XC90 verwarming gaat na half uur koelen

Plaats reactie
qatsanqat
2nd Gear member

Het betreft mijn XC90 D5 GT, bj 2006, 43000km.

Na een koude start de weg op, de airco op AUTO en ON, temp op 21 graden. Langzaam maar zeker wordt de motor warmer en warmt het verwarmingssysteem het interieur op, precies zoals het hoort.

Maar dan!!

Na een half uur, eigenlijk als de motor echt goed door en door warm is, gaat de verwarming aan het koelen. En niet zo'n beetje ook. Hij gooit gewoon koude lucht uit de roosters. Niet te hebben! Links is het meer dan rechts. Met de airco op OFF, wordt het een fractie ietsiepietsie minder, maar wat echt helpt is de temperatuurknop naar 26 of 27 (!) graden draaien.

Auto is bij de dealer geweest en die heeft 'm aan de storingskast gehangen: 'Nee, er is niets kapot meneer, er komt geen melding'.
Op dit forum lees ik verhalen die op mijn verhaal lijken, maar zich dan in de zomer afspelen met airco's die na een tijdje stoppen met koelen. Meestal bleek dan de voeler in het dashboard kapot, maar de dealer verzekert me dat dat bij mij niet het geval is.

Vraag: Heeft iemand hier ervaring mee? Klopt het dat de 'voeler' ook in die storingsmelding opgenomen zou moeten zijn? Andere suggesties of oplossingen om mij (en de dealer) wat op gang te helpen?

Alvast mijn dank.
hadico
5th Gear member

Omdat je aangeeft dat je de temperatuur moet verhogen om het efect tegen te gaan denk ik toch aan de interieur voeler laat ze de temperatuur in de auto eens meten (auto warmgereden)met een losse meter deze op de armleuning middenin plaatsen en ondertussen de temperatuur ook uitlezen via de vida kast .
Mogelijk dat er een fout in de meting in het dashbord plaatsvind de sensor die hier zit neemt na verloop van tijd iets warmte over uit het dashbord zelf oa van de verlichting die hier inzit ,word dit teveel dan gaat de airco dus koelen omdat hij denkt dat het interieur te warm is, dit efect is sterker als de fan die hierachter zit niet draait door bv vervuiling.
Hebben ze ook de klepmotoren al opnieuw geinitialiseert ?ik denk het bijna wel want dat is een van de eeste dingen die je hierbij doet.
turboproc
1st Gear member

Toeval bestaat niet: ik rijdt sinds een maand in een XC90, 2005, 165k en begon al aan mijzelf te twijfelen omdat ik de indruk kreeg dat het na een half uur tot een uur kouder wordt in de auto. Niet extreem maar genoeg om vervelend te vinden.

Ik zal in ieder geval de suggestie meenemen om een apart thermometer in de auto te zetten om enkele meetgegevens te kunnen verzamelen.
Passat 1.6 D
Peugeot 305
Renault 19 D
Renault Safraan 2.2
Volvo V40 2.0T
Volvo V50 T5
Volvo S60 D5
Volvo XC90 D5 Summum Mobility
Volvo XC70 D5 Summum
hadico
5th Gear member

turboproc schreef:Toeval bestaat niet: ik rijdt sinds een maand in een XC90, 2005, 165k en begon al aan mijzelf te twijfelen omdat ik de indruk kreeg dat het na een half uur tot een uur kouder wordt in de auto. Niet extreem maar genoeg om vervelend te vinden.

Ik zal in ieder geval de suggestie meenemen om een apart thermometer in de auto te zetten om enkele meetgegevens te kunnen verzamelen.

