Verbruik 740 2.3 GLE B230E

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Ton Smolders
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:55

Hallo,

Ik ben benieuwd wat jullie verbruik is met een 740 2.3 GLE estate automaat bwj.86 motor B230E
Ik kom nu niet beter dan 1 op 7,2, met een rustige rijstijl en overwegend 80km wegen. Ik rij op benzine, de mijne heeft geen lpg.
Ik vind dit nogal fors, wat verbruikt die van jullie??

Ben benieuwd naar jullie verbruik...

Groetjes,

Ton
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

hetzelfde, maar ik rij op gas en schakel zelf
Ben
Guestuser

Ongeveer 1-10, er is een periode geweest dat we 1 op 13 haalden....
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Maar vast niet met een benzine auto uit de 700 of 900 serie.
Volvo 940 SE
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

1 op 10 moet toch wel te doen zijn. Stadsverkeer wat minder natuurlijk. Haal zelfs met mn 240 1 op 9 ongeveer en dat is een carb 2.3. Injectie lijkt me toch wat zuiniger te zijn.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Ton Smolders
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:55

oke,

dus mijn injectie is niet goed afgesteld. Ik verdenk zelf de temp. sensor. het stationair toerental is af en toe in p stand 1600 toeren. Dit terwijl ik het gasklephuis heb schoongemaakt, de spruitstukpakking vervangen heb.
en de automaat heeft verse olie gekregen, en doet niet slippen.
Iemand nog suggesties om dit beter te krijgen?

alvast bedankt voor de reacties..

Ton
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Die lijkt me bij iedere auto rond tussen de 900 en de 1000 te moeten zijn. Behalve in de sport wereld zal dat wel anders zijn.

Behalve de eerste paar seconden na het starten mag het toerental wat hoger zijn, daarna zakt die rustig richting de 1000.

1600 is veels te hoog iig.

Ik weet de oplossing iig niet.

Zo'n hoog stationair zul je vooral in stadsverkeer merken in benzineverbruik met al die stoplichten.

Maar alle informatie in de first post te plaatsen is ook wel makkelijk :D
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

940 Turbo intercooler met MBC, 1996 automaat, stevige rijstijl, gas-G2.
Verbruik: 1 op 6,80.

Maak je CIS klep eens schoon en kijk naar de loop van de gaskabels die de gasrol bedienen. Waarschijnlijk heb je ook een kick-down kabel die mogelijk niet goed staat. Automaten hebben altijd een zekere slip. Helaas.

Mijn handbak (zie signature) kwam trouwens ook niet veel verder: 1 op 7,7 max.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Guestuser

Michael Oud schreef:Maar vast niet met een benzine auto uit de 700 of 900 serie.
Ik ga er van uit dat dit een reactie op mijn verbruik is..... heb een b230e uit 1986, 740gle en er zijn momenten, nadat alle noodzakelijke reparaties uitgevoerd waren om de auto aan de praat te krijgen, dat we met een volle tank ( ca 54 liter ) 650-675 km haalden. Oke, geen 1-13, maar wel 1-12. Nu is het een verbruik van 1-10.

Wim
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Dat is uitzonderlijk. Met wat voor rijstijl?

Als ik met mijn B200FT 945 rijd volgens het nieuwe rijden (op de snelweg eigenlijk altijd rond de 120 overigens), haal ik met pijn 1 op 10. Rijd ik normaal, haal ik 1 op 9. Leef ik me af en toe uit, dan zit ik rond de 1 op 8.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
polarwittesloep245
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
Locatie: Venlo

ik rijd een 245 uit 1993, met b200f motor.
gemiddeld rijdt deze bak 1 op 10 benzine. diverse ritjes vol leeg kort lang.
alleen met de sleur hut wordt het een ander verhaal.. :wink:
de wagen is 1320 kg.
.
Ton Smolders
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:55

Mijn rijstijl heb ik bewust rustig gehouden, eerder als een oude sok rijden. auto niet boven de 2500 toeren laten komen. en dan toch zo'n fors verbruik!
het lijkt wel een amerikaan met een 5 liter motor!!
Zelfs met mijn 43 jaar oude amazon haal ik nog 1 op 10 op gas!

Maar even serieus, wie rijdt er precies dezelfde auto? een 740 gle estate met een b230e motor en automaat?? en op benzine, gas kun je niet vergelijken.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

ik haalde met mijn vorige wagen, een 740 estate handbak met B230K op gas uiteindelijk een verbruik van 1 op 8 in korte ritten en 1 op 8.9 bij nette snelweg ritten. Dit bij een stand van zo'n 418-463 dkm
Zou je vraag evt ook eens posten bij de 700 vereniging, daar heb je een grotere kans dat iemand met een zelfde wagen rijdt.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Ton Smolders
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:55

Ik heb het probleem gevonden!!!

Er zat helemaal geen brandstofrelais in!!!! blijkbaar had iemand uit nood een draadje in het voetje gestoken waar het relais hoort te zitten. Hierbij werd dus alleen de brandstofpomp gestuurd, en niet de warmdraaiklep en de brandstofdrukregelaar. Hierdoor werd de brandstofdruk verlaagd waardoor het mengsel verrijkt werd.
Ik heb nog niet gekeken naar mijn verbruik nu maar de meter heeft amper nog bewogen.

Hoe simpel het soms kan zijn
Gebruikersavatar
Funk
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 27.06.2006 - 00:57

Ik haal zo'n 1:7.8 met m'n 940 handbak op LPG..
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”