kwaliteit automaat bak 4 traps van de 2.0

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

iemand goede of slechte ervaringen ermee?
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Volgens mij al die automaatbakken tov de schakelbakken uit de 4 serie redelijk waardeloos. Wil je iig een goedkope 4 serie die lang meegaat en je kunt schakelen, ookal vind je dat een zinloze bezigheid, zou ik voor een schakelwagen gaan. In de 7 jaar dat ik nu de 4 serie rijd heb ik nog nooit een dure onderhoud gehad.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

Naar horen zeggen is de ZF-bak een prima automaat die makkelijk hoge kilomterstanden aankan...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Probleem met automaten is het onderhoud. Is de ATF regelmatig ververst en het filter vervangen gaan ze lang mee, rij te lang met een te laag ATF peil en ze gaan ze naar z'n grootje. Als je een aotomaat wil kopen rij hem warm, schakel handmatig door alle versnellingen, dat moet soepel schakelen. Ook tijdens het rijden in D moet ie mooi soepel op-en downschakelen. Na de rit motor laten lopen in P en peil controleren. Ruik aan de peilstok of de olie niet verbrand ruikt en er mooi helder rood uitziet. Is de ATF bruinig en ruikt het verbrand laten staan. Kan je goed zien en ruiken als je de peilstok aan een witte tissue afveegt.
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

die 4 traps bak is toch vele malen beter als de cvt bak van de 1.8?
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
volvosjaak
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.12.2006 - 13:03

Hallo,

Wij hebben zelf een 440 1.7i automaat (in 1992 zelf nieuw gekocht) en hebben er nog nooit problemen mee gehad.
Doen zelf de olie verversen om de paar jaar. volgens het boekje moet het om de 6 jaar of 45000km als ik het goed heb. controleer dit ook voor aanschaf of dit gedaan is en kijk en ruik iinderdaad even in welke staat de olie is.

Enigste wat bij ons nu is dat de auto soms een schokje geeft tussen het schakelen van zijn 2-3e versnelling. Weet iemand wat dat kan zijn??
Ik weet wel dat 1 en 2 hydrolisch zijn 3e versnelling 50% hydrolisch en 50% mechanisch en 4e versnelling mechanisch. misschien dat het hiermee iets te maken heeft???
Volvo 440 1.7i Automaat 1992 net de 100.000km gepasseerd!
En ja... deze heeft altijd binnengestaan en doet dat nog steeds :-D
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

geen idee. Iemand anders?

Mijn 4 traps automaat heeft 2 ton gelopen. Nooit vervangen en doet het prima. Maar dus benieuwd wat ik ervan mag verwachten.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Ninja
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 11.02.2011 - 17:03

Ik heb ook een 4-traps automaat met 2.0i motor. In het onderhoudsprogramma staat dat ik alleen volvo olie mag gebruiken.

Klopt dit of is normale ATF olie ook goed genoeg?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”