Omdat ik deze wil schoonblazen ben ik op zoek naar de binnentemperatuursensor in mijn V70 Classic. Een tijdje terug gaven de ECC lampjes op de knoppen bij het starten een oranje knipperend signaal aan maar da's inmiddels voorbij. Echter merk ik nu dat links wel warm blaast maar de middenblazer koud blijft, ondanks dat de auto maximaal verwarmd zou moeten worden.
Tijd dus voor een inspectie van de sensor. Ik lees in dit forum dat deze rechts van het stuur zit maar ik kan niets ontdekken! Kan iemand mij gedetailleerd vertellen of met een fotootje illustreren waar deze zit?
Waar zit de binnentempsensor bij een V70 (1997)
- VolvoC70T5
- 2nd Gear member
zit naast de infoknop..achter dat rastertje zit de sensor..
je kan hem losmaken door de kap onder het stuur los te halen en dan kun je er met je hand bij..
je kan hem losmaken door de kap onder het stuur los te halen en dan kun je er met je hand bij..
- Fi-Wi
- 2nd Gear member
Je bedoelt het roostertje dat ik in de foto omcirceld heb?
In dat geval is het niet verwonderlijk dat de verwarming in mijn auto niet je dat is aangezien de vorige eigenaar over de (bovenste) helft van het roostertje een houder heeft gemonteerd voor zijn telefoon. Ik heb dat laten zitten aangezien ik anders tegen 4 schroefgaten in het dashboard zou kijken maar ik zal dat ding er dan toch maar eens afhalen. Kijken of er verbetering optreedt.

In dat geval is het niet verwonderlijk dat de verwarming in mijn auto niet je dat is aangezien de vorige eigenaar over de (bovenste) helft van het roostertje een houder heeft gemonteerd voor zijn telefoon. Ik heb dat laten zitten aangezien ik anders tegen 4 schroefgaten in het dashboard zou kijken maar ik zal dat ding er dan toch maar eens afhalen. Kijken of er verbetering optreedt.

- edraket
- 7th Gear member
Ik denk niet dat die houder het probleem is maar de sensor zelf. Wat is het exacte probleem? Knipperen de airco lampjes soms als je de auto start?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Fi-Wi
- 2nd Gear member
Het lijkt mij dat als een senor (deels) wordt afgedekt het niet juist kan registreren. De sensor op zich kan dus in uitstekende staat zijn, alleen wordt zijn werking verhindert door een obstakel.
Mijn probleem:
Mijn probleem:
Een tijdje terug gaven de ECC lampjes op de knoppen bij het starten een oranje knipperend signaal aan maar da's inmiddels voorbij. Echter merk ik nu dat links wel warm blaast maar de middenblazer koud blijft, ondanks dat de auto maximaal verwarmd zou moeten worden.
Tijd dus voor een inspectie van de sensor.
- VolvoC70T5
- 2nd Gear member
nee, ook al heb je de sensor afgedekt dan maakt dat nog niet uit.. de sensor functioneerd verder namelijk wel gewoon.. vaak is het dat kleine ventilatortje wat erin zit wat is vastgelopen met stof.. of goed uitblazen..mocht dat niet helpen.. tja vervangen, ik heb de mijnde toen ook 1st goed geprobeerd schoon te maken, maakte het alleen maar erger..
- Fi-Wi
- 2nd Gear member
Ok bedankt. Ik zie trouwens dat het roostertje alleen maar in de onderste helft geopend is. De gsm houder zit door het bovenste deel.
Ik dacht overigens dat de ECC op 5 verschillende plaatsen in de auto de temp meet maar kennelijk meet het (enkele) ventilatortje alleen maar de temp voor het roostertje.
Waarom zit er eigenlijk niet gewoon een sensor maar werkt Volvo met een ventilatortje? Ik begrijp het systeem niet.
Ik dacht overigens dat de ECC op 5 verschillende plaatsen in de auto de temp meet maar kennelijk meet het (enkele) ventilatortje alleen maar de temp voor het roostertje.
Waarom zit er eigenlijk niet gewoon een sensor maar werkt Volvo met een ventilatortje? Ik begrijp het systeem niet.
- VolvoC70T5
- 2nd Gear member
achter dat ventilatortje zit een sensor 
dat ventilatortje zuigt de lucht aan volgens mij uit de cabine om zo de temperatuur te meten..
zou gewoon 1st maar een sgaan proberen met uitblazen van dat gat..
mocht hij daarna nog flikkeren..uitlezen, dan zie je precies wat er aan de hand is.. maar vaak is het de sensor.

dat ventilatortje zuigt de lucht aan volgens mij uit de cabine om zo de temperatuur te meten..
zou gewoon 1st maar een sgaan proberen met uitblazen van dat gat..
mocht hij daarna nog flikkeren..uitlezen, dan zie je precies wat er aan de hand is.. maar vaak is het de sensor.
- edraket
- 7th Gear member
Je kunt proberen er voorzichtig wat perslucht doorheen te blazen, of de senser even demonteren en schoonblazen. Mocht dat niet helpen: sensor vervangen. 10 tegen 1 dat het deze is. Je kunt ook de auto laten uitlezen. Als er een storing is de sensor zit komt die er meestal wel uit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Fi-Wi
- 2nd Gear member
Om dit topic mooi af te ronden het volgende. Gisteren heb ik mijn V70 laten uitlezen. Naast het feit dat de thermostaat vervangen moest worden waren er geen foutcodes.
Nieuwe thermostaat laten plaatsen en hij wamt weer als een tierelier, zowel links, in het midden als rechts. De koelvloeistoftempmeter staat snel keurig op 3 uur en mijn verbruik is tot nu toe stukken lager.
Kortom, een goeie investering voor weinig geld zo'n thermostaat!
Nieuwe thermostaat laten plaatsen en hij wamt weer als een tierelier, zowel links, in het midden als rechts. De koelvloeistoftempmeter staat snel keurig op 3 uur en mijn verbruik is tot nu toe stukken lager.
Kortom, een goeie investering voor weinig geld zo'n thermostaat!