Breedbandspeakers vervangen

Geleverd vanaf 2003
FaGo
2nd Gear member

Ik had op dit fora al gelezen dat de orginele Volvo V50 speakers geen hoogstandjes waren.
En inderdaad het geluid klinkt vlak, wijzigen van de bas en treble instellingen haalden niets of in ieder geval bijna niets uit.
Dus met de informatie die reeds op dit forum is te vinden heb ik afgelopen weekend de speakers in zowel het voor als achterportier vervangen door een betere set. Bestaande uit een speaker en losse, erbij horende, tweeters.

Het resultaat is hoorbaar, heldere klanken en duidelijke hoge tonen. Als je nu de bas/treble instellingen wijzigt gebeurd er ook iets.

Ik heb wat foto's gemaakt en ben nu e.e.a. op papier aan het uitwerken zodat er een soort handleiding ontstaat. Als hiervoor belangstelling kan ik dit wel op het forum plaatsen (wel even geduld hebben, ik heb meer te doen).
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

dat zou wel leuk zijn , want geregeld passeert die vraag hier wel over de speakers
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
aggadomo
2nd Gear member

mooi, wou ook al die speakers vervangen, maar 't is er nog steeds niet van gekomen.
Misschien als ik een handleiding heb zodat ik zeker ben dat het in 1 keer lukt zonder te veel te beschadigen gaat het er wel van komen.
FaGo
2nd Gear member

Vervangen luidsprekers voor- en achterportier S40/V50 - Part-1

Deze handleiding beschrijft het demonteren van de originele standaard Volvo 'Performance Audio' (!) (breedband)luidsprekers en het monteren van een vervangende set gescheiden tweewegluidsprekersysteem (woofer & tweeter) in de portieren van een V50 (MY2008).

Voor de duidelijkheid bestaat deze handleiding uit drie delen, t.w. de voorbereiding (Part-1), beschrijving werkzaamheden achterportier(Part-2) en werkzaamheden voor het voorportier (Part-3).

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Benodigdheden:
  • 2 x set luidsprekers 170 mm (meestal geleverd met voldoende bevestigingsmateriaal)
  • 2 x set montage ringen (pioneer UD-M177VW)
  • Originele Volvo panelen voor de tweeters in de voorportieren (spiegelkappen): partnummer 8679628 (LH) & 8679629 (RH)
  • Volvo installatie instructies 8698410 & 8698411 (zie link)
  • popnageltang en 16 popnagels 5 mm (lengte 10 a 12 mm)
  • Boormachine + boortjes 5 en 6 mm
  • Schroevendraaier (torx 25)
  • Tochstripgereedschap c.q. stevige platte kunststof strip of platte schroevendraaier
  • Soldeer gereedschap en/of knijp- en striptangset met geïsoleerde kabelschoentjes
De inbouw is niet moeilijk, een paar uurtjes werk. In de Volvo installatie instructies wordt, d.m.v. tekeningen, duidelijk aangegeven waar de bevestigingen van de deurpanelen zich bevinden. Dit maakt het losmaken een stuk gemakkelijker.

Documentatie/geraadpleegde bronnen:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/default.aspx
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=nl-NL
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=nl-NL
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... r&start=25
http://www.pioneer.nl/nl/products/car_a ... akers.html

Met dank aan alle forumleden die mij voor gingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BG_V50
2nd Gear member

Bedankt,

dat is wel een interessante link naar al die installatie manuals.

ik vroeg mij af; ik heb een gewone V50; zonder navigatie of die centerspeaker,

is het mogellijk om in het dashboard, op de plaatst waar een van beide normaal zit, bvb de mechanica van de navigatie in te bouwen, zodanig dat een draagbare gps misschien daar wat propertjes kan in weggewerkt worden? (of bvb een 7" dvd schermpje?)
FaGo
2nd Gear member

Vervangen luidsprekers voor- en achterportier S40/V50 - Part-2

Achterportier

Verwijder, conform de volvo installatie instructie, de portierhandgreep. Draai de twee torx-schroeven los en trek het portierpaneel, te beginnen aan de onderkant, voorzichtig los (vooral in het begin is enige kracht vereist). Maak de kabels los van het portierpanel.

