Vanwege een functiewijziging en een naar alle waarschijnlijkheid forse stijging van het aantal kilometers zal ik over moeten stappen van mijn Nederlandse V50 (T5) naar een Belgische S80 (D5).
Het is financieel (en qua milieubelasting) niet te verantwoorden om 50.000 KM per jaar 1 op 8 te rijden met benzine. Gelukkig is het een Summum dus kom ik niet in een kale auto te zitten.
Ik heb de belastingdienst al gebeld voor de kilometer-registratie en dat is geen probleem. Ik kan gewoon een KM registratie blijven voeren ook al rijd ik in een buitenlandse auto.
Ik ben in dienst bij de Nederlandse entiteit van ons bedrijf. De auto wordt geleased door de Belgische entiteit. Weet iemand wat de gevolgen voor de werkgever zijn? BTW? BPM? Iemand ervaring hiermee?
Belgisch kenteken in Nederland
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33100
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja ik denk dat je vaak wordt aangehouden en zeker als hij in Nederland op je garagepad gaat staan.
Verder kan je wel aantonen hoe het allemaal zit, zouden ze niet moeilijk moeten doen.
Verder kan je wel aantonen hoe het allemaal zit, zouden ze niet moeilijk moeten doen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- De Nachtkoerier
- 5th Gear member
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 13:20
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Volgens mij moet je werkgever ontheffing hiervoor vragen. Om die te krijgen zul je aan moeten tonen dat je het merendeel van (in elk geval je zakelijke) kilometes in België aflegt. Als je werkgever de auto alleen op naam wil zetten in België omdat dat goedkoper is heb je volgens mij een probleem.
Zie ook:
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-51.html
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-5 ... 1218_94203
Zie ook:
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-51.html
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-5 ... 1218_94203
Volvo XC90 D5 AWD Summum b.j. 2012
Volvo S60 2.4 Edition Full Leather Vialle LPI MY04 b.j. 2003
Volvo 440 1.8i Fleet Groen Metallic b.j. 1995
Volvo S60 2.4 Edition Full Leather Vialle LPI MY04 b.j. 2003
Volvo 440 1.8i Fleet Groen Metallic b.j. 1995
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34
Een ex collega is bij een belgie's bedrijf gaan werken. Als vertgenwoordiger in Nederland. Omdat hij de auto prive gebruikt betaald hij over de auto BPM. Als ik hem goed begrepen heb heeft hij dit in een keer vooruit betaald aan de Belasting dienst. Hoe het zit als je hem alleen zakelijk gebruikt weet ik niet.
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
voor zover ik weet mag je gewoon niet met een belgisch kenteken rondrijden als je je woonplaats in nederland hebt.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07
Volgens mij mag je niet zomaar in een Belgisch gekentekende auto rondtuffen, net zoals ik dat niet mag in een Nederlands gekentekende.
Tot een paar jaar geleden hadden wij enkele in België wonende collega's. Die moesten toen in een Belgisch gekentekende auto van de zaak rijden. Is heel wat over te doen geweest. (Btw kan het bedrijf overigens terug vorderen)
Heden ten dagen is er een collega die in Duitsland woont. Die zou aanvankelijk ook een Duits gekentekende auto krijgen , maar rijdt sinds kort in een Nederlands gekentekende V50 rond. Heb hem nog niet kunnen vragen hoe een en ander zit. Want volgens mij mag (mocht) dit niet.
Voor jou is de situatie net anders om. Je woont en werkt in Nederland bij een Nederlands bedrijf, die vanuit een Belgische vestiging een auto overhevelt.
Als dit zo makkelijk kan, denk ik dat ik een bedrijf begin : De Eerste Belgische Volvo Overhevelings Centrale van Auto's van de Zaak.
(Debvocaz bekt niet echt lekker dus daar denk ik nog efkes over na
)
Tot een paar jaar geleden hadden wij enkele in België wonende collega's. Die moesten toen in een Belgisch gekentekende auto van de zaak rijden. Is heel wat over te doen geweest. (Btw kan het bedrijf overigens terug vorderen)
Heden ten dagen is er een collega die in Duitsland woont. Die zou aanvankelijk ook een Duits gekentekende auto krijgen , maar rijdt sinds kort in een Nederlands gekentekende V50 rond. Heb hem nog niet kunnen vragen hoe een en ander zit. Want volgens mij mag (mocht) dit niet.
