en dat doet hij getuige de ervaringen van meerdere forumleden hier, en dat zeg je bovendien zelf ook al, nou dan is dat toch prima? Dan heeft hij kennelijk de marge om dat te doen en houdt hij nog genoeg over om zijn personeel te betalen en zelf een belegde boterham van te eten. Je maakt mij niet wijs dat hij nieuwe auto's met verlies verkoopt. Hij geeft toch zelf de korting... En anders moet hij dat maar niet doen :) Ik snap de ophef niet zo helemaal... :)
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ goelette, dat je het niet begrijpt was mij al duidelijk.

Voor de gunst van de klant gaan sommige bedrijven veel te ver, gaan ze niet mee koopt een klant ergens anders, hun ondernemingen komen in gevaar door o.a. (veel) te hoge inruilprijzen en/of te hoge kortingen, het perspectief dat > 40% van de dealerbedrijven het niet zal gaan redden is een trieste realiteit, volg de kranten gewoon
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Je ziet ook dealers die hun aantal moeten halen om hun bonus van de importeur te krijgen ver gaan met kortingen eind van het jaar. (auto's staan dan meestal al wel een maand op kenteken).
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Even voor de goede orde, er zijn eerder in dit topic gesuggereerde kortingen die een dealer simpelweg niet als marge heeft, daar ageer ik tegen, komt iemand binnen met zulke uit de duim gezogen getallen in zijn hoofd kan een dealer het al snel niet meer goed doen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nou ik heb liever geen korting en een dealer waar ik nu en de toekomst op kan bouwen. Mijn auto vindt het altijd heerlijk als hij weer gekieteld mag worden bij de garage, lekker wat olie enzo mag krijgen en een echte VIP behandeling bij de Volvo dealer.

En daarom ben ik het ook helemaal eens met Ben en Bart, de wereld moet wel door blijven gaan. Een bedrijf moet winst maken om zijn werknemers te kunnen betalen, zo zit het nu in de wereld. Maar goed ik heb ook een eigen bedrijf dus ik weet ook waar ik over praat. Ik geef ook geen korting, behalve als ik korting bij hen krijg.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
KarelV70
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 31.12.2008 - 14:30

We dwalen wel een beetje af. Van hoeveel korting is er te halen tot en met de huidige economische malaise en de consequenties voor de autoindustrie. Omdat ik toch erg graag praat en type, mijn laatste bijdrage op dit topic.
Wat mij betreft is de bottom line dat er op dit moment flinke kortingen mogelijk zijn, waarbij de dealer mogelijk verlies moet maken op de auto zelf. Dat zij zo, en is de verantwoordelijkheid van de dealer.
Slim onderhandelen en bij meerdere dealers langsgaan kan lonend zijn. Dat is nu eenmaal de makrtwerking en er kunnen/zullen dealers en automerken failliet gaan. er komen ook weer betere tijden en dan start je maar weer een nieuw bedrijf.
Als je die onzekerheid niet wilt, had je maar bij de overheid moeten gaan werken... :roll:

En ik vind het goed en mooi dat bijv. BS opkomt voor de dealers en ons voorziet van wat realistische informatie uit de branche zelf. Dank daarvoor.

Ik heb mijn auto gekocht, met korting en een goede inruilprijs voor mijn oude auto. Daar heb ik veel tijd ingestoken. Veel offertes, meerdere merken, goed weten wat er bij welk merk en welke dealer mogelijk is en wat een reeele prijs is voor je inruil.
En beide partijen zijn blij, relatie is prima en ik betaal netjes voor mijn onderhoudsbeurten, met uiteraard een goede nette behandeling. Want, bij goede onderhandelingen kom je er beide uit met een goed gevoel. Dealer heeft niet teveel weggegeven en de koper denkt dat die het maximale eruit heeft gehaald.

/Kareltje
Fiat Uno 55
Ford Escort Station 1.6
Peugeot 406 Break 2.0 HDi
Saab 9-3 Arc 2.0t
Volvo S60 D5 Edition
Volvo V70 D5 GT Summum/Mobility/Security/Estate
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Ook een dealer is een ondernemer, een gezonde onderhandeling tussen koper en verkoper is niets mis mee dacht ik. Mijn keuze zal zeker niet om de prijs gaan maar om de ervaring en hoe je geholpen bent bij een bedrijf.

Het is bewezen dat maar 20% van de mensen bij een aankoop daad werkelijk hun een keuze op prijs maken.

