Volvo 440 1.7 GLE '89 - Ook míjn eerste auto

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Koop
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.01.2009 - 12:38

Goedenmiddag mede volvo-rijders :)

Sinds juni vorig jaar ben ik in het bezit van bovengenoemde auto. Heb er al veel kilometers in gemaakt en ben er ontzettend blij mee. Voor een 20 jarige auto rijdt hij echt geweldig alleen heb ik een (aantal) vraagje(s). Wellicht weten jullie me te helpen of te adviseren.

Ben geen hoogopgeleid automonteur dus weet alle onderdelen niet zomaar te vinden/benoemen. Echter heb ik wel enige technische kennis en genoeg interesse !

Eerste vraag :)
Ik weet dat terugschakelen naar de 1 wanneer de auto rolt vrijwel in iedere auto lastiger gaat en dit een belasting is voor de synchromesh-ringen. Ook heb ik gelezen en gevoeld(!) dat het schakelen naar de 1 op de goede snelheid (zal iets van 10km/h of minder zijn) het schakelen vergemakkelijkt en de ringen spaart. Hier ben ik meteen een gewoonte van gaan maken en had het een paar dagen later al niet meer in de gaten dat ik dit aldoor vanzelf deed. Naar mijn gevoel, wat makkelijker gaat, is beter, en veroorzaakt minder slijtage. Is dit ook beter om te doen wanneer de auto lichtelijk rolt? Het is namelijk wel zo dat de pook hem er bijna in trekt wanneer je hem voor de 1 houdt.

Tweede vraag.
Wanneer opa koud is en nog wakker moet worden schakelt hij bij het wegrijden wat lastiger naar de 2. Dit is enkel en alleen bij de 2e versnelling. Ik trap de koppeling helemaal in en schakel van de 1 naar de 2. Wanneer ik hem de 2 in schijf is het (hoewel lang niet zo erg) alsof ik de koppeling niet goed intrap en lichtelijk opa's tandjes poets. Is dit niet de reden van versleten synchromeshringen? Wanneer ik rustig wegrij en hem even in de vrij laat staan en even wacht met naar de 2 schakelen doet hij het naar mijn gevoel minder en gaat het goed..
Voor de rest is het zo dat wanneer die 10 minuten heeft gereden hij werkelijk perfect schakelt. Alleen wanneer hij koud is en enkel de 2e versnelling

Dat was het voor nu, bij voorbaat dank voor enig antwoord :)

P.S. De auto heeft nu 107.xxx km gereden ;-) Altijd netjes in onderhoud geweest en nooit langdurig stilgestaan.. Gelukkig maar :)

F. Koop
Gebruikersavatar
volvov70r
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
Locatie: Tussen Leiden en Haarlem

Welkom!

Misschien handig om te vermelden hoeveel km de auto al achter de kiezen heeft.
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Koop
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.01.2009 - 12:38

De auto heeft nu 107.xxx km gereden ;-) Altijd netjes in onderhoud geweest en nooit langdurig stilgestaan.. Gelukkig maar :)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Gewoon voor de zekerheid:
1) koppelingspedaal afstellen, zelfde hoogte als rempedaal. afstel schroefjes zitten opde gaffel boven op de bak
2) nieuwe olie erin, de GOEDE olie voor een renault/volvo bak. Niet zomaar gearoil pakken maar de juiste bestemd voor de volvo bak. Ga naar de dealer of bij een andere olieboer de huiste olie oppikken.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Terugschakelen in zn 1 hoort eigenlijk nooit te gebeuren tijdens rollen, maar in stilstand.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Oja, klopt, terug naar de 1 is niet mogelijk totdat de auto (bijna) stil staat, druk je toch door, dan kr%$#kt het wel eens. Alle ander versnellingen moet het wel kunnen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Koop
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.01.2009 - 12:38

Ok, bedankt

Maar bij het naar de 1 schakelen vlak voor stilstand gaat makkelijker dan bij echte stilstand, is dit dan ook beter?

En, het kraakt nooit bij het naar de 1 schakelen, maar alleen als hij koud is wil hij nog wel eens lichtelijk poetsen wanneer ik naar de 2 ga..

Enig id? Of moet nieuwe olie dit oplossen?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Koppeling op goede hoogte (=gelijk met rempedaal) ?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

probeer het schakelen eens met gebruik van tussengas geven. het is ff wennen maar wellicht een makkelijke oplossing voor je schakelproblemen.

je rijdt in versnelling, koppeling in, in vrij zetten, kopeling los laten, dotje gas geven, koppeling in, schakelen en weer koppeling oplaten komen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hoe voelt de pook aan? Kan je hem alle kanten op bewegen als hij in zijn versnelling staat, zit er veel speling in? Behalve de al genoemde zaken zijn er nog 2 oorzaken voor het lastig schakelen, een gescheurde achterste motorsteun en/of versleten schakelstang busjes. Vooral de schakelstangbusjes zijn vaak verwaarloosd wat op den duur de bak sloopt.
Hier wordt het uitgebreid besproken.
Koop
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.01.2009 - 12:38

Pook voelt strak aan en schakelt aldoor erg makkelijk. Alleen de 2 gaat ietsje minder, maar nog steeds up to standard hoor ;)

Tja, nadat ik dit gepost heb sta ik er natuurlijk aldoor bij stil en de afgelopen dagen heb ik niet 1 keer moeilijkheden gehad met de 2.. Het gaat ietsje stroever wanneer hij koud is, maar van tanden poetsen is geen sprake..

Eerlijk gezegd heb ik er wel vertrouwen in.. Versnellingsbakolie en het afstellen van het pedaal is wat ik sowieso ga doen. Maar na 107.xxxkm zal de rest nog in relatief goede staat moeten verkeren :) Ik zal echter bij een grote beurt deze zomer alles laten checken.. Gelukkig zijn ik en mijn stiefvader daar een beetje bekend met de monteurs :) (Mensink, Denekamp OV)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Bij een kennis stond pedaal goed, wisselen van de olie deed in wonderen en het probleem met "niet naar de twee kunnen terugschakelen" was weg. Daar was het dus voornamelijk terugschakelen waar het probleem optrad.
En als gezegt: de GOEDE olie kopen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Koop
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.01.2009 - 12:38

Ok, bedankt voor jullie hulp... waardeer 't
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”