De originele luidsprekers zitten met 3 popnagels vast, boor met een boor van 6 mm de kop los en verwijder de speakers.

Afbeelding

Plaats de nieuwe montagering en teken de vier te boren gaten af en plaats even een centerpunt om het weglopen van de boor tegen te gaan (even wat passen en meten voor de juiste plaats).

Boor de vier nieuwe gaten met boor 5 mm.

Vergeet niet in de montageringen een gat of doorgang voor de luidsprekerkabel te maken.

Plaats de ringen m.b.v. vier 5 mm popnagels en zet e.e.a. goed vast.
Originele volvo stekker verwijderen en kabel aan nieuwe luidspreker bevestigen (solderen/krimpstekkers en/of kroonsteentje gebruiken)

Ik heb de kabel, alleen de zwarte en witte draad, gesoldeerd op de nieuwe luidspreker en de tweeter met de bijgeleverde kabels (met daarin opgenomen het scheidingsfilter voor de hoge tonen) cf de pioneer handleiding gemonteerd.

Plaats de luidspreker op de montagering en zet ze met de bijgeleverde schroeven goed vast.

Tweeter kabel aan originele kabelboom vastmaken met kabelbinders en tweeters in de originele volvo tweeter houders (zitten standaard in het portierpaneel) drukken en eventueel vastmaken (bij mij paste de tweeter perfect in de houder).

Tweeterhouder in portierpanel drukken en het geheel weer terug plaatsen. Vergeet de kabels, want anders gaat het portier niet meer van binnenuit open.

Het zelfde verhaal voor het andere portier.
FaGo
2nd Gear member

Vervangen luidsprekers voor- en achterportier S40/V50 - Part-3

Voorportier

Verwijder, conform de volvo installatie instructie, de portierhandgreep. Draai de torx-schroeven los (bij MY2008 zijn er maar twee schroeven), verwijder het spiegelpaneel en trek het portierpaneel, te beginnen aan de onderkant, voorzichtig los (vooral in het begin is enige kracht vereist).
Het panel zit ook vast aan de bovenkant van het tweeterhuis. Maak de kabels los van het portierpanel.

De originele luidsprekers zitten met 3 popnagels vast, boor met een boor van 6 mm de kop los en verwijder de speakers.

Afbeelding

Plaats de nieuwe montagering en teken de vier te boren gaten af en plaats even een centerpunt om het weglopen van de boor tegen te gaan (even wat passen en meten voor de juiste plaats).

Boor de vier nieuwe gaten met boor 5 mm.

Vergeet niet in de montageringen een gat of doorgang voor de luidsprekerkabel te maken.

Plaats de ringen m.b.v. vier 5 mm popnagels en zet e.e.a. goed vast.

Tweeter in deurpanel plaatsen en kabel aan de achterzijde langs het luchtkanaal voeren. Originele volvo stekker verwijderen en kabel(s) aan nieuwe luidspreker bevestigen (solderen/krimpstekkers en/of kroonsteentje gebruiken)

Ik heb de kabel, alleen de zwarte en witte draad, gesoldeerd op de nieuwe luidspreker en de tweeter met de bijgeleverde kabels (met daarin opgenomen het scheidingsfilter voor de hoge tonen) cf de pioneer handleiding gemonteerd.

Plaats de luidspreker op de montagering en zet ze met de bijgeleverde schroeven goed vast.

Tweeter kabel aan originele kabelboom vastmaken met kabelbinders

Portierpanel terugplaatsen. Vergeet de kabels niet, want anders gaat het portier niet meer van binnenuit open.

Tweeter in houder monteren. Ik heb de bijgeleverde Pioneerringen gebruikt, wel de haakse nokken afzagen (zie foto). Dit paste perfect, waarna e.e.a. met wat lijm is vastgezet.

