Vorige week op wintersport. Sinds 8 weken de trotse eigenaar van een volvo V50. Dus een keer lekker rijden met alles in de auto i.p.v. op het dak.
De heenweg ging zeer voorspoedig. Alleen halverwege bij het in de achteruitrijden bij een benzinestation even de tandjes gepoetst door het niet goed in de achteruit zetten. En toen begon het.....
Vanaf dat moment ratelde de versnellingsbak heel even bij het schakelen naar de vierde versnelling. Net of de koppeling niet goed was ingetrapt. Dacht dat het de synchro ringen zouden zijn. Doorgereden zonder problemen verder omdat je op de autobahn toch niet veel hoeft te schakelen en de auto gewoon goed reed.
Na een week skiën weer terug Nederland.
Nog steeds van drie naar vier een rateltje, maar niets aan de hand verder.
Totdat we net de grens met Duitsland over waren en met een snelheid van 150-160 in zijn 6 over de autobahn reden. Uit het niets een hoop geratel uit het vooronder......koppelen, remmen en de vluchtstrook op, gelukkig net bij een parkeerplaats, dus de parkeerplaats op laten rollen.
Daar wilde de motor in geen enkele versnelling meer en een raspend geluid kwam er onder de motorkap vandaan.
Dus wegenwacht bellen. Deze was op het moment erg druk dus bijna een half uur aan de lijn gehangen. Maar daarna ging het redelijk snel. De ADAC kwam ons oppikken en bracht een naar een volvo dealer in Offenburg. En een compliment voor deze dealer is op zijn plaats. Hij begon gelijk met de ANWB te bellen om huurauto te regelen etc, we kregen koffie en konden lekker zitten (het was buiten -15 en we waren al aardig koud geworden)
Nadat mijn auto was bekeken dacht de dealer dat het de koppeling was. Kosten een kleine 1200 Euro. Dus afgesproken dat ze hem konden repareren en daarna zou hij door de ANWB naar Nederland worden gebracht.
Wij dus verder met de huurauto, een Ford Mondeo op benzine, dus dacht af en toe dat hij opsteeg met de toeren die deze bak draait.
Maandag werd ik gebeld door Volvo Offenburg. Slecht nieuws...De versnellingsbak moet ook worden vervangen, want is compleet vastgeslagen en de as kan niet meer draaien. Kosten 3700 Euro!!!
Dit kwam uiteindelijk op 3200 Euro, want het zat de monteur mee met sleutelen.
Heb de wagen gekocht zonder garantie, en daar ook voor getekend.
De Volvo heeft 168000 km op de teller. Is dit een normale stand voor het vervangen van de koppeling. En hoe kan zomaar een vesnellingsbak vastslaan? Een gevolg van te lang doorrijden?
Al met al een vervelende tegenvaller zo na de vakantie.
Maar de Volvo blijft super rijden en ben nog steeds erg tevreden. Ondanks het probleem.
Dus als je een rateltje hoort in de versnelling, niet te lang doorrijden is mijn advies.
