Bij stevig optrekken in 3de, 4de en 5de versnelling heb ik de indruk dat de motor inhoudt: hij trekt vlot op, houdt even een beetje in, trekt weer door, houdt weer even in, enz...
Ik kan het best vergelijken met het even een paar millimeter oplichten van het gaspedaal tijdens het optrekken.
Hoe hoger het toerental, hoe meer het naar voren komt: vanaf zowat 3000 toeren wordt het echt duidelijk voelbaar.
Tenminste, ik voel het, mijn echtgenote heeft er blijkbaar nog niks van gemerkt (ik had het anders al lang mogen horen...).
Al bij al gaat hij nog vlot vooruit (wie er naast rijdt en me probeert voor te blijven zal het niet merken...), maar het irriteert me wat.
In 2de heb ik er geen last van, wellicht is die versnelling te kort om het echt te kunnen voelen;
Het lampje van het motormanagement brandt al een hele tijd; bij het laatste onderhoud (geen Volvo-dealer) hebben we de EGR afgesloten.
Waar de wagen voordien bij stevig doortrekken enorme roetwolken produceerde, is dat zo goed als verdwenen.
Het voornoemd probleem is er echter niet mee opgelost (hij had het ook al voor het afkoppelen van de EGR).
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Ter info: een V70n 2.5D, bj 2000, 212.000 km
inhouden bij optrekken 2.5D
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Als eerste zou ik de storingen laten lezen en dan eens controleren of de dynamische pompafstelling wel in orde is als hier wat aanschort heb je heel goed kans dat je ook die rookwolken kwijt bent, het afplugen van de egr veroorzaakt ook foutmeldingen dus mogelijk staat hij hierdoor in foutloop .
Staat hij in foutloop dan neemt de ECU een standaart waarde aan voor verschillende aansturingen met als gevolg een motor die wel loopt maar niet optimaal presteert.
Staat hij in foutloop dan neemt de ECU een standaart waarde aan voor verschillende aansturingen met als gevolg een motor die wel loopt maar niet optimaal presteert.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
wat niet ondenkbaar is, is datje lmm minder aan het worden is.
dit is met uitlezen niet altijd waarneembaar.
je egr kun je beter softwarematig laten uitschakelen,zodat je geen foutmelding krijgt.
maar zoals @hadico al aangaf,zou ik beginnen met de storing proberen uit te lezen.
dit is met uitlezen niet altijd waarneembaar.
je egr kun je beter softwarematig laten uitschakelen,zodat je geen foutmelding krijgt.
maar zoals @hadico al aangaf,zou ik beginnen met de storing proberen uit te lezen.
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.02.2007 - 01:01
@xantingo, ik heb er sinds kort ook last van, precies zoals jij het zegt. Ik heb volgende week donderdag een afspraak bij de volvospecialist voor beurt+apk en zal dan gelijk vragen of ze daar ook eens naar willen kijken.
Volvo XC70 D4 2.4 AWD 5-cilinder Summum 2015 MY2016
Volvo XC70 D5 Geartronic Summum 2008
Volvo C70 D5 Geartronic Summum 2007
Volvo XC70 D5 Geartronic Prestige 2004 (xenon-rti-standverwarming-iMIV-rear view cam-Danhag comfort call-fasttech)
Volvo C70 Cabrio 2.4T Prestige 2001 (SE: two tone leer uitvoering)
Volvo V70 2.5D comfort 2000 - Fasttech 170Pk - 339.000km
- xantingo
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 15:56
- Locatie: Wechelderzande
@hadico: het probleem deed zich al voor voordat we de EGR hebben afgekoppeld.
Het afkoppelen van de EGR heeft enkel als resultaat gehad dat de wagen bij het optrekken veel minder rookt.
Positief dus.
@ toppertje: ik had idd ook al gedacht aan de lmm. Ik vroeg me alleen af of er nog mensen waren met hetzelfde probleem om op die manier achter de oplossing te komen zonder zelf eerst onderdelen zinloos te vervangen.
@C.Igar: laat je me nog weten wat het resultaat is?
Blijkbaar is jouw wagen wel gechipt, ik denk niet dat dat bij mijn exemplaar het geval is.
