Baais 440 1.7GL '91 [probleem met koppelingskabel opgelost!]

Alles over de 440 / 460
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Een goedenavond,

Mag ik mij even voorstellen: ben nieuw op dit Forum. Heb vandaag een Volvo 440 1.7GL gekocht uit bouwjaar '91. Was niet eens op zoek naar een Volvo, maar kon deze niet naar de sloop zien vertrekken. Heb al wat sleutelervaring en dit is mijn eerste Volvo. Ze heeft 186100Km op de teller en ziet er behoorlijk verwaarloosd uit. In de tijd dat hij bij mij is zal hij flink worden opgeknapt. Om te beginnen wil ik de schakelbak onder handen nemen: het schakelen gaat ontzettend stroef. In stilstand is schakelen geen probleem, maar als de motor loopt is het hard duwen en trekken :? Iemand een id?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Hoi mede-limbo :P

Welkom op het forum. Ik ben zelf niet zo technisch, maar ik heb al vaker de technische jongens het horen hebben over de 'schakelbusjes'. Gebruik de zoekfunctie eens.. Je zult de term wel genoeg tegen komen.

Succes met je Volvo!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

In dit topic staat er meer informatie over.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hakelstang
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Als het in alle versnellingen zit lijkt me het toch meer dan alleen de schakelbusjes.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Vanochtend de schakelunit even bekeken. Vreemd dat het schakelen soepel verloopt terwijl in de stationair niet eens in de achteruit versnelling krijg, om maar te zwijgen over de eerste versnelling. Je hoort dan een luid gekraak..

Vreemd is ook dat het koppelingspedaal nogal kort van slag is.. Straks maar eens kijken naar koppelingskabel.. (+ olie checken)..
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoe staat je koppelings pedaal ten opzichte van het rempedaal?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

inderdaad, lijk t een gevalletje van slechte koppeling, en dan met name de afstelling. Want ontkoppelen moet altijd kunnen (of de platen moeten plakken van de olie)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Het koppelingspedaal verschilt ongeveer 3cm in hoogte met het rempedaal..

De schakelbak leek wel in zijn 'vrij' te staan: zoveel speling zat er in. Ik kon hem gewoon heen en weer bewegen, terwijl hij toch wel degelijk in de eerste versnelling zit. Bovendien was het geluid niet echt geweldig..
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Pedalen moeten gelijk staan, stellen kun je bboven de bak op de gaffel, 2 moertjes even verdraaien en weer borgen. Als koppeling te laag hangt dan ontkoppel je niet ver genoeg en gaat het kraken of kan de bak niet goed synchroniseren tijdens rijden.

Laat het weten of het gelukt is.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

wpee schreef:Pedalen moeten gelijk staan, stellen kun je bboven de bak op de gaffel, 2 moertjes even verdraaien en weer borgen. Als koppeling te laag hangt dan ontkoppel je niet ver genoeg en gaat het kraken of kan de bak niet goed synchroniseren tijdens rijden.

Laat het weten of het gelukt is.
Vanochtend naar koppelingskabel gekeken: deze zat wel erg los! En bovendien is het kunsstof schijfje half afgebroken. Dit zou wel de oorzaak kunnen zijn! Volgende week bij de dealer koppelingskabel bestellen en de schakelbusjes er meteen bij..

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De schakelbak leek wel in zijn 'vrij' te staan: zoveel speling zat er in. Ik kon hem gewoon heen en weer bewegen, terwijl hij toch wel degelijk in de eerste versnelling zit.
De speling op de pook wordt veroorzaakt door versleten schakelstang busjes. Het slechte schakelen zal idd wel veroorzaakt worden door je kop.kabel, dat ziet er niet best uit. Ik denk dat het ook wel verstandig is om de bak olie gelijk te vervangen. Gebruik wel de originele Volvo olie, goedkopere bak olie vreet de synchro's op na verloop van tijd. Eventueel slijpsel van het slechte schakelen verwijder je dan gelijk uit de bak voordat het meer schade kan toebrengen.In dit topic staat het uitgebreid beschreven.
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Na wat misbestellingen her en der, vandaag eindelijk de goede koppelingskabel besteld (liever naar de echte dealer). Dit heeft echter ook een keerzijde: betaal nu ongeveer €20,- meer (€50,65 tegen €30,49).

Kabel schijnt in loop der jaren nogal wat aanpassingen te hebben gehad. Ga morgen aanbetalen en vragen waarin het prijsverschil precies zit.
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Toch maar naar de reguliere onderdelenwinkel gegaan: die had dezelfde kabel voor minder.

Echter is het uiteinde niet hetzelfde (of het begin). Ik heb de hele ochtend geprobeerd maar krijg het busje met geen enkele mogelijkheid in zijn 'huisje'. Heb er even genoeg van: het regent bovendien.. zucht..

Hebben jullie een idee? Busje afvlakken (=glad maken), dashboard eruit bouwen? Koppelingspedaal demonteren?

Oude kabel
Afbeelding

Nieuwe kabel
Afbeelding
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Na een nachtje slapen probeer ik het volgende:

Met schuifmaat breedte opmeten en daarna proberen gelijk te maken..

Dit is voor mij de beste optie op dit moment.
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Was je nu toch maar voor origineel gegaan he :wink: Ik heb af en toe zon hekel aan die imitatie spullen. Zou het ook gewoon afvlakken, effe slijptol erover of de dremel.
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Tja..

Die 15 euro extra was het wel waard geweest idd. Maar dat duurde ongeveer 14 dagen. Is weer een les voor de volgende keer.

Zal het handmatig doen daar ik geen slijptol heb.
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Heb jij een excuses om naar de buren te gaan,en vragen of hun een slijptol hebben! :)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Of naar de Praxis om een dremel te halen..
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Op Zondag? :D
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ja, vaak zijn die open op zondag.

Maar waarop moet je 2 week wachten? Als je het met spoed bestelt en je bestelt voor 4 uur heb je het de volgende dag in huis bij de dealer.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”