kapotte claxon: hoe haal je het stuur eraf?

Alles over de 440 / 460
powergozer
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 06.01.2009 - 15:21

hallo allemaal, ik heb gisteren mijn eerste auto gekocht, een volvo 460 1.6 uit '95. hij heeft 240.000km gereden maar is goed onderhouden en kostte maar 600 euro, dus volgens mij is het een redelijke koop. veel is al vervangen: banden, dynamo, accu, catalysator, uitlaat, etc.
het enige wat eigenlijk niet werkt is de toeter!
heb al een beetje rondgesnuffeld op het forum en ontdekt dat het aan twee dingen kan liggen:
-geen goed contact in het stuur
-claxon zelf kapot
ik wou eerst maar eens gaan kijken of het contact goed zit. nu is het probleem dat ik werkelijk 0 ervaring heb met aan auto's sleutelen. dus mijn vraag is: hoe haal ik het stuur eraf zonder de hele boel te verzieken?
dank vast voor de hulp!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

heb je een airbag? Zo ja dan kan je maar beter beetje voorzichtig doen. Zo niet, kan je aan de achterkant het middenstuk een soort lostrekken en dan kun je met een grote ratel het stuur loshalen. Maar zorg bij vastmaken wel dat ie mega vast zit, beetje onhandig als ie los laat
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Bekijk de draden van de claxon eens die zitten met een tyrap aan het subframe vast vaak is deze bedrading daar gebroken of doorgesleten.
powergozer
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 06.01.2009 - 15:21

ik heb geen airbag. dus ik kan gewoon trekken en dan komt hij? en ik moet dus het hele stuur losschroeven om het contact te zien, of kan dat ook als ik alleen de buitenkant loshaal? als ik het stuur er echt af moet schroeven, kan ik misschien beter even naar de garage gaan. ook als de bedrading ergens anders kapot is moet ik dat maar even doen, want dan gaat het echt een beetje boven mijn pet denk ik...

bedankt voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Als je het deksel van je stuur eraf trekt zitten er aan het deksel twee draden ,hou je deze tegen elkaar zou je claxon moeten werken of je moet toch het stuur zelf losnemen .
Heb je al eens geprobeerd met een proeflampje tussen de draden van de claxon of dit gaat branden mogelijk zoek je het te ver?
powergozer
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 06.01.2009 - 15:21

ah, dat zal ik zo inderdaad eerst eens proberen. goeie tips!
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

hadico schreef:Bekijk de draden van de claxon eens die zitten met een tyrap aan het subframe vast vaak is deze bedrading daar gebroken of doorgesleten.
Dit is bij mij bij 2 460's de oorzaak geweest. Tyrap zorgt voor wrijving. Water zorgt voor oxidatie, weg bekabeling.

Even nieuw draaidje solderen en nieuwe toeter plaatsen. De oude zal wel op zijn als die tijdje niks heeft gedaan. Ik heb er nu ook meteen 2 geplaatst.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

bij mijn 440 destijds was een pennetje afgebroken,van het middenstuk waar je dus op duwt als je wilt toeteren.1 van de draadjes zat dus los.als dit het geval is hoeft je stuur er niet af en zou je enkel het middenstuk moeten repareren/vervangen.
groet'n uut grunn
powergozer
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 06.01.2009 - 15:21

dank voor alle tips. heb de aansluiting in het stuur geprobeerd, en de claxon zelf, maar die waren allebei prima. waarschijnlijk zit het m dus in de bedrading onderweg...
Gebruikersavatar
teigetje240
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
Locatie: Asse
Contacteer:

Hello,

Ook hier een probleem met de klakson: hij werkt, maar de batterij loopt leeg. Als je de zekering er in zet, is nat een kleine 10uur de batterij leeg. en met leeg bedoel ik leeg.
De beide klakson gaan. Ik heb ze van het subframe afgehaald en naast de koplamp gemonteerd.

Aan wat kan dat liggen?
Bedrading (kan ik niet helemaal nachecken)?
Klakson zelf die verlies maakt?

Hoe kom je aan zo'n verlies?

Wat denken jullie?
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Voor zit een dikke ronde balk, daar loopt die kabel overheen. Lijkt me daar te oxideren. Groen aangeslagen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

Een raar claxon probleem. Sinds vandaag en gisteren toetert mijn auto als ik naar rechts stuur (wel bij redelijke uitslag). Hopelijk ga ik het met bovenstaande oplossen. Als iemand een idee heeft wat het is houd ik me aanbevolen!
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
niels.nijsten
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36

haal een nieuwe claxon! 9 van de 10 keer zijn deze kapot even een imitatie claxon van een tientje of 2 drop gooien en hij werkt weer! alle problemen die ik op een 400 met claxon ben tegen gekomen zaten in de claxon zelf!
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ze zitten namelijk ook op een waardeloze plek. Bij de 240 achter de gril, die waren zo weggerot en bij de 460 naar beneden gericht. Ook zo weggerot. Beter zitten ze achter de koplamp ofz. Zeker dat je ze dan buiten nog steeds goed hoort.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
niels.nijsten
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36

en als je tog zo nodig het stuur nog eraf wilt halen draai het dan 90 graden (dus eerst wielen recht en dan 90 graden draaien) nu zie je aan de achterzijde onderaan het stuur(dus de kant die nu naar onder is gericht en daarvan de achterkant) een torx schroefje zitten deze draai je los, aan de bovenkant hetzelfde, ik meet dat een een torx maat t25-is en dan haal je de claxon er zo af. maar geloof me als je weet hoe het daarbinnen uitziet geloof je niet dat het daar kapot is. heb je trouwens geen multimeter? duuw die in de aansluiting op je claxon en bedien de claxon, krijg je 12volt toeter kapot!
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
powergozer
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 06.01.2009 - 15:21

heb ik eindelijk mijn bedrading op orde, blijkt die toeter zelf toch ook kapot! waar koop je eigenlijk zo'n imitatie-claxon en wat voor type moet je dan precies hebben?
Shockwave
5th Gear member
Berichten: 1142
Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
Locatie: Opheusden

waar koop je eigenlijk zo'n imitatie-claxon
Bij een beetje goede zaak met automaterialen istie er wel, Bre- of Half- ofzo.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
powergozer
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 06.01.2009 - 15:21

dus het maakt verder niet uit wat ik koop? zo'n 12v toeter die eruit ziet als een fietsbel is dus ok?
zoals je ziet heb ik er echt de ballen verstand van... :scratch: :scratch:
niels.nijsten
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36

met je bedrading is vast en zeker niets mis geweest:P standaard kwaaltje hoor zoeen 12v toeter is perfect boeit niet welke als hij maar genoeg lawaai maakt i.v.m apk(en let een beetje op makkelijke besvestiging)
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
powergozer
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 06.01.2009 - 15:21

dank!

bijvoorbeeld deze?

http://shop.conrad.nl/auto-elektronica- ... 52452.html

of is een signaalhoorn wat anders dan een claxon?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”