Auto start soms niet..

Alles over de 440 / 460
MartijnAG
2nd Gear member
Contacteer:

Ik ben vandaag op een vreemd probleem gestuit. Ik moest iemand ophalen bij Utrecht CS, vanuit Haarlem daarheen gereden, auto geparkeerd en even wachten. Daarna wilden we weg rijden, auto start niet..

De lampen en dashboardverlichting en de radio doen het wel gewoon dus het zou niet de accu moeten zijn. Als ik de sleutel omdraai om te starten hoor je een 'klik' maar verder gebeurd er niks. Na een tijdje nogmaals proberen en toen startte ie wel. Nu ben ik net thuis en zette ik de auto uit, gelijk nog maar proberen, en ja hoor. Hij startte niet meer.

Iemand enig idee waar dit aan ligt?
1994 - Volvo 440 1.8i GLE
verwe760
2nd Gear member

Startmotor
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
440rijder
2nd Gear member

Klinkt bekend. Heb je een startonderbreker?
Ik heb het ook, vooral als ik korte stukken gereden heb wil het wel eens voorkomen (tot nu toe keer of 4 gehad). Ik ben er nog niet achter of het de startmotor is of de startonderbreker, maar wat ik heb het tot nu toe 2 keer opgelost door (weinig subtiel) de startmotor een oplawaai te geven met een bougiesleutel. De andere keren heb ik door aanduwen de auto aan de praat gekregen. Of het verholpen was door 'even wachten' in de tijd dat ik voorgaande handelingen deed of dat het daadwerkelijk geholpen heeft weet ik niet maar goed, het werkte...
BTW, de startmotor zit aan de bestuurderskant onderaan het blok, beetje vooraan in de motorruimte en lekker diep. Pas op dat je niet andere zaken losknalt. Het klinkt lomp, en dat is het ook, maar goed; Je wilt toch starten uiteindelijk.
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Als je een klik hoort is het het relais van de startmoter. Dan is de startonderbreker dus gewoon uit. Als je erbij kan komen moet je maar eens een tik met de hamer op de startmoter geven. Start misschien dan wel weer voor een poos goed. Mijn auto heeft hetzelfde, andere startmoter ligt al klaar.
wpee
5th Gear member

Hoi

Hoe oud is accu, na laten meten kan bij garage voor nop meestal,
Controleer of je accu klemmen geoxideert zijn, zoja dan even schoonmaken en invetten.
Als tijds starten (bij alleen klik) alle lampen doven dan is het waarschijnlijk je accu.
Blijven lampen aan en startmotor draait af en toe niet, dan is waarschijlijk een rotorwikkeling kaduuk en moet je je startmotor even omruilen voor een revisie (kost 't minste)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
MartijnAG
2nd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik vond het al zo vreemd dat ie het soms wel doet en soms niet. Je zou zeggen dat als het de startmotor is dat ie dan gewoon stuk is en niks meer doet.
MartijnAG
2nd Gear member
Contacteer:

Als ik even op internet kijk kom ik prijzen tegen van zo'n 95 euro.
Dan alleen nog uitvinden hoe ik het in ga bouwen :P
ArjenM
3rd Gear member

Bij mij (phase 3) gaan de lichten uit als je het contact richting start draait, dus zullen de (dim)lichten altijd helemaal uit zijn tijdens het starten.
440rijder
2nd Gear member

Het probleem van de startmotor is een niet goed werkende bendix (ik herhaal ook alleen maar wat ik ervan gelezen heb). Deze voorkomt bij goed functioneren dat je doorstart, bij slecht functioneren voorkomt deze dus dat je start omdat het ding 'denkt' dat de motor al loopt. een overtuigend tikje met de hamer doet 'm zijn gedachten herzien...
MartijnAG
2nd Gear member
Contacteer:

Beste oplossing is dus een andere startmotor :P Want om nou iedere keer een klap erop te geven als ie niet wil starten is ook weer wat..
verwe760
2nd Gear member

Plus dat het een keer ophoud! :lol:
Volvo S40 2.0I 16V Exclusive, Luxury line
MartijnAG
2nd Gear member
Contacteer:

Gister was het weer zover, een half uur moeten wachten voordat ie het weer deed! :( Nu wordt het toch echt tijd voor een andere startmotor.
Onnies
1st Gear member

Ik heb hetzelfde probleem.. Als je de sleutel omdraait hoor je klik, lampen gaan uit... Alleen hij slaat niet aan..