Het afkoppelen van de EGR heeft enkel als resultaat gehad dat de wagen bij het optrekken veel minder rookt.
Positief dus.
@ toppertje: ik had idd ook al gedacht aan de lmm. Ik vroeg me alleen af of er nog mensen waren met hetzelfde probleem om op die manier achter de oplossing te komen zonder zelf eerst onderdelen zinloos te vervangen.
@C.Igar: laat je me nog weten wat het resultaat is?
Blijkbaar is jouw wagen wel gechipt, ik denk niet dat dat bij mijn exemplaar het geval is.
Volvo V40
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Ik heb dit exact dit probleem gehad. Golvend accelereren zeg maar.
Ik heb de luchtmassameter losgekoppeld en het probleem bleef exact hetzelfde. Hieruit concludeerde ik dat de luchtmassameter niets toevoegde, dus blijkbaar z'n werk niet deed. Daarop heb ik de gok genomen en een nieuwe luchtmassameter besteld en erin gezet. Probleem over.
Ik heb van iemand anders gehoord dat bij hem de voorste lambdasonde de boosdoener was.
Ik heb de luchtmassameter losgekoppeld en het probleem bleef exact hetzelfde. Hieruit concludeerde ik dat de luchtmassameter niets toevoegde, dus blijkbaar z'n werk niet deed. Daarop heb ik de gok genomen en een nieuwe luchtmassameter besteld en erin gezet. Probleem over.
Ik heb van iemand anders gehoord dat bij hem de voorste lambdasonde de boosdoener was.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
@xantigo:ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad zoals jij
omschrijft
en bij mij was het idd de lmm.
ik had onder andere ook last dat mijn vermogen er laat inkwam,
onder de 2000tpm trok hij voor geen meter.
wat een oplossing is:probeer eens een lmm van een auto die WEL
goed is.
omschrijft
en bij mij was het idd de lmm.
ik had onder andere ook last dat mijn vermogen er laat inkwam,
onder de 2000tpm trok hij voor geen meter.
wat een oplossing is:probeer eens een lmm van een auto die WEL
goed is.
geen glans zonder wrijving
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
Mijn vader heeft ook een v70 2.5d en heeft ook al 2 keer dit probleem gehad. Beide keren de luchtmassameter laten vervangen en opgelost.
Echter bij hem brandt ook het motormanagement lampje overuren. De garage kan niks vinden.
Echter bij hem brandt ook het motormanagement lampje overuren. De garage kan niks vinden.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 13.01.2009 - 14:27
- Locatie: Ooost NL
LMM !
460 (1990) - 440 (1995) - 245 (2x, 1989 en 1992) - 855 2.5 benz (1995) - V70 2.4 LPG (1997) - V70 2.5D (1999) - V70 D5 (2002) - V70 2.4D (2007) - V70 2.4D (2009)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 04.02.2007 - 01:01
Het is inderdaad zeer waarschijnlijk de LMM. Ik heb vandaag de kap van het luchtfilter eraf gehaald. Filterhuis schoongemaakt, filter schoongemaakt en de LMM eruit gehaald en schoongemaakt. Er zitten 2 roosters voor de LMM, een zwart plastic rooster en daarna nog een wat fijnmaziger aluminium rooster. Tussen beide roosters zat ook nog wat rotzooi. Alles schoongemaakt met compressor en stofzuiger, de LMM gedemonteerd en goed schoongemaakt met alcohol en wattenstaafje. Alles teruggebouwd, nog even de zekering eruit gehad van de ECU en daarna uitgebreide testrit gemaakt en ik heb 't nog niet terug gehad! De hele aktie kost je een half uur, dus het proberen waard.
Volvo XC70 D4 2.4 AWD 5-cilinder Summum 2015 MY2016
Volvo XC70 D5 Geartronic Summum 2008
Volvo C70 D5 Geartronic Summum 2007
Volvo XC70 D5 Geartronic Prestige 2004 (xenon-rti-standverwarming-iMIV-rear view cam-Danhag comfort call-fasttech)
Volvo C70 Cabrio 2.4T Prestige 2001 (SE: two tone leer uitvoering)
Volvo V70 2.5D comfort 2000 - Fasttech 170Pk - 339.000km