Voor jou is de situatie net anders om. Je woont en werkt in Nederland bij een Nederlands bedrijf, die vanuit een Belgische vestiging een auto overhevelt.
Als dit zo makkelijk kan, denk ik dat ik een bedrijf begin : De Eerste Belgische Volvo Overhevelings Centrale van Auto's van de Zaak.
(Debvocaz bekt niet echt lekker dus daar denk ik nog efkes over na

- Waitangi
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 09:09
- Locatie: Nettetal
Mijn situatie:
Heb me kort geleden aangemeld in Duitsland. Vorige week heb ik mijn auto omgemeld en ik rijd nu dus met een Duits kenteken. Alles prive.
Ik heb de belastingdienst douane gebeld om te vragen wat wel en niet mag omdat me dat niet 100% duidelijk was. Er werd me verteld dat een Nederlandse ingezetene alleen in mijn auto mag rijden als ik erbij zit. Een maal per jaar kan er voor maximaal 2 weken een ontheffing worden aangevraagd. Dan mag een Nederlandse ingezetene dus alleen rijden.
Mocht er toch door een Nederlandse ingezetene in mijn auto worden gereden en hij/zij wordt gecontroleerd, dan zal er BPM door deze persoon betaald moeten worden. Hoeveel dat dan is en of er ook nog een boete overheen komt weet ik niet.
Heb me kort geleden aangemeld in Duitsland. Vorige week heb ik mijn auto omgemeld en ik rijd nu dus met een Duits kenteken. Alles prive.
Ik heb de belastingdienst douane gebeld om te vragen wat wel en niet mag omdat me dat niet 100% duidelijk was. Er werd me verteld dat een Nederlandse ingezetene alleen in mijn auto mag rijden als ik erbij zit. Een maal per jaar kan er voor maximaal 2 weken een ontheffing worden aangevraagd. Dan mag een Nederlandse ingezetene dus alleen rijden.
Mocht er toch door een Nederlandse ingezetene in mijn auto worden gereden en hij/zij wordt gecontroleerd, dan zal er BPM door deze persoon betaald moeten worden. Hoeveel dat dan is en of er ook nog een boete overheen komt weet ik niet.
1) Citroen Visa 11RE
2) Lancia Dedra 2.0
3) Alfa Romeo 155 2.0 super
4) Alfa Romeo 146 1.9 td
5) Renault Laguna 2.2 Rtd
6) Alfa Romeo 166 2.4 jtd
7) Renault Laguna 1.9 dci
8) Volvo V70 2.4 D
9) Volvo XC 60 2.4 D
10) Volvo V90 CC
2) Lancia Dedra 2.0
3) Alfa Romeo 155 2.0 super
4) Alfa Romeo 146 1.9 td
5) Renault Laguna 2.2 Rtd
6) Alfa Romeo 166 2.4 jtd
7) Renault Laguna 1.9 dci
8) Volvo V70 2.4 D
9) Volvo XC 60 2.4 D
10) Volvo V90 CC
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
wat betreft het rijden met een in het buitenland ingeschreven voertuig.
Sinds enkele jaren geldt het vrije verkeer van diensten en goederen in de EU, dus volgens deze richtlijn mag het gewoon.
Wel zorgen dat alles verzekeringtechnisch goed geregeld is. Extra groene kaarten etc.
Waar u wel problemen mee kunt krijgen is de belastingdienst omdat u de Belgisch gekentekende auto privé gaat gebruiken. Dat houdt in dat uw werkgever aan bepaalde belastingvoorwaarden moet voldoen.
Je moet sowieso een vergunning regelen voor de B auto, want je mag niet langer als x-dagen met een buitenlands kenteken in NL rijden.
