distributieriem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Hertz
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 27.01.2009 - 16:26

Weet iemand of je zelf kan zien of de distributieriem aan vervanging toe is? Mijn auto heeft 185 op de teller, maar de verkoper kon niet precies vertellen hoe oud de riem is. Zouden er inmiddels al 2 riemen vervangen moeten zijn of gezien de km pas 1?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Bij twijfel gelijk vervangen. Alstie springt ben je flink de sigaar, meestal kost het je op zijn minst een paar kleppen. Vervang ook gelijk de spanrollen. Normaal hoort er een aantekening op het distr.deksel te staan met datum en km's wanneer die vervangen is. In de praktijk wordt dit nogal eens nagelaten. Meestal springt de riem bij koude start, dan krijgt de riem de meeste belasting te verduren.
Gebruikersavatar
T.S.
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 22.12.2007 - 14:16

Inderdaad meteen vervangen bij twijfel.

Als ie springt ben je de prijs van een compleet nieuwe 440/460 in behoorlijke staat verder. (praat helaas uit ervaring, de mijne sprong 40k te vroeg :-()
Tim S. - Volvo nr. 2: 460 1.9 TD, 1996
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Als je de kap van de distributie eraf haalt kun je de rollen zien zitten (bovenste is de spanrol, onderste is de geleiderol). Je ziet op deze rollen een schoon stuk (waar de riem overheen loopt) en een vieze strook (waar de riem de rol niet raakt). Hoe smeriger dit laatste gedeelte van de rol, hoe langer de rollen erop zitten. Is dit gedeelte zwart dan zou ik snel de hele handel vervagen. Zie je echter weinig tot geen verschil tussen het gedeelte waar de riem de rollen raakt en het deel waar ie dat niet doet dan kun je ze rustig laten zitten.

De riem is verder nog enigsinds te controleren. Kijk bij de spanrol (links boven) of de riem aan de binnenzijde haarscheurtjes vertoont.

Bij twijfel: altijd vervangen!

Succes!
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

90.000km/4jaar is schijnbaar de termijn.
dus bij die kmstand zou er eigenlijk al een 2e riem op moeten zitten.
is een klusje van niks, en zeker de moeite waard!
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

Toen ik mijn 440 kocht stond er 56.000 km op de teller. (Na 16 jaar) Bij 60.000 heb ik de riem vervangen. Uit voorzorg. Scheelt een hoop stress en zweetdruppels.

Voor het geld hoef je het niet te laten. 'k Was nog geen 300 euro kwijt incl. oliewissel.

Succes,

JAN
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

en de riem zo'n 15 euro, vergeet de span en looprol niet!
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

gewoon vervangen,,en wil of kun je het zelf niet vervangen,dan is er een monteur in Terheiden die het voor 150 euro incl. materiaal doet. ik ben zijn tel.nummer kwijt maar er zal wel iemand op het forum zijn die dat nog heeft.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

UIterlijk van de rol zegt niet altijd iets, je moet voelen of lagering nog goed is, dat geeft enig vertrouwen. Als je dat neit kan, gewoon nieuw. Bedragen zijn niet zo groot kwa materiaal en als je wilt voelen heb je de riem er toch al af liggen
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

gewoon doen, maakt niet uit in welke staat. gewoon vervangen. Je hebt het daar toch openliggen en die paar euro kunnen je uiteindelijk ene hoop gezeik besparen.

Vroeg of laat springen die rollen ook kapot
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Indaad, voelen is beter, de rol hoort geluidloos te kunnen draaien. Echter om dit te voelen dien je de riem los te zetten (en dan kun je hem net zo goed vervangen nietwaar?)
niels.nijsten
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36

als ik jouw was zou ik hem vervangen als je gaat nadenken elke 90.000km moet dat ding vervangen worden, dus bij 180.000 moest hij vv worden toen had de vorige eigenaar de auto al?? en hij weet niet of het gebeurt is. dan is het zeker weten niet gebeurt spaar je een hoop elende en 700 tot 1000 euro aan een kop-revisie en gooi een nieuwe riem met span en looprol erop.

mvg niels
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”