In de opwarmfase zal de verwarming altijd meer warmte naar binnen brengen om zsm de temperatuur te bereiken die is ingesteld een goede meting vind dus plaats als alles is verwarmd, pas dan neemt het systeem de ingestelde temperatuur aan.
Het meten moet ook midden in de auto plaatsvinden omdat de sensor een gemiddelde temperatuur meet ,het kan dus zo zijn dat uit verschillende roosters ook verschillende temperaturen gegeven worden al zal de warme lucht over het algemeen via de voorruit en de koelere lucht uit de overige roosters.
Frank860
1st Gear member

Heb exact hetzelfde meegemaakt met een XC90 sport 2007 op 27.000km.
Ook eerst lekker warm, na een tijdje links echt koud, en enkel (een beetje) te verhelpen door de temp links op 25 à 26 graden te zetten.
Dealer heeft toen de software opnieuw ingeladen en sindsdien geen problemen meer (56.000km)
qatsanqat
2nd Gear member

Ja maar mijn software is net nieuw geladen omdat ie na import van frans naar nederlands is omgezet en meteen alle updates heeft gehad. Anyway. Volgende week gaat ie de garage in.
qatsanqat
2nd Gear member

Even een update: Auto heb ik deze week een dag naar de garage gebracht om het euvel te laten verhelpen. Bij aankomst zegt men: 'meneer we hebben de software ge-update'. Ik zeg 'is dat alles, volgens mij is er ergens toch iets meer mis...?'

Nee, was niet zo, dit was het. Ik rijden, en wat denk je? Geen ene moer verbeterd. Willen ze je auto een dag hebben voor een software update van 10 minuten. :roll:

Je vraagt je af of garages tegenwoordig nog iets anders doen dan 'de computer uitlezen'? Waar is de sleutelaar gebeleven, die knelpunten elimineert en zo naar het probleem toe analyseert?

Ik kan dus weer terug voor hetzelfde probleem waar nog niets aan verbeterd is.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ben je niet meteen omgekeerd?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
qatsanqat
2nd Gear member

Nee, heb wel meteen gebeld voor andere afspraak.
Al een boel Zweden gereden. Nu V70R 2003 & C70 cabrio 2005.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ik heb hetzelfde gehad met mijn XC70 MY06. Bij mij bleek er een prop stof te zitten bij de temeratuursensor in het dashboard. Echt waar. Even schoonmaken en alles werkte weer normaal.

Ik kreeg na een half uur ook alleen maar koude lucht in de auto. Enkel door alles op z'n heetst te zetten werd het wat warmer.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
qatsanqat
2nd Gear member

Goeie tip. Ik zal de stofzuiger 's op dat roostertje zetten. In ieder geval is de stand van zaken dat er volgens de garage niets mis is. Volgens hen hoort het zo en pendelt de ACC gewoon op en neer met wat warmere of koudere lucht. Ja. Lastige situatie. Feit is dat de hele auto zit kou te leien... Anyway. De sensor is preventief vervangen en ik ga nu maar 's kijken wat dat oplevert.
Al een boel Zweden gereden. Nu V70R 2003 & C70 cabrio 2005.
vmcc
2nd Gear member

Goeie tips hier hoor...
Ook ik heb het met mijn XC90 en eigenlijk ook altijd gehad met mijn V70.
Heel irritant en altijd ruzie met mijn vriendin over te temperatuur. Gisteren ook maar even de stogzuiger op het roostertje gezet en volgens mij gevoel helpt het gelijk al.
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
qatsanqat
2nd Gear member

Begin de moed beetje te verliezen. Net terug van weekje wintersportvakantie. Op de Autobahn moet ongeveer elk uur de ACC een tikje hoger. Als je je handen voor de middelste roosters houdt: daar komt gewoon steenkoude lucht uit. Niet normaal. Uiteindelijk staat de ACC dan zo rond de 25 graden voor een 'normaal' klimaat. Dan is het in de reis tijd voor een plas-tank-koffie-pauze. Wanneer we dan na een half uurtje weer de weg op gaan, dan gaat de ACC als een dolle te keer om de auto naar die 25 graden (die nog in gesteld stond van vóór de pauze) te brengen. Zweet op je voorhoofd, dus gaat de knop terug naar 22 om daarna gedurende de rit stapsgewijs weer naar de 25 terug te keren. Ik heb het gevoel dat het met de nieuwe sensor iets beter gaat, maar de ACC is allesbehalve comfortabel.