Dit doe je via de NL Douane en regel je met werkgever, je moet een heel pak papier invullen. Die vergunning moet je ALTIJD in de auto hebben, werd regelmatig gechecked!! bij controles. Zolang je meer zakelijke km's rijd als prive is de vergunning geen probleem
Sinds enkele jaren geldt het vrije verkeer van diensten en goederen in de EU, dus volgens deze richtlijn mag het gewoon.
Wel zorgen dat alles verzekeringtechnisch goed geregeld is. Extra groene kaarten etc.
Waar u wel problemen mee kunt krijgen is de belastingdienst omdat u de Belgisch gekentekende auto privé gaat gebruiken. Dat houdt in dat uw werkgever aan bepaalde belastingvoorwaarden moet voldoen.
Je moet sowieso een vergunning regelen voor de B auto, want je mag niet langer als x-dagen met een buitenlands kenteken in NL rijden.
Dit doe je via de NL Douane en regel je met werkgever, je moet een heel pak papier invullen. Die vergunning moet je ALTIJD in de auto hebben, werd regelmatig gechecked!! bij controles. Zolang je meer zakelijke km's rijd als prive is de vergunning geen probleem
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
-
- 4th Gear member
- Berichten: 688
- Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58
Als je als Nederlander in het buitenland werkt kun je vooraf voor je woonwerkverkeer een ontheffing krijgen voor de BPM. Wordt je buiten het woon-werktraject aangehouden krijg je veelal eerst een waarschuwing. De tweede keer ben je de klos en moet je BPM + boete aftikken. De boete is een percentage van de BPM en is al gauw 50% van het niet betaalde bedrag.
Als je in Nederland woont en werkt en je rijdt met een in het buitenland geregistreerde auto moet je voor het gebruik in Nederland BPM betalen, naar tijdsevenredigheid. Voor precieze info zoek op de site van de belastingdienst.
Maar rij je 100% in Nederland zul je gewoon Nederlandse BPM moeten betalen (als je dat niet doet riskeer je een boete die weer een percentage bedraagt van de niet afgedragen BPM).
Of je wel of niet privé met de auto rijdt maakt niet uit voor de BPM, het belastbare feit is gebruik op de weg in Nederland.
Het maakt wel uit voor de bijtelling in de Inkomstenbelasting, maar da's een heel ander verhaal.
Gezien de hoge BPM in Nederland en het feit dat de boete tenminste 50% bedraagt zou ik geen risico's nemen met dit soort bedragen. Maar dat moet ieder voor zich weten.
Als je in Nederland woont en werkt en je rijdt met een in het buitenland geregistreerde auto moet je voor het gebruik in Nederland BPM betalen, naar tijdsevenredigheid. Voor precieze info zoek op de site van de belastingdienst.
Maar rij je 100% in Nederland zul je gewoon Nederlandse BPM moeten betalen (als je dat niet doet riskeer je een boete die weer een percentage bedraagt van de niet afgedragen BPM).
Of je wel of niet privé met de auto rijdt maakt niet uit voor de BPM, het belastbare feit is gebruik op de weg in Nederland.
Het maakt wel uit voor de bijtelling in de Inkomstenbelasting, maar da's een heel ander verhaal.
Gezien de hoge BPM in Nederland en het feit dat de boete tenminste 50% bedraagt zou ik geen risico's nemen met dit soort bedragen. Maar dat moet ieder voor zich weten.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Alle antwoorden zijn het nèt niet helemaal
De enige twee mogelijkheden die er zijn om, in geval van een auto van de zaak, vrijstelling van de BPM te krijgen, zijn de volgende.
1. Werknemersvrijstelling
Als je werknemer bent van een in het buitenland gevestigde onderneming, dan kun je onder voorwaarden een werknemersvrijstelling van bpm krijgen voor personenauto's, bestelauto's en motoren die in het buitenland zijn geregistreerd. Een vrijstelling vraagt je aan met het formulier ‘Aanvraag vergunning vrijstelling bpm werknemer’.
Hoofdvoorwaarde voor deze vrijstelling is dat de personenauto, bestelauto of motor door een IN HET BUITENLAND GEVESTIGDE WERKGEVER ter beschikking is gesteld aan een in Nederland wonende werknemer. In de vrijstellingsvergunning kunnen inwonende gezinsleden worden vermeld die de personenauto, bestelauto of motor privé mogen gebruiken.