Betreft de kortingspercentage's weet ik niet veel... iedereen hoort wel is wat vallen op feestjes en verjaardagen... en je weet hoe dat gaat, begint bij 5% en eind van de avond is het 15% :wink:
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

bart simpson schreef:
volvo schreef:@KarelV70
"een dealer moet een voorraad auto's aanschaffen"
Dat valt toch wel mee? Van elk type één exemplaar, meer is niet nodig. Geen dure nodeloze showrooms. Vervolgens bestelt een klant een auto en doet een aanbetaling mét een bankgarantie van dealer c.q. fabrikant. Trouwens een lening afsluiten bij een bank, als je een stapel getekende koopcontracten hebt als gelijkwaardig onderpand, dat moet toch lukken??
Vergeet je de voorraad ingeruilde auto's hier niet even?
En dan van alle nieuwe minimaal 1 exemplaar, tel eens mee:
C30 € 25.000,--
S40 € 30.000,--
V50 € 35.000,--
S60 € 40.000,--
C70 € 55.000,--
V70 € 50.000,--
XC60 € 65.000,--
XC70 € 75.000,--
XC90 € 80.000,--
S80 € 55.000,--
Nieuw red je het dus al niet met € 500.000,-- (€ 1.000.000,-- komt overigens eerst voor een beetje voorraad nieuwe auto's) gebruikt doorgaans minimaal datzelfde getal, verkochte nieuwe auto's moet een dealer altijd voorfinancieren (waarbij bankgerelateerde leasemaatschapijen doorgaans zeer slecht van betalen zijn, die financieren die dealer dan wel maar betalen geen rentevergoeding voor een krediet van vaak zomaar 1 maand of meer terwijl ze op hun beurt weliswaar vanuit een andere divisie de dealer wel rente doorberekenen) je hebt ooj nog wat onderdelen op voorraad te houden en als dealer heb je een fatsoenlijks showroom (en ik garandeer je dat die niet gratis zijn) of je bent geen official dealer (meer) kortom een miljoen of 3-4 moet er soms zomaar gefinancierd worden en met de minimale resultaten die kenmerkend voor deze branche zijn trekken diezelfde banken die hun rekeningen soms vele weken open laten staan heden ten dage de stekker er (erg) snel uit.

Maar wel kenmerkend hoe de gemiddelde autokoper denkt, waarom zou iemand iets moeten verdienen?
Dat bedoel ik nou net Bart, los van feitelijke vaststelling omtrent de dealerskorting van 15%, dient elk bedrijf conform de marktsituatie zo veel mogelijk winst te maken en dan lijkt die korting helemaal niet zo veel te zijn, in de wetenschap dat er vrijwel direct 10% wordt gegeven bij verkoop, zonder discussie trouwens, dit is standaard. Vandaar ook dat de resterende 5% broodnodig is om een dealerschap in stand te houden.

Ik wil hierbij eigenlijk niet de rekening maken van iemand anders, maar meermaals is hier geschreven dat dealers een soort van martelaars zijn die zichzelf opofferen om zonder winst door het leven te gaan enkel en alleen met het doel om de klanten te dienen als koningen, terwijl ze wel degelijk winst maken zoals ieder ander bedrijf dat hoort te doen, met recht en rede trouwens.

Welke ondernemer of financiële instelling zou investeren op basis van een plan van aanpak,waarbij de winstmarges marginaal zijn en daaruit volgend ook hun return of investments !?

Iedereen mag (moet) zoveel mogelijk verdienen, het is echter de markt zelf die veelal bepalend is hoeveel dit dan wel is.
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

bart simpson schreef:@ goelette, dat je het niet begrijpt was mij al duidelijk.

Voor de gunst van de klant gaan sommige bedrijven veel te ver, gaan ze niet mee koopt een klant ergens anders, hun ondernemingen komen in gevaar door o.a. (veel) te hoge inruilprijzen en/of te hoge kortingen, het perspectief dat > 40% van de dealerbedrijven het niet zal gaan redden is een trieste realiteit, volg de kranten gewoon
Dat was je al duidelijk voordat ik postte? Dit is mijn eerste post in dit topic namelijk. Maargoed. Ik zei al dat jij gerust dealers mag verdedigen, zijn ook allemaal gewoon mensen die willen leven cq winst maken, dat hoort zo bij ieder bedrijf. Anders ben je niet goed bezig.

Ik begrijp ook je punt dat de markt kapot wordt gemaakt door sommige dealers die teveel korting geven. Maar that's life, dat heet nou marktwerking.....

Maar ook de dealer die "teveel" korting geeft, en bij wijze van spreken verlies maakt op een verkochte auto, doet dat ook met een reden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat hij verwacht op onderhoud en klantenbinding weer wat terug te kunnen pakken. Of omdat hij dan op het eind van het jaar wegens grote verkoopaantallen een bonus van de importeur krijgt.

Vergelijk maar met telefoonabonnementen waar je allerlei telefoons gratis bij krijgt. Het lijkt alsof zo'n telefoondealer giga verliezen maakt, maar onder de streep is dat natuurlijk niet zo. Dan zou hij namelijk meteen een andere baan zoeken. Lijkt me niet meer dan logisch.