Dit is natuurlijk niet goed, maar de dealer kon en kan niets anders bedenken dan dat het normaal is. Iemand nog een gouden tip?
Paul
Geartronic member

Ja temperatuursensor in de auto vernieuwen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gast

De ECC (kleppen) kan toch opnieuw ingeregeld worden?
Is jouw auto ook voorzien van AQS (air quality system)?
Kan het zijn dat die klep opengaat, terwijl die niet open hoort te staan?
Ik weet het ook niet, probeer mee te denken.

Succes
hadico
5th Gear member

Klepmotoren opnieuw initialiseren en daarna opnieuw inleren geeft vaak de oplossing ,om eea te controleren toch de temperatuur opmeten in het interieur en ondertussen de klepstanden en de temperatuur van de interieursensor checken via de vida kast, dit moet wel gebeuren over een periode van minimaal een half uur met warme motor om tot een goede vergelijking koomen.
Ook het vervangen van de software(reloaden)dus niet upgraden kan een oplossing zijn ,dit zijn dan ook klachten die niet even 'tussendoor' zijn op te lossen, hier gaat gewoon iets meer tijd inzitten.
Het evt aanwezige airquality heeft geen invloed op de ingestelde temperatuur in de auto dit regelt alleen of de lucht van buiten of uit het interieur gehaald word.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Wij rijden een 960 met ECC en die werkt iets anders.

Dan mijn zakelijke Adrie: die kun je volledig automatisch laten werken en dan doet de auto precies datgene wat ik niet wil! Dus bij mij staat de "auto"-knop op Off en nu hoef ik mij alleen maar te ergeren aan de zichzelfaanpassendeventilatorsnelheid. Voor de rest werkt alles wel naar behoren.

Wat een pokke-systeem is dat.

Doe toch maar mijn 960 wat regeling betreft. Die luistert tenminste naar mijn commando's.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
vmcc
2nd Gear member

Ik dacht dat de stofzuiger erop de oplossing was! Maar helaas, dat werkt ook niet....zal ook maar eens langs de dealer moeten. Blijft natuurlijk wel balen, rij je een Volvo heb je toch altijd wel iets te dat niet werkt.
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
qatsanqat
2nd Gear member

Ha! Dank voor de reacties. Even terugkoppelen:

@ Paul: sensor is vervangen, nauwelijks verbetering (slechts psychologisch?)

@ AlexV70: AQS ja, maar dat zou geen invloed hebben lees ik.

@ hadico: kleppen zijn idd opnieuw geinitialiseerd na vernieuwen van de software. Maar of dat een software vervanging of een update was, dat weet ik ook niet. Ga ik dus navragen bij de dealer. Goeie tip. Ook zo'n meting lijkt me zinvol want ik twijfel echt niet aan mijn eigen waarneming.

@ vmcc: ja balen man. het lijkt er idd op dat je hetzelfde probleem hebt. Ik heb D5 van juli 2006, en jij?

Verder merkte ik vandaag ook dat uit de bovenste helft van de zijroosters vóór (ja, bent u er nog?) veel koudere lucht komt dan uit het (verstelbare) onderste deel van die roosters. Zijn dat ook idd 2 verschillende uitstroom-openingen, die dus apart 'gevoed' worden?

Ik ben deze week erg druk, eind vd week dealer 's bellen. Maar ja, t voelt niet of die erg gebrand is om het uit te puzzelen. En om al die werkplaats-uren te betalen aan 'volgens ons is er nix aan de hand maar we zullen nog 's een keertje kijken' .... :?

Overigens aardige dealer hoor, maar het is voor mij meer 'push' dan 'pull', if you know what i mean.

ik hou je op de hoogte.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”