De belangrijkste overige voorwaarden voor de werknemersvrijstelling zijn:
• Je moet een schriftelijke verklaring overleggen waarin je werkgever aangeeft dat de personenauto, bestelauto of motor hoofdzakelijk is bestemd voor de uitoefening van werk BUITEN Nederland.
• Je hebt zelf geen invloed op de beslissing in welk land de personenauto, bestelauto of motor wordt geregistreerd.
• Alleen de werknemer of zijn inwonende gezinsleden maken in Nederland gebruik van het motorrijtuig.
.
2. Werkgeversvrijstelling
Als je werkgever bent van een in het buitenland gevestigde onderneming, dan kunt je onder voorwaarden een werkgeversvrijstelling van bpm krijgen voor personenauto's, bestelauto's of motoren die in het buitenland zijn geregistreerd. Een vrijstelling vraagt je aan met het formulier ‘Aanvraag vergunning vrijstelling bpm werkgever’.
Voor deze vrijstelling moet je in Nederland wonen en voldoen aan 1 van de volgende voorwaarden:
• Je bent hoofd van een in het buitenland gevestigd eenmansbedrijf.
• Je bent lid van een in het buitenland gevestigde maatschap.
• Je bent bestuurder, vennoot of aandeelhouder van een in het buitenland gevestigde vennootschap.
Daarnaast geldt voor de personenauto, bestelauto of motor dat:
• de eigenaar / houder niet zelf werknemer van de onderneming is
• het in Nederland alleen wordt gebruikt door de eigenaar of houder zelf of zijn inwonende gezinsleden
• uit de kilometerregistratie moet blijken dat de auto voor TEN MINSTE 50% ZAKELIJK BUITEN NEDERLAND wordt gebruikt. De afstand die wordt afgelegd van de woonplaats naar de in het buitenland gelegen werkplaats en omgekeerd telt hierbij niet mee !.
Indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan is de BPM verschuldigd.
Indien de auto gewoon in België in het vrije handelsverkeer is verworven m.a.w. de BTW is betaald (wel aan te tonen !) dan is in Nederland géén BTW meer verschuldigd.
Voor de rest geldt gewoon voor elke ingezetene van Nederland , ongeacht zijn nationaliteit (!), dat hij niet in een buitenlands gekentekende auto van de openbare weg in Nederland gebruik mag maken tenzij er BPM over is betaald. Dat is n.l. ook mogelijk op een buitenlands kenteken.
Wèl bestaat tegenwoordig de mogelijkheid om éénmaal in een periode van een jaar (hoeft niet samen te vallen met een kalenderjaar) vrijstelling van de BPM voor een periode van maximaal 14 aaneengesloten dagen, te verkrijgen. Kan je via internet aanvragen.
Voor ALLE vrijstellingen geldt dat je ze in je bezit moet hebben VOORDAT je met de auto in Nederland gaat rijden !
Om je een idee te geven hoe, vooral in de grensstreken, de douane controleert, het volgende. Vorig jaar werd ik met mijn Portugees gekentekende auto in het NL/D grensgebied aangehouden. Alles was OK omdat ik geen ingezetene van Nederland meer ben. Ik was toch nieuwsgierig waarom ze mij aan hadden gehouden. "Wel meneer, we reden achter u en de wijze waarop u hier op de binnenwegen rondreed zag er niet uit als die van een 'toerist' die er voor de eerste keer reed" Nou dat kan kloppen want ik had voor mijn emigratie in dat gebied gewoond dus zo zie je maar, verdacht door mijn soepele rijstijl ! :drinking: :drinking:

De enige twee mogelijkheden die er zijn om, in geval van een auto van de zaak, vrijstelling van de BPM te krijgen, zijn de volgende.
1. Werknemersvrijstelling
Als je werknemer bent van een in het buitenland gevestigde onderneming, dan kun je onder voorwaarden een werknemersvrijstelling van bpm krijgen voor personenauto's, bestelauto's en motoren die in het buitenland zijn geregistreerd. Een vrijstelling vraagt je aan met het formulier ‘Aanvraag vergunning vrijstelling bpm werknemer’.