Zo ook met de autodealer. Als hij echt niet rond zou komen, zou hij echt de kortingen niet geven. En dan heb ik het over het getal onder de streep. Nou kan het zijn dat dit getal onder de streep op dit moment wel te laag wordt wegsn kredietcrisis, maar daar is dan helaas niets meer aan te doen. Ook dat heet marktwerking. Gaat de dealer failliet dan gaat de fabrikant falliet, dan vallen er ontslagen en kunnen mensen zich minder permitteren, gaan ze sparen en minder consumeren, gaat het beter met de banken, kunnen die weer krediet verschaffen kunnen andere mensen weer meer consumeren, gaan ze weer een auto kopen, komt het ook weer goed met de dealer. Enzovoort etcetera. De varkenscyclus heet dat in economietermen geloof ik.

Wat er met de markt gaat gebeuren kan alleen de toekomst uitwijzen, maar alleen maar om de dealer op de hoek te redden zal ik niet een auto duurder gaan aanschaffen dan nodig is. En het lijkt me belachelijk om consumenten daarom maar te gaan zitten afschieten hier (en het komt wellicht onbedoeld over alsof je dat doet)

Dus wat ik maar bedoel te zeggen is dit: geeft de dealer korting, dan geeft ie korting. Wil hij dat niet doen, ook prima. Wellicht kiest de klant toch voor hem vanwege service en een goed gevoel, wellicht kiest de klant de goedkopere optie die later wellicht toch nog duurder uitpakt. Dat weet niemand. Wederom marktwerking.

overigens zou ik ook de kortingen die genoemd worden met een korreltje zout willen nemen. Iedereen kan wel 20% korting geven als hij van te voren 25% er op gooit (bij wijze van spreken). Wel eens een keuken gekocht? Dát is pas erg! Ik heb een paar maanden geleden een keuken aangeschaft waar ze begonnen met een prijs van € 16.500 en waarbij ik uiteindelijk een deal maakte voor € 6.300 zonder verdere consessies. Ongelogen! Het percentage mag je zelf uitrekenen maar dit gaat natuurlijk helemaal nergens meer over en is ook volslagen belachelijk. Iedereen snapt dat het eerste bedrag klinklare onzin is, en dat de inkoopprijs van de keuken waarschijnlijk niet meer dan € 3.500 geweest is (komt nog montage/garantie/transport bij etc. natuurlijk)

Laat iedereen gewoon de auto kopen waar hij zelf wil en laat dealers zelf beslissen of ze korting geven en hoe veel. Het gaat alleen maar om het gevoel van verkoper en koper, en indianenverhalen zijn er genoeg.

Nog een ding dat me van het hart moet: Ik weet absoluut niet welk percentage als korting bij een dealer gegeven kan worden. Ik werk niet bij een dealer en zal ook nooit een auto bij een dealer kopen. Maar dat is persoonlijke smaak. Maar net zoals jij beweert dat mensen hier indianenverhalen vertellen over de korting die ze hebben gekregen, kunnen we jouw getallen ook niet checken. Sterker nog, je noemt niet eens getallen, je zegt alleen maar dat de anderenonzin vertellen. Lekker genuanceerd ja.

Maar om nou niet te verzanden in een eindeloze discussie over percentages, volgens mij zeggen percentages helemaal NIETS, je zal op zijn minst moeten weten of het bedrag waarover het percentage berekend wordt hetzelfde is. En dan nog geldt ook nog het gevoel, vertrouwen en dergelijke dat meespeelt in elke deal en waar heel moeilijk een algemeen prijskaartje aan kan hangen. Dat verschilt van persoon tot persoon.

Lang verhaal hè :) Sorry daarvoor... :)
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

Goelette schreef:
bart simpson schreef:@ goelette, dat je het niet begrijpt was mij al duidelijk.

Voor de gunst van de klant gaan sommige bedrijven veel te ver, gaan ze niet mee koopt een klant ergens anders, hun ondernemingen komen in gevaar door o.a. (veel) te hoge inruilprijzen en/of te hoge kortingen, het perspectief dat > 40% van de dealerbedrijven het niet zal gaan redden is een trieste realiteit, volg de kranten gewoon
Dat was je al duidelijk voordat ik postte? Dit is mijn eerste post in dit topic namelijk. Maargoed. Ik zei al dat jij gerust dealers mag verdedigen, zijn ook allemaal gewoon mensen die willen leven cq winst maken, dat hoort zo bij ieder bedrijf. Anders ben je niet goed bezig.

Ik begrijp ook je punt dat de markt kapot wordt gemaakt door sommige dealers die teveel korting geven. Maar that's life, dat heet nou marktwerking.....

