Ombouwen Amazon rechtsgestuurd, naar linksgestuurd. Kan dat?

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Is het (los van de moeite die het me zou kosten) TECHNISCH wel mogelijk om een rechtsgestuurde Amazon om te bouwen naar linksgestuurd?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
ArjanV
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 19.03.2008 - 21:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

Volgens mij kan het wel, alleen je moet ook aan het slijpen en lassen. Onder andere de accubak moet je omwisselen met de ophangbak voor de pedalen, uiteraard een ander dashboard, en ga zo maar door. Er is vast al wel iemand die het heeft uitgezocht, succes in ieder geval.
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

het moet mogenlijk zijn ,
denk ook wel dat het wat gaat kosten ,

stuurhuis enz is volgens mij ook anders ..
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

pieter007 schreef:stuurhuis enz is volgens mij ook anders ..
Dat is nou eigenlijk, nèt de vraag.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Ja, het stuurhuis is ook anders.
Normaal zit dit aan de linkerkant tegen de chassisbalk gemonteerd.
Bij een rechtsgestuurde is dit andersom.

Afbeelding
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

s9606564 schreef:Ja, het stuurhuis is ook anders.
Normaal zit dit aan de linkerkant tegen de chassisbalk gemonteerd.
Bij een rechtsgestuurde is dit andersom.

Afbeelding
Thanks. Gewoon aan de andere kant zetten, is er dan dus niet bij?
Ik zag het bij mijn 164 en had het idee (maar dat zal dan wellicht ook niet kloppen) dat het ook gewoon aan de andere kant gezet kan worden.

Zit er nog verschil in bekrachtigd en een niet bekrachtigde stuurinrichting?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Met een 164 zit het wel makkelijker, daar heb je geen gelaste pedalenbak en accubak tegen het schutbord.

Gaat het nu om een 164 of een Amazon?

Er zit inderdaad verschil tussen een wel en niet bekrachtigde stuurinrichting. De laatste heeft namelijk een aansluiting voor de oliedruk slangen.

Een Amazon heeft geen stuurbekrachtiging (althans niet origineel en op basis van oliedruk).
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Het ging eigenlijk over een Amazon, de 164 haalde ik aan als referentie, die heb ik helaas dec 2007 verkocht.

Ik vroeg het me af, omdat ik in Engeland een Amazon zag staan, die met een hele berg historie erbij en in prima staat maar zonder blok.
Beetje vreemd, vond ik, maar het oude blok was in de soep gelopen en eruit gelepeld en vervolgens zoekgeraakt........jaja.....maar goed.
Als nou blijkt dat dat makkelijk aan te passen is, is het het overwegen waard.

Maar ja, ik wacht nog op detailfoto's......ben er nog niet uit.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Ik zou er niet te lang over na denken....... dus ik zou het niet doen, ritje engeland met een trailertje, auto valt tegen ondanks de historie hoppa kosten oversteek met aanhanger had je ook zo vanaf de pier in het water kunnen gooien. Dan nog de ombouw.

Er zijn zat goede auto's te koop bij particulieren of bedrijven, maar dat is mijn keuze. Kijk een auto uit duitsland of belgie net over de grens oké maar verder nee.

Maar iig succes.

Overigens komt mijn combi uit california maar toen ik hem kocht stond ie al op NL kenteken met gas. Zelf zou ik die actie nooit nemen.
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

Goede foto's zijn een essentie als het gaat om kopen overzees, maar de vraag is...Waarom zou je de auto in Engeland kopen als je hem overweegd om te bouwen naar linksgestuurd. Als de auto zo orgineel is als hij wordt voorgesteld dan zou ik hem zeker niet ombouwen.
Aan de rechterkant rijden went veel sneller dan de meeste denken en ik heb het idee dat de Amazon niet de dagelijkse km's voor je hoeft te doen.

Als het een goede auto is..zeker doen in GB zijn veel goede auto's te koop. Hoewel ik deze ervaring vooral baseer op LandRovers, niet op Volvo

Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Stuurhuis aan de andere kant zetten werkt een beetje lullig, stuur je naar rechts gaat de auto naar links en vice versa.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

alles wend
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

"In goede staat" betekent in Good Old England af en toe tóch wezenlijk iets anders dan wat wij er onder verstaan hoor!

Ik zou er ook niet aan beginnen, er zijn genoeg auto's met links stuur te koop.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

zelf zou ik het ook niet doen ..

wat ik mij nog afvraag is of je de kabelboomen ook niet moet verleggen ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Jullie tips in aanmerking genomen, maar vooral ook het feit, dat de foto's nogal schokkend bleken, ook voor de verkoper, zie ik van aankoop af.
Het plaatwerk wat boven het gras uitkwam, zag er fantastisch uit, maar de bovemplaat daarentegen, plus die twee chassisbalken in de hoek schutbord/bodemplaat waren op zijn zachtst gezegd, niet meer helemaal 'hard'.

Scheelt me weer een ritje dit weekend, kan ik andere dingen plannen.....;-)
Eerst min 940 maar eens laten keuren.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Erik_M
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
Locatie: Wassenaar

Het is best mogelijk een Amazon om te bouwen van RHD naar LHD maar het is een flinke klus. Zoiets doe je m.i. niet bij een auto waar gezien de conditie niets aan hoeft te gebeuren. Anders is het als je 'm toch gaat restaureren, de ombouw kan dan gelijk 'meegenomen' worden. De accubak en de pedalenbox kunnen dan netjes 'uitgepelt' en overgezet worden. De onderdelen die je moet veranderen c.q. aanpassen zijn hier al genoemd. Deze onderdelen, stuurhuis, hulpstuurhuis, dashboard, KM klok (ipv MPH) etc. zijn redelijk tot goed verkrijgbaar. De kabelboom hoeft m.i. niet aangepast te worden aangezien de zekeringkast en spanningsregelaar en de div. ralais bij een RHD op dezelfde plaats gemonteerd zijn als bij een LHD.

Op deze foto van de motorbaai van een RHD 123 GT is het goed te zien:

Afbeelding
Afbeelding

Als je hiermee aan de slag gaat vergeet dan niet de handrem en de motorkapontgrendeling te verplaatsen......., anders heb als je weer met de auto gaat rijden wel hele lange armen nodig.

Succes met de klus !

gRoet,
eRik, die er zelf niet aan zou beginnen.

P.S.: Er rijdt in Nederland (Zeist e.o. als ik me niet vergis) een witte ES rond die van RHD naar LHD omgebouwd is alweer een flink aantal jaren geleden.
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
Gebruikersavatar
ArjanV
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 19.03.2008 - 21:02
Locatie: Dronten
Contacteer:

De handrem is in het geval Amazon inderdaad ook niet geheel onbelangrijk :o
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”