Waardoor hij het bij mij altijd doet is de sleutel in de startpositie houden, als hij niet gelijk aanslaat de sleutel gewoon in die positie houden (tot soms wel 20 seconden, maar meestal slaat hij dan na een seconde of 5 a 10 wel aan)

Hoop dat dat werkt, groetjes onnies
nielo
3rd Gear member

het is toch normaal dat de lampen e.d uit gaan als je start :roll:
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
ALF
4th Gear member

dat is normaal inderdaad, om ze te beschermen.

Nielo Gefeliciteerd met je verjaardag!
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Blade
5th Gear member
Contacteer:

Feli !
Iroll
6th Gear member

Heren, de lampen gaan niet uit tijdens het starten. Er zit geen schakelaar in het contactslot die dat doet. Wat er gebeurt is dat de startmotor bijna al het vermogen van de accu verbruikt waardoor de lampen veel minder fel gaan branden of soms zelfs helemaal uitgaan als de accu al wat slapjes is.
En wat onnies beschrijft is niet verstandig om te doen, de contactsleutel op start houden terwijl de startmotor niet draait maar de lampen wel uitgaan. Dat betekent dat er ergens flink spanningsverlies optreed, waarschijnlijk in de start motor of in de bekabeling. Als je pech hebt brand de bedrading binnenkort flink door op deze manier. Kijk je aard aansluiting op de versnellingsbak eens na, die zit onder de accubak. En de rest van de bekabeling tussen accu en startmotor. Alles goed nakijken en schoonmaken. Helpt dat niet dan zal je toch de startmotor moeten vervangen.
Onnies
1st Gear member

Volgens mij gaan de lampen wel uit, als ik de auto van mijn moeder start, een citroen zx uit 1995 met de lampen nog aan dan gaan ze inderdaad minder fel branden. Maar dit gaat met golven op het ritme van de startmotor. Als mijn auto niet start (en dat is te wijten aan het alarm incl. startonderbreker waar inmiddels meerdere experts geen idee hebben waar het aan ligt en verschillende dingen aan hebben vervangen) dan gaan de lampen wel volledig uit totdat de auto start.
ALF
4th Gear member

Iroll schreef:Heren, de lampen gaan niet uit tijdens het starten. Er zit geen schakelaar in het contactslot die dat doet. Wat er gebeurt is dat de startmotor bijna al het vermogen van de accu verbruikt waardoor de lampen veel minder fel gaan branden of soms zelfs helemaal uitgaan als de accu al wat slapjes is.
En wat onnies beschrijft is niet verstandig om te doen, de contactsleutel op start houden terwijl de startmotor niet draait maar de lampen wel uitgaan. Dat betekent dat er ergens flink spanningsverlies optreed, waarschijnlijk in de start motor of in de bekabeling. Als je pech hebt brand de bedrading binnenkort flink door op deze manier. Kijk je aard aansluiting op de versnellingsbak eens na, die zit onder de accubak. En de rest van de bekabeling tussen accu en startmotor. Alles goed nakijken en schoonmaken. Helpt dat niet dan zal je toch de startmotor moeten vervangen.
Iroll ik ben het niet met je, volgens mij gaan toch echt mijn lampen, en mede mijn radio en nog wat zaken, zodat al het vermogen naar de startmotor kan gaan, als ik hem dan nog een tikje verder draai.

Volgens mij is dit gewoon ingebouwd.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
nielo
3rd Gear member

Thx voor de felictatie nog:)
Nou, radio en lampen gaan uit met starten bij mij.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”