Nieuw paneel met luidsprekergrille op zijn plaats drukken en genieten van het betere geluid.
Afbeelding
Dwight
2nd Gear member

Deze linkjes werken niet meer. Iemand enig idee waar deze info nu is te vinden? Dank alvast!
Boswachter
4th Gear member

ik heb de pdf's waarschijnlijk ergens(inbouwbeschrijvingen met typecode's), pm me je mailadres en ik stuur ze op (ben er zelf nog niet aan toe gekomen om bovenstaande werkzaamheden uit te voeren)
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)

2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
FaGo
2nd Gear member

De linkjes werken weer.

De Volvo site is enige tijd uit de lucht geweest. Dit komt overigens vaker voor, dus gewoon na een paar dagen weer proberen en dan blijk hij eeneens weer te werken.
V60 T6 PHEV MY2025, Fusion Red, Bright
V50 2.0 Momentum, Maple leaf Red
V40 1.8 Bis. Edtion
Dwight
2nd Gear member

Dank Rob, dank Fago en dank Boswachter! Werkt prima zo'n forum.
SMFLK
2nd Gear member

Waar kan ik de spiegelkapjes bestellen?
Verder een super uitleg, mercikes!
manneke-D
2nd Gear member

Fantastisch. Zeer duidelijke foto's (tekst heb ik nog niet helemaal gelezen ...)
Hier hebben we wat aan.
Dank.
Languh
2nd Gear member

Super duidelijke handleiding! Mijn complimenten!!
Afbeelding
-MY06 1.8 Edition I Black Stone- 17' Sagitta's - Forumsticker-
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

SMFLK schreef:Waar kan ik de spiegelkapjes bestellen?
Verder een super uitleg, mercikes!
Je lokale mercedes-verdeler... :roll:
bertvolvo9
1st Gear member

mooie uitleg waarvoor dank. Echter, ik zit met nog een probleempje.
Ik heb een volvo s40 2004-05 -> en ik kan het kapje niet los krijgen van de tweeters op de voordeuren. Ik zie wel een foto van een losgemaakt tweeterhuis, maar hoe heb je dat los gekregen? Ik heb er met enige kracht aan gewrikt maar krijg het slechts gedeeltelijk los, samen met het luchtroostertje. Gebruik je hiervoor gereedschap?
Alvast bedankt voor je mogelijke reactie.

grt.
BJ
manneke-D
2nd Gear member

Hallo bertvolvo9

Ik kon de kap ook niet loskrijgen met het deurpaneel nog gemonteerd.
Dus heb ik het deurpaneel eerst verwijderd en toen de kappen.
Met het deurpaneel verwijderd kun je de kappen eraf drukken, en tegelijkertijd de tweeterbasis/ventilatiekanaal tegenhouden met een tang.
Ben er ongeveer 15 minuten mee bezig geweest voordat ik ze had verwijderd.

Ik heb van mijn dealer het befaamde vouwbeen gehad en daarmee (bijna) alle verwijderwerk gedaan.
bertvolvo9
1st Gear member

ok, ja dan moet dat toch maar eerst los. Gisteren kreeg ik wel een klein stukje los en zag mbv een zaklamp dat er toch een tweeter achter zit. Vreemd dat dan aan beide zijden deze niet werken/hoorbaar zijn. Daarop maar eens de versterker opgezocht achterin want misschien daar een draadje los. Maar zag er allemaal goed uit. Nu dan toch maar de hele zijschermen aan voorportieren demonteren. Of is er misschien zo al een oorzaak bekend? Zgn Known Error of zo.

grt,
BJ
NanookRubsIt
1st Gear member

Hoi,

Even vraagje heb ook andere pioneer boksen besteld voor de voorste portieren, het zijn dus 2 wegs boxen met losse tweeters. Nu is men vraag of de kabels voor die tweeters standaard getrokken zijn tot aan die spiegelkapjes of moet je die zelf nog trekken?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”