Hoofdvoorwaarde voor deze vrijstelling is dat de personenauto, bestelauto of motor door een IN HET BUITENLAND GEVESTIGDE WERKGEVER ter beschikking is gesteld aan een in Nederland wonende werknemer. In de vrijstellingsvergunning kunnen inwonende gezinsleden worden vermeld die de personenauto, bestelauto of motor privé mogen gebruiken.
De belangrijkste overige voorwaarden voor de werknemersvrijstelling zijn:
• Je moet een schriftelijke verklaring overleggen waarin je werkgever aangeeft dat de personenauto, bestelauto of motor hoofdzakelijk is bestemd voor de uitoefening van werk BUITEN Nederland.
• Je hebt zelf geen invloed op de beslissing in welk land de personenauto, bestelauto of motor wordt geregistreerd.
• Alleen de werknemer of zijn inwonende gezinsleden maken in Nederland gebruik van het motorrijtuig.
.
2. Werkgeversvrijstelling
Als je werkgever bent van een in het buitenland gevestigde onderneming, dan kunt je onder voorwaarden een werkgeversvrijstelling van bpm krijgen voor personenauto's, bestelauto's of motoren die in het buitenland zijn geregistreerd. Een vrijstelling vraagt je aan met het formulier ‘Aanvraag vergunning vrijstelling bpm werkgever’.
Voor deze vrijstelling moet je in Nederland wonen en voldoen aan 1 van de volgende voorwaarden:
• Je bent hoofd van een in het buitenland gevestigd eenmansbedrijf.
• Je bent lid van een in het buitenland gevestigde maatschap.
• Je bent bestuurder, vennoot of aandeelhouder van een in het buitenland gevestigde vennootschap.
Daarnaast geldt voor de personenauto, bestelauto of motor dat:
• de eigenaar / houder niet zelf werknemer van de onderneming is
• het in Nederland alleen wordt gebruikt door de eigenaar of houder zelf of zijn inwonende gezinsleden
• uit de kilometerregistratie moet blijken dat de auto voor TEN MINSTE 50% ZAKELIJK BUITEN NEDERLAND wordt gebruikt. De afstand die wordt afgelegd van de woonplaats naar de in het buitenland gelegen werkplaats en omgekeerd telt hierbij niet mee !.
Indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan is de BPM verschuldigd.
Indien de auto gewoon in België in het vrije handelsverkeer is verworven m.a.w. de BTW is betaald (wel aan te tonen !) dan is in Nederland géén BTW meer verschuldigd.
Voor de rest geldt gewoon voor elke ingezetene van Nederland , ongeacht zijn nationaliteit (!), dat hij niet in een buitenlands gekentekende auto van de openbare weg in Nederland gebruik mag maken tenzij er BPM over is betaald. Dat is n.l. ook mogelijk op een buitenlands kenteken.
Wèl bestaat tegenwoordig de mogelijkheid om éénmaal in een periode van een jaar (hoeft niet samen te vallen met een kalenderjaar) vrijstelling van de BPM voor een periode van maximaal 14 aaneengesloten dagen, te verkrijgen. Kan je via internet aanvragen.
Voor ALLE vrijstellingen geldt dat je ze in je bezit moet hebben VOORDAT je met de auto in Nederland gaat rijden !
Om je een idee te geven hoe, vooral in de grensstreken, de douane controleert, het volgende. Vorig jaar werd ik met mijn Portugees gekentekende auto in het NL/D grensgebied aangehouden. Alles was OK omdat ik geen ingezetene van Nederland meer ben. Ik was toch nieuwsgierig waarom ze mij aan hadden gehouden. "Wel meneer, we reden achter u en de wijze waarop u hier op de binnenwegen rondreed zag er niet uit als die van een 'toerist' die er voor de eerste keer reed" Nou dat kan kloppen want ik had voor mijn emigratie in dat gebied gewoond dus zo zie je maar, verdacht door mijn soepele rijstijl ! :drinking: :drinking:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.