Maar ook de dealer die "teveel" korting geeft, en bij wijze van spreken verlies maakt op een verkochte auto, doet dat ook met een reden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat hij verwacht op onderhoud en klantenbinding weer wat terug te kunnen pakken. Of omdat hij dan op het eind van het jaar wegens grote verkoopaantallen een bonus van de importeur krijgt.

Vergelijk maar met telefoonabonnementen waar je allerlei telefoons gratis bij krijgt. Het lijkt alsof zo'n telefoondealer giga verliezen maakt, maar onder de streep is dat natuurlijk niet zo. Dan zou hij namelijk meteen een andere baan zoeken. Lijkt me niet meer dan logisch.

Zo ook met de autodealer. Als hij echt niet rond zou komen, zou hij echt de kortingen niet geven. En dan heb ik het over het getal onder de streep. Nou kan het zijn dat dit getal onder de streep op dit moment wel te laag wordt wegsn kredietcrisis, maar daar is dan helaas niets meer aan te doen. Ook dat heet marktwerking. Gaat de dealer failliet dan gaat de fabrikant falliet, dan vallen er ontslagen en kunnen mensen zich minder permitteren, gaan ze sparen en minder consumeren, gaat het beter met de banken, kunnen die weer krediet verschaffen kunnen andere mensen weer meer consumeren, gaan ze weer een auto kopen, komt het ook weer goed met de dealer. Enzovoort etcetera. De varkenscyclus heet dat in economietermen geloof ik.

Wat er met de markt gaat gebeuren kan alleen de toekomst uitwijzen, maar alleen maar om de dealer op de hoek te redden zal ik niet een auto duurder gaan aanschaffen dan nodig is. En het lijkt me belachelijk om consumenten daarom maar te gaan zitten afschieten hier (en het komt wellicht onbedoeld over alsof je dat doet)

Dus wat ik maar bedoel te zeggen is dit: geeft de dealer korting, dan geeft ie korting. Wil hij dat niet doen, ook prima. Wellicht kiest de klant toch voor hem vanwege service en een goed gevoel, wellicht kiest de klant de goedkopere optie die later wellicht toch nog duurder uitpakt. Dat weet niemand. Wederom marktwerking.

overigens zou ik ook de kortingen die genoemd worden met een korreltje zout willen nemen. Iedereen kan wel 20% korting geven als hij van te voren 25% er op gooit (bij wijze van spreken). Wel eens een keuken gekocht? Dát is pas erg! Ik heb een paar maanden geleden een keuken aangeschaft waar ze begonnen met een prijs van € 16.500 en waarbij ik uiteindelijk een deal maakte voor € 6.300 zonder verdere consessies. Ongelogen! Het percentage mag je zelf uitrekenen maar dit gaat natuurlijk helemaal nergens meer over en is ook volslagen belachelijk. Iedereen snapt dat het eerste bedrag klinklare onzin is, en dat de inkoopprijs van de keuken waarschijnlijk niet meer dan € 3.500 geweest is (komt nog montage/garantie/transport bij etc. natuurlijk)

Laat iedereen gewoon de auto kopen waar hij zelf wil en laat dealers zelf beslissen of ze korting geven en hoe veel. Het gaat alleen maar om het gevoel van verkoper en koper, en indianenverhalen zijn er genoeg.

Nog een ding dat me van het hart moet: Ik weet absoluut niet welk percentage als korting bij een dealer gegeven kan worden. Ik werk niet bij een dealer en zal ook nooit een auto bij een dealer kopen. Maar dat is persoonlijke smaak. Maar net zoals jij beweert dat mensen hier indianenverhalen vertellen over de korting die ze hebben gekregen, kunnen we jouw getallen ook niet checken. Sterker nog, je noemt niet eens getallen, je zegt alleen maar dat de anderenonzin vertellen. Lekker genuanceerd ja.

Maar om nou niet te verzanden in een eindeloze discussie over percentages, volgens mij zeggen percentages helemaal NIETS, je zal op zijn minst moeten weten of het bedrag waarover het percentage berekend wordt hetzelfde is. En dan nog geldt ook nog het gevoel, vertrouwen en dergelijke dat meespeelt in elke deal en waar heel moeilijk een algemeen prijskaartje aan kan hangen. Dat verschilt van persoon tot persoon.

Lang verhaal hè :) Sorry daarvoor... :)
Da's nou eens klaar en duidelijk zie............ :shocked!:
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Los van alles, het blijft krom dat mensen verwachten dat alles goedkoper wordt ten tijde van 'economische malaise'. Alles wordt alleen maar duurder, maar een autodealer zou zijn auto's ineens voor minder moeten verkopen? Waarmee worden dan de productiekosten gedekt?
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”