Hallo ik heb sinds kort een 440 18i uit 93 maar nu doet hij op drie cillinders lopen ik heb de verdeelkap+rotor+bougie+kabels vervangen en nieuwe termostaat+koelvloeistof en olie het is de vierde bougie waar bijna geen vonk geeft denk ik want ik kan gewoon de bougiekabel er af trekken en hoor geen verschil hoe kan dat is de bobine kapot of de computer wie weet dit.
Mvg Michel
een probleem met de 440
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 24.01.2009 - 16:58
- Locatie: Enter
- Contacteer:
Hoi Michel,
Dit klinkt idd als een kapotte bobine probeer deze evt ergens vandaan te halen bij een sloop of dat je hem ergens bij een garage kan testen.
succes
Dit klinkt idd als een kapotte bobine probeer deze evt ergens vandaan te halen bij een sloop of dat je hem ergens bij een garage kan testen.
succes

Volvo 440 Black 1.8 GL
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Als de bobine defect is werkt er geen 1 cilinder mee. Zou het daar niet in zoeken.
Heb je de complete ontsteking vernieuwd, zul je toch een cilinderlektest gaan moeten doen of een compressie test, maar de lektest is betrouwbaarder.
Heb je de complete ontsteking vernieuwd, zul je toch een cilinderlektest gaan moeten doen of een compressie test, maar de lektest is betrouwbaarder.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11.01.2009 - 16:04
Nee ik rijdt geen lpg maar als ik de bougie kabel er af trek en houd hem bij de bougie dan hoor ik hem wel vonken en ik heb ook de bougie er uit gehaald om te kijken voor een vonk dan zie ik geen blauwe maar een wazige oranje kleur ik vind het maar vaag en ik verlies ook geen koelvloeistof of een borrel in mijn kachel dus geen lekke koppakking denk ik.
Michel
Michel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
inlaatpakking. Spuit is wd40/carburateurschoonmaakspul helemaal rond de inlaat en luister of je toeren veranderen, zo ja=inlaatpakking. Inlaatpakking is in je eentje zo'n 4 a 5 uur werk.
Anders even de compressie meten.
maar eerst de inlaatpakking checken is een vaak voorkomend probleem.
Anders even de compressie meten.
maar eerst de inlaatpakking checken is een vaak voorkomend probleem.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Op 3 cilinders bij stationair en met een beetje gas begint de 4e ook mee te doen? -> inderdaad inlaatpakking 1 cilinder krijgt teveel lucht en loopt daardoor te arm. Repareren = nieuwe pakking
Test met WD40 kan ook
Test met WD40 kan ook
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11.01.2009 - 16:04
het kan wel kloppen ik heb inderdaad start problemen maar wat de anderen zeggen ? ik gaat eerst de compressie meten en dan inlaatpakking maar als ik bij de motor staat dan lijkt het net of ik valse lucht hoor en als ik dan gas geeft dan lijk het net dat er een pakking los zit z,on knettent geluit moet maar ff goed naar kijken dus ff hobbyjen haha bedankt.
Michel
Michel
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
schudden bij stationair, en op drie cilinders lopen. Te testen door compressie te meten, als compressie bij alle 4 cilinders min of meer gelijk is, is er niets aan de hand.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
inlaatpakking inderdaad, leuke klus.
Vergiet niet even naar de bougie te kijken aan de kant van de gescheurde pakking.
Vergiet niet even naar de bougie te kijken aan de kant van de gescheurde pakking.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Door de kapotte pakking gaat de auto rijker lopen bij stationair. De bougie vonkt wel maar er is geen onsteking. Dit kan de bougies uiteindelijk aantasten, kijk maar naar het verschil in kleur.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Door kapotte pakking krijgt 1 cilinder meer lucht dan de rest. Valse lucht waar geen benzine bijgemengt is.
carb:
deze cylinder loopt armer, rest maakt niet uit, Carb past nl mengsel niet aan. In het ergste geval, maar dat is puur theoretisch, loopt deze cylinder warm (door het arme mengsel) en krijg je een gaatje in de zuiger (smelten). Maar omdat je de kapotte pakking alleen stationair merkt is dit niet zo. Bij half gas merk je al niet meer van dat kleine gaatje in de inlaatpakking omdat de onderdruk in het inlaatspruitstuk minder is en dus minder valse lucht aanzuigt, en dus loopt de cylinder weer aardig mee.
inj:
1 cilinder loopt armer en warmer. De lamba sonde meet een teveel aan zuurstof in het uitlaatgas en zal alle van de cilinders (mono of multipoint) meer benzine gaan geven. De motor loopt dan rijker en dus zullen de bougies ietsje meer kool op kunnen bouwen. Jer merkt bij injectie de kapotte inlaatpakking hierdoor minder snel.
Of in beide gevallen de bougies lijden, mwa... Ja de vonk is er altijd (maar dat is normaal) en soms kan de bougie ietsje heter worden. Maar ik denk dat als je de verversings termijn van de bougies aanhoudt, dat je het helemaal niet merkt. En bougies moeten een beetje "koffie-met-koffiemelk-kleur" hebben en moeten allemaal ongeveer hetzelfde uitzien.
Puntje Zwart: cylinder loopt te rijk (koolaanslag)
Puntje Wit: cilinder loopt te arm (warmte maakt bougie wit).
carb:
deze cylinder loopt armer, rest maakt niet uit, Carb past nl mengsel niet aan. In het ergste geval, maar dat is puur theoretisch, loopt deze cylinder warm (door het arme mengsel) en krijg je een gaatje in de zuiger (smelten). Maar omdat je de kapotte pakking alleen stationair merkt is dit niet zo. Bij half gas merk je al niet meer van dat kleine gaatje in de inlaatpakking omdat de onderdruk in het inlaatspruitstuk minder is en dus minder valse lucht aanzuigt, en dus loopt de cylinder weer aardig mee.
inj:
1 cilinder loopt armer en warmer. De lamba sonde meet een teveel aan zuurstof in het uitlaatgas en zal alle van de cilinders (mono of multipoint) meer benzine gaan geven. De motor loopt dan rijker en dus zullen de bougies ietsje meer kool op kunnen bouwen. Jer merkt bij injectie de kapotte inlaatpakking hierdoor minder snel.
Of in beide gevallen de bougies lijden, mwa... Ja de vonk is er altijd (maar dat is normaal) en soms kan de bougie ietsje heter worden. Maar ik denk dat als je de verversings termijn van de bougies aanhoudt, dat je het helemaal niet merkt. En bougies moeten een beetje "koffie-met-koffiemelk-kleur" hebben en moeten allemaal ongeveer hetzelfde uitzien.
Puntje Zwart: cylinder loopt te rijk (koolaanslag)
Puntje Wit: cilinder loopt te arm (warmte maakt bougie wit).
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Wat ook altijd een van de aanwijzingen kan zijn van een kapotte pakking is de lucht uit de uitlaat:
-brrrrbrrrrbrrr is goed
-prop prop prop is niet goed
-brrrrbrrrrbrrr is goed
-prop prop prop is niet goed