stuur steeds corrigeren

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
pino
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.01.2009 - 22:51

de volvo van mijn vriend, 144 bouwjaar eind 60 begin 70 heeft problemen met sturen. op de snelweg moet je steeds corrigeren. Hij heeft er al verschillende stuurhuizen in gezet maar het probleem blijft. Ook heeft hij de auto al eens laten uitlijnen. Wat te doen?

Wat me opviel is dat het gedemonteerde stuurhuis iets speling had. moet het stuurhuis 100% speling vrij zijn? Hoeveel toespoor moet de auto hebben en hoe meet je dat. Wie weet raad?

Is het een kwaal van Volvo dat ze niet vanzelfsprekend rechtuit willen?
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

De gebruikte constructie in het stuurhuis (wormwiel) geeft speling zodra het stuur iets uit het midden staat, bij max. uitslag is die speling enorm.

Het zoekerige weggedrag komt ws. door versleten rubbers in de bovenste draagarmen. Alhoewel een uitlijner dat wel zou moeten merken.

Toespoor is het naar binnen wijzen van de voorwielen, 1 of 2 mm is genoeg. Je kan het al zien als je langs het voorwiel naar het achterwiel kijkt. Met flink wat meer toespoor kan je zoekerig sturen wat compenseren maar het is slecht voor je banden.
jos244245
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09

pino schreef:
Is het een kwaal van Volvo dat ze niet vanzelfsprekend rechtuit willen?
Van de 100 serie weet ik het niet maar de 200 serie heeft die kwaal niet per se.

Bij de 200 serie wordt scheeftrekken nogal eens veroorzaakt doordat aan een kant de remmen aanlopen.

Overigens los je -volgens de uitlijnboer waar ik altijd ga- scheeftrekken van een auto niet per definitie op met uitlijnen!
Scheef afslijten van de banden wel.

Bij stuurhuizen die je kunt stellen schijnt ALLE speling eruit halen ook weer niet goed te zijn voor het stuurhuis.
pino
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.01.2009 - 22:51

het gaat niet zozeer om scheeftrekken maar om de hele tijd het stuur corrigeren zowel rechts als naar links
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

het gaat niet zozeer om scheeftrekken maar om de hele tijd het stuur corrigeren zowel rechts als naar links
dat hoort niet. Er is of iets mis met de fuseekogels, bovenste draagarmbussen, hulpstuurhuisbussen, stuurstangen. Kijk dat allemaal eens na op speling. Als alle stuuronderdelen en voorophanging in orde is stuurt de 140 piekfijn.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hé Troll, helemaal juist!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”