Mijn Volvo 940 blijft eerste kilometers op benzine lopen.

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
LOEK VOLVO
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2008 - 22:40
Locatie: HEERHUGOWAARD

Ik ben nog steeds de gelukkige eigenaar van een Volvo 940 Estate automaat die aangedreven wordt door een B230FK motor op gas/benzine.
Mijn Volvo start normaal op benzine en schakelt daarna vrijwel direct over op gas.
Nu het de laatste tijd flink koud is schakelt de installatie pas na enkele kilometers rijden over op gas. Hoe kouder het is, hoe langer het duurt voordat de installatie over schakelt op gas. Als het een graad of 8 onder nul is moet ik eerst 15 kilometer rijden en schakelt dan over op gas.
Het rode/groene ledje in het omschakelaartje brand dan ook niet en de brandstofmeter geeft ook niets aan.
Als je dan niet al te veel benzine aan boord heb kan het zomaar eens gebeuren dat de motor onderweg afslaat en vervolgens niet meer te starten is.
Dat heb ik één keer gehad, maar had gelukkig een jerrycan met 5 liter benzine bij me.
Als de installatie/motor eenmaal op temperatuur is dan schakelt de installatie na het starten wel direct over op gas.
Ik denk zelf dat dit wel gemakkelijk op te lossen zal zijn, maar hoe ?
Wie o wie kan mij hierover één en ander vertellen.
eugen
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 09.07.2008 - 07:50

Meer benzine meenemen! Ik denk dat jou systeem pas overschakelt als het koelwater warm genoeg is om de verdamper "ijsvrij" te houden Maw. als de thermostaat open gaat.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

eugen schreef: Ik denk dat jou systeem pas overschakelt als het koelwater warm genoeg is om de verdamper "ijsvrij" te houden Maw. als de thermostaat open gaat.
Ik denk het niet.
Het betreft hier een B230FK en het zou hoogst ongebruikelijk zijn, als hier een verdamper in zit. Niet onmogelijk, wel zeer merkwaardig.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Wat voor instalatie zit erin ?
Als het vialle LPI is dan schakelt hij pas na 180 seconden koud en 20/30seconden warm over op lpg of na 7x wisselen van lamda signaal.(7 weet ik niet helemaal zeker maar in die buurt).
homer
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 20.07.2008 - 08:36
Locatie: Tilburg

Een vriend van me met een G3-installatie had hetzelfde 'probleem' en bij hem was ook de uitleg (van de lpg-garage) dezelfde als van eugen.

Groetjes,

Martijn
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

homer schreef:Een vriend van me met een G3-installatie had hetzelfde 'probleem' en bij hem was ook de uitleg (van de lpg-garage) dezelfde als van eugen.
Als dat ook een B230FK met Vialle LPI was, is dat echt VOLSLAGEN onzin.
In een LPI installatie zit GEEN verdamper.
LPI is Liquid Propane Injection, vloeibare lpg inspuiting dus, verdamper heb je bij een dampgas systeem, onder andere ook wel bekend als Vialle AMS, maar andere merken hebben dat ook.

Zolang de topicstarter niet aangeeft wát voor installatie er in de auto zit, blijft het onduidelijk waar het hier over gaat.

De LPI van Vialle schakelt over op basis van de weerstandswaarde van de ECU-temperatuurgever, die in het blok zit (een andere dus dan die voor de aanduiding in de tellerbak). Als die stuk is, loopt de auto én enorm te rijk of heel erg te arm, wat beide niet goed is, maar gezien het late overschakelen, zou ik verwachten dat ie te rijk loopt, behoorlijk hoog verbruik heeft dus, op zowel benzine als gas.
Doormeten is wel zo handig, lijkt me.
Meetwaarden staan hier: http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/14243 (forum-accountje nodig om te bekijken, denk ik.)

Plaatje erbij?
Afbeelding
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
eugen
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 09.07.2008 - 07:50

Ok ik ben wat te hard van stapel gelopen...Ik ging er van uit dat het om een dampgas installatie ging :pottytrain5:
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

eugen schreef:Ok ik ben wat te hard van stapel gelopen...Ik ging er van uit dat het om een dampgas installatie ging :pottytrain5:
Gave smiley....

Maarre, de opmerking was prima, want een Vialle AMS werkt wel op basis van warmtewisseling in de verdamper, alleen is dat systeem zó "dom" dat het meteen overschakelt en daar kan de verdamper dus wel bevriezen.
Plank gas bij min 15 in de winter met zomergas erin, is geen succes zeg maar.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Moet ik toch zeggen dat LPI niets met temperaturen doet maar alleen met een vooraf ingestelde tijd in de regeleenheid en de aftakking naar de lambda dit zijn de enigste parameters die hij gebruikt.
De injectie tijd van de LPI word aangestuurt door de LPIregeleenheid welke zijn puls weer krijgt uit de benzineregeleenheid en deze via de lambda aanpast om op lambda1 uit te komen
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

hadico schreef:Moet ik toch zeggen dat LPI niets met temperaturen doet.
Hoe weet de LPE dan, dat je start met een warm blok en dus dat ie eerder moet overschakelen (wat bij mij ook gebeurd) dan bij een koud blok, waarbij het aanmerkelijk langer duurt?
Dat heeft toch wel iets met temperatuur te maken, lijkt me?
Daarbij (maar ik zal het voor de gein eens nalezen) staat het ook zo beschreven in het boek over autogassystemen.
Laat ik zeggen, erop terug te komen......'t is alweer laat zat.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Het is ook zeker afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Heb wel gehad dat ik tot de hoek van de volgende straat kwam voor overschakelen, met een wagen die ik einde van de werkdag weer mee naar huis nam. Dit was op een redelijk mooie Mei dag, en toen kon ik gewoon vlot doorrijden.
Heb ook gehad dat de auto pas een dikke kilometer en misschien wel dikke 5 minuut langer erover deed! Dit was op een koelere oktober dag.
En rara hoe weet ik dat zo goed die gebeuretenissen te herinneren.... Omdat beide keren de wagen dus ook afsloeg omdat de zekeringetjes gewoon weer *** waren.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Koude start is de 180seconden warme start is na 20/30 seconden of hij moet waarnemen dat de lambda meer dan 7x wisselt van hoog naar laag hieraan kan hij zien dat de motor op temperatuur is .
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

@Hadico: Ik moet je toch (in ieder geval deels, maar waarschinlijk 100%) gelijk geven, heb ik gezien.
In het Vialle LPi schema staat namelijk geen enkele connectie met welke temperatuursensor dan ook. (De Vialle AMS daarentegen wel, maar daar gaat het hier, denk ik, niet om). De LPE neemt op zich natuurlijk wel de basisgegevens over van de ECU, waar de temperatuurmeting in zit, maar dat is meer statisch bij uitlezing en niet dynamisch tijdens rijden op gas.
Dus, ik zat fout, mijn excuses voor de verwarring.

Wat je dus feitelijk zegt, is dat als ik een verwarmde lambdasonde zou hebben, hij sneller op LPG overschakelt dan met een niet voorverwarmde?
Dat is op zich best intressant.
Tevens blijkt dan, dat als het enorm lang duurt voor ie overschakelt, de bestuurder een heel licht voetje heeft of de sonde stuk is (ov niet goed werkt), wat aannemelijker is.

Intressante info.
Mag ik eens vragen wát voor monteur je bent, waarmee ik bedoel: op welk gebied en natuurlijk niet een beun of dealer verschil....;-)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

de omgevingstemperatuur van de LPE in zoals Fat Rat schrijft speelt inderdaad mee, maar dat geld niet voor alle LPE's.
in normale omstandigheden is het lambdasignaal verantwoordelijk voor de overschakeling.
komt er geen of niet tijdig een lambda signaal, dan zal de ingestelde tijd het overnemen.
dit heeft te maken met de mengselverrijking met koude motor.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ludo schreef:de omgevingstemperatuur van de LPE
Bedoel je daarmee dat de LPE een interne temperatuursensor heeft?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

in de LPE zit een NTC weestandje, die meet de buitenluchttemperatuur.
ik weet alleen niet zeker of de oudere LPE's dit ook hadden, ik meen pas vanaf 6.xx. (?)
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ludo schreef:in de LPE zit een NTC weestandje, die meet de buitenluchttemperatuur.
Serieus?
Cool, die kun je dus aanpassen....;-)
Dat heb je (ben ik bang) niet ergens gedocumenteerd (gevonden?)
Plaatje ofzo?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Baseman schreef:@Hadico: Ik moet je toch (in ieder geval deels, maar waarschinlijk 100%) gelijk geven, heb ik gezien.
In het Vialle LPi schema staat namelijk geen enkele connectie met welke temperatuursensor dan ook. (De Vialle AMS daarentegen wel, maar daar gaat het hier, denk ik, niet om). De LPE neemt op zich natuurlijk wel de basisgegevens over van de ECU, waar de temperatuurmeting in zit, maar dat is meer statisch bij uitlezing en niet dynamisch tijdens rijden op gas.
Dus, ik zat fout, mijn excuses voor de verwarring.

Wat je dus feitelijk zegt, is dat als ik een verwarmde lambdasonde zou hebben, hij sneller op LPG overschakelt dan met een niet voorverwarmde?
Dat is op zich best intressant.
Tevens blijkt dan, dat als het enorm lang duurt voor ie overschakelt, de bestuurder een heel licht voetje heeft of de sonde stuk is (ov niet goed werkt), wat aannemelijker is.

Intressante info.
Mag ik eens vragen wát voor monteur je bent, waarmee ik bedoel: op welk gebied en natuurlijk niet een beun of dealer verschil....;-)

Ik werk al ruim 32 jaar bij Volvo(vnl en dealer) heb ook de lpi's zelf ingebouwd (vnl instalatie) de temperatuur speelt geen rol voor de lambda dus verwarmd of niet de instalatie kijkt puur naar het hoog/laag signaal en het aantal wissels hiervan.
De enigste optie om hem sneller over te laten gaan is naar vialle met de regeleenheid en hier, in de eprom de tijden laten aanpassen ook dat heb ik al eens laten doen oa bij mijn 960 3.0 aangezien die me iets te veel benzine zoop in koude toestand,ik weet echter niet of ze dit willen doen naar particulieren toe ivm de type goedkeuring.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Baseman schreef:Dat heb je (ben ik bang) niet ergens gedocumenteerd (gevonden?)
Plaatje ofzo?
enkel tekst, er staat geen plaatje bij, of uitleg hoe je de weerstand kan aanpassen.
aanpassen kan volgens mij ook maar beperkt, en niet altijd goed.
bij een benzinemotor vind er een mengselverrijking plaats na een koude start, afhankelijk van de buitentemperatuur.
lpg heeft geen mengselverrijking nodig door het lagere kookpunt.
gebeurd de overschakeling te vroeg, nog voordat de mengselverrijking gedaan is, krijg je met lpg een té rijk mengsel.
rijdend zal dat wel gaan, maar krijg je symptomen van inhouden/stotteren.
stationair draaiend zal de motor eerder afslaan.
als je de mengselverrijking in de benzine ecu kan weghalen, zou je in principe zelfs op lpg kunnen starten. :wink:
LOEK VOLVO
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.03.2008 - 22:40
Locatie: HEERHUGOWAARD

Allemachtig, wat een reacties zijn er in 1 dag tijd op mij vraag binnen gekomen. Dat had ik echt niet verwacht.
Ik zal hier en daar wat antwoorden geven.
Eugen: Jij schrijf dat ik meer benzine mee moet nemen, maar normaal kan ik ruim 2 maanden op 50 liter benzine starten en nu kon ik nog geen 2 weken op 50 liter benzine starten.
Baseman: Er zit inderdaad geen verdamper in deze installatie.
Hadico: Er zit inderdaad een vialle Vialle LPI installatie van het type: CU 01
Alles bij elkaar zit er toch iets fout wat zeker met de temperatuur te maken heeft.
Verder denk ik zelf dat er een geringe hoeveelheid vocht in/tussen de omschakelklep benzine/gas kan zitten waardoor die niet in kan schakelen als het water bevroren is.
Ben zelf nog weinig met gas installatie's bezig geweest, maar heb met wasmachine klepjes wel de ervaring dat die niet goed schakelen door vuil en roest. Daarom denk ik dat dat hier ook het geval kan zijn.
Als ik een origineel E-schema van mijn gasinstallatie zou hebben dan werd het voor mij al een stuk gemakkelijker.
Wie o wie kan mij een schema leveren of vertellen waar ik een schema